TDI to seria turbodoładowanych silników Diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa produkowanych przez koncern Volkswagen Group. Ich debiut miał miejsce w 1989 roku w modelu Audi 100 C3. Obecnie praktycznie wszystkie modele marki Volkswagen, Seat, Audi, i Škoda wyposażone są w danego typu jednostki napędowe. Są one instalowane także w niektórych modelach marki Ford, Volvo, Mitsubishi, Chrysler oraz innych pojazdach.
Parametry
Silniki TDI posiadają bloki cylindrów wykonane z aluminium lub żeliwa. Głowice cylindrów są aluminiowe. Do napędzania mechanizmu układu rozrządu wykorzystywany jest pasek, jednakże dostępne są także wersje napędzane łańcuchem. W zależności od wersji silnika układ paliwowy wyposażony jest w wysokociśnieniową pompę paliwa, pompowtryskiwacze lub listwę rozdzielającą paliwo. W wielu samochodach zamiast standardowej turbosprężarki instalowana jest turbosprężarka o zmiennej geometrii. Dostępne są także wersje z podwójnym doładowaniem, z których niektóre znane są pod nazwą BiTDI.
Popularne silniki TDI
Serie silnika | Pojemność silnika (L) | Kod silnika | Ilość cylindrów | Ilość zaworów | Max moc (KM) | Max moment obrotowy silnika (N·m) | Rodzaj wtrysku paliwa | Data rozpoczęcia produkcji | Modele |
EA381 | 2.5 | 1T | 5 ustawione rzędowo | 10 | 120 | 265 | Wtrysk bezpośredni | 1989 | Audi 100 C3 |
EA153 | 2.5 | BAC | 5 ustawione rzędowo | 10 | 174 | 400 | Pompowtryskiwacze | 2003 | Volkswagen Touareg 1 |
5.0 | AJS | V10 | 20 | 313 | 750 | Pompowtryskiwacze | 2002 | Volkswagen Phaeton 1 | |
EA180 | 1.9 | AFN | 4 ustawione rzędowo | 8 | 110 | 235 | Wtrysk bezpośredni | 1996 | Volkswagen Golf 3; SEAT Cordoba 1; Volkswagen Vento 1; Audi A6 C5; Volkswagen Passat B4; Volkswagen Passat B5; SEAT Ibiza 2; Volkswagen Polo 3; SEAT Toledo 1; Volkswagen Sharan 1; Audi A4 B5 |
EA188 | 1.9 | AWX | 4 ustawione rzędowo | 8 | 130 | 285 | Pompowtryskiwacze | 2000 | Audi A4 B6; Audi A6 C6; Škoda Superb 1; Volkswagen Passat B5 |
2.0 | BMM | 4 ustawione rzędowo | 8 | 140 | 320 | Unit injectors | 2004 | Audi A3 8P; Škoda Octavia 2; Volkswagen Caddy 3; SEAT Altea 1; Volkswagen Golf 5; Volkswagen Jetta 5; SEAT Leon 2; Volkswagen Touran 1 | |
EA189 | 1.6 | CAYC | 4 ustawione rzędowo | 16 | 105 | 250 | Common rail | 2009 | Škoda Rapid 1; Audi A3 8P; SEAT Ibiza 4; Volkswagen Passat B7; Škoda Octavia 2; SEAT Leon 2; Škoda Yeti; Volkswagen Golf 6; Škoda Superb 2; Volkswagen Jetta 5 |
1.9 | CAAC | 4 ustawione rzędowo | 16 | 140 | 340 | Common rail | 2009 | Volkswagen Multivan T5; Volkswagen Caravelle T5; Volkswagen Transporter T5 | |
EA288 | 1.6 | DCXA | 4 ustawione rzędowo | 16 | 120 | 250 | Common rail | 2014 | Škoda Superb 3; Volkswagen Passat B8 |
2.0 | DBGC | 4 ustawione rzędowo | 16 | 150 | 340 | Common rail | 2016 | Škoda Kodiaq 1; Volkswagen Tiguan 2 | |
EA330 | 2.5 | BDH | V6 | 24 | 180 | 370 | Wtrysk bezpośredni | 2004 | Audi A6 C5; Volkswagen Passat B5; Audi A4 B6 Cabrio |
EA381 | 2.5 | BJK | 5 ustawione rzędowo | 10 | 109 | 285 | Common rail | 2006 | Volkswagen Crafter 1 |
EA896 | 3.0 | CASA | V6 | 24 | 240 | 550 | Common rail | 2007 | Volkswagen Touareg 1; Audi Q7 4L |
EA897 | 3.0 | CRCA | V6 | 24 | 245 | 550 | Common rail | 2010 | Volkswagen Touareg 2; Audi Q7 4L |
EA898 | 4.2 | CKDA | V8 | 32 | 340 | 800 | Common rail | 2010 | Volkswagen Touareg 2 |
Typowe awarie silników TDI
Awarie | Silniki |
Wymagana jest dość częsta kalibracja elektronicznie sterowanej pompy wysokociśnieniowej. | 1T; BDH |
Głowica cylindrów może ulec zniekształceniu wskutek przegrzania silnika spowodowanego awarią układu chłodzenia. | 1T |
Kolektor dolotowy jest podatny na pękanie. | BAC |
Z biegiem czasu uszczelki pompowtryskiwaczy oraz pompy tandemowej stają się nieszczelne. | AJS; AWX; BAC |
Mechanizm układu rozrządu bardzo szybko ulega uszkodzeniu. | AJS |
Po dużym przebiegu gniazda zaworów ulegają przepaleniu, prowadząc do utraty kompresji. | AFN |
Sporadyczne zakleszczenia łopatek turbiny lub zaworu EGR. | AFN; AWX; CAAC; BDH; BMM |
Korzystanie z oleju o kiepskiej jakości prowadzi do szybkiego zużycia krzywek wału rozrządu lub podnośników hydraulicznych. | AWX; BJK |
Dość częsta awaria wtryskiwaczy piezoelektrycznych. | BMM; CAYC; BJK; CKDA; CRCA; CASA; CAAC |
Poluzowanie mocowań pompowtryskiwaczy skutkujące ich wyciekom. | BMM |
Wycieki spod pokrywy zaworów. | BDH; CAYC |
Relatywnie szybkie zatkanie filtra cząstek stałych. | CAAC; DBGC; CKDA; CRCA; CASA; CAYC |
Dość częste wysychanie uszczelki wymiennika ciepła, prowadzące do wycieku płynu chłodniczego. | DCXA |
Z biegiem czasu klapy zawirowujące kolektora dolotowego mogą ulec zakleszczeniu. | CASA |
Skomentuj