Silniki TDI: charakterystyka działania

Silniki TDI: charakterystyka działania

TDI to seria turbodoładowanych silników Diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa produkowanych przez koncern Volkswagen Group. Ich debiut miał miejsce w 1989 roku w modelu Audi 100 C3. Obecnie praktycznie wszystkie modele marki Volkswagen, Seat, Audi, i Škoda wyposażone są w danego typu jednostki napędowe. Są one instalowane także w niektórych modelach marki Ford, Volvo, Mitsubishi, Chrysler oraz innych pojazdach.

Parametry

Silniki TDI posiadają bloki cylindrów wykonane z aluminium lub żeliwa. Głowice cylindrów są aluminiowe. Do napędzania mechanizmu układu rozrządu wykorzystywany jest pasek, jednakże dostępne są także wersje napędzane łańcuchem. W zależności od wersji silnika układ paliwowy wyposażony jest w wysokociśnieniową pompę paliwa, pompowtryskiwacze lub listwę rozdzielającą paliwo. W wielu samochodach zamiast standardowej turbosprężarki instalowana jest turbosprężarka o zmiennej geometrii. Dostępne są także wersje z podwójnym doładowaniem, z których niektóre znane są pod nazwą BiTDI.

Popularne silniki TDI

Serie silnika Pojemność silnika (L) Kod silnika Ilość cylindrów Ilość zaworów Max moc (KM) Max moment obrotowy silnika (N·m) Rodzaj wtrysku paliwa Data rozpoczęcia produkcji Modele
EA381 2.5 1T 5 ustawione rzędowo 10 120 265 Wtrysk bezpośredni 1989 Audi 100 C3
EA153 2.5 BAC 5 ustawione rzędowo 10 174 400 Pompowtryskiwacze 2003 Volkswagen Touareg 1
5.0 AJS V10 20 313 750 Pompowtryskiwacze 2002 Volkswagen Phaeton 1
EA180 1.9 AFN 4 ustawione rzędowo 8 110 235 Wtrysk bezpośredni 1996 Volkswagen Golf 3; SEAT Cordoba 1; Volkswagen Vento 1; Audi A6 C5; Volkswagen Passat B4; Volkswagen Passat B5; SEAT Ibiza 2; Volkswagen Polo 3; SEAT Toledo 1; Volkswagen Sharan 1; Audi A4 B5
EA188 1.9 AWX 4 ustawione rzędowo 8 130 285 Pompowtryskiwacze 2000 Audi A4 B6; Audi A6 C6; Škoda Superb 1; Volkswagen Passat B5
2.0 BMM 4 ustawione rzędowo 8 140 320 Unit injectors 2004 Audi A3 8P; Škoda Octavia 2; Volkswagen Caddy 3; SEAT Altea 1; Volkswagen Golf 5; Volkswagen Jetta 5; SEAT Leon 2; Volkswagen Touran 1
EA189 1.6 CAYC 4 ustawione rzędowo 16 105 250 Common rail 2009 Škoda Rapid 1; Audi A3 8P; SEAT Ibiza 4; Volkswagen Passat B7; Škoda Octavia 2; SEAT Leon 2; Škoda Yeti; Volkswagen Golf 6; Škoda Superb 2; Volkswagen Jetta 5
1.9 CAAC 4 ustawione rzędowo 16 140 340 Common rail 2009 Volkswagen Multivan T5; Volkswagen Caravelle T5; Volkswagen Transporter T5
EA288 1.6 DCXA 4 ustawione rzędowo 16 120 250 Common rail 2014 Škoda Superb 3; Volkswagen Passat B8
2.0 DBGC 4 ustawione rzędowo 16 150 340 Common rail 2016 Škoda Kodiaq 1; Volkswagen Tiguan 2
EA330 2.5 BDH V6 24 180 370 Wtrysk bezpośredni 2004 Audi A6 C5; Volkswagen Passat B5; Audi A4 B6 Cabrio
EA381 2.5 BJK 5 ustawione rzędowo 10 109 285 Common rail 2006 Volkswagen Crafter 1
EA896 3.0 CASA V6 24 240 550 Common rail 2007 Volkswagen Touareg 1; Audi Q7 4L
EA897 3.0 CRCA V6 24 245 550 Common rail 2010 Volkswagen Touareg 2; Audi Q7 4L
EA898 4.2 CKDA V8 32 340 800 Common rail 2010 Volkswagen Touareg 2

Typowe awarie silników TDI

AwarieSilniki
Wymagana jest dość częsta kalibracja elektronicznie sterowanej pompy wysokociśnieniowej.1T; BDH
Głowica cylindrów może ulec zniekształceniu wskutek przegrzania silnika spowodowanego awarią układu chłodzenia.1T
Kolektor dolotowy jest podatny na pękanie.BAC
Z biegiem czasu uszczelki pompowtryskiwaczy oraz pompy tandemowej stają się nieszczelne.AJS; AWX; BAC
Mechanizm układu rozrządu bardzo szybko ulega uszkodzeniu.AJS
Po dużym przebiegu gniazda zaworów ulegają przepaleniu, prowadząc do utraty kompresji.  AFN
Sporadyczne zakleszczenia łopatek turbiny lub zaworu EGR.   AFN; AWX; CAAC; BDH; BMM
Korzystanie z oleju o kiepskiej jakości prowadzi do szybkiego zużycia krzywek wału rozrządu lub podnośników hydraulicznych.AWX; BJK
Dość częsta awaria wtryskiwaczy piezoelektrycznych.BMM; CAYC; BJK; CKDA; CRCA; CASA; CAAC
Poluzowanie mocowań pompowtryskiwaczy skutkujące ich wyciekom.BMM
Wycieki spod pokrywy zaworów.BDH; CAYC
Relatywnie szybkie zatkanie filtra cząstek stałych.CAAC; DBGC; CKDA; CRCA; CASA; CAYC
Dość częste wysychanie uszczelki wymiennika ciepła, prowadzące do wycieku płynu chłodniczego.DCXA
Z biegiem czasu klapy zawirowujące kolektora dolotowego mogą ulec zakleszczeniu.CASA
Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty