Reflektory są kluczowym elementem w samochodzie, ponieważ ich zadaniem jest poprawa widoczności na drodze nocą i zapewnienie bezpieczeństwa. Dlatego ich stan musi być nienaganny. W tym artykule wyjaśniamy jak samodzielnie wypolerować zmatowiałe klosze lamp przednich i przedstawiamy sekwencję czynności niezbędnych do wykonania tego zadania.
Z tego względu, że w nowoczesnych samochodach reflektory praktycznie zawsze wykonane są z tworzyw sztucznych, są bardziej podatne na czynniki zewnętrzne niż elementy ze szkła. Sól drogowa, deszcze, piach, promieniowanie UV – to wszystko działa destrukcyjnie na plastik, sprawiając, że reflektory matowieją z czasem. Pomimo tych słabych stron plastikowe lampy samochodowe mają też swoje zalety. Są lekkie, mniej podatne na stłuczenie, a ich producenci mogą tworzyć je w bardziej fantazyjnych kształtach.
Jak wyczyścić lampy samochodowe?
Gdy reflektory ulegną zmatowieniu, można je odświeżyć na własną rękę i zapewnić estetyczny wygląd swojego pojazdu oraz bezpieczeństwo na drodze. Pomocne w tym celu będą specjalne zestawy. Do pracy przygotuj: ściereczkę z mikrofibry, płyn do mycia szyb, środek do polerowania plastików i taśmę malarską do zabezpieczenia powierzchni wokół lampy. Jeśli klosze są mocno porysowane niezbędne będzie ich wcześniejsze szlifowanie za pomocą wodnego papieru ściernego o różnej gradacji. Dla precyzyjniejszego i łatwiejszego polerowania warto zaopatrzyć się w polerkę elektryczną. Na koniec należy nałożyć środek zabezpieczający szkło przed promieniowaniem UV.
Oprócz specjalistycznych zestawów istnieją również domowe sposoby na przejrzyste reflektory. Nie zapewniają tak długotrwałego efektu jak profesjonalne preparaty, jednak są dobrą alternatywą przy braku innych rozwiązań.
Z domowych środków można wypróbować:- Pastę do zębów. Dobrze poradzi sobie z zewnętrzną warstwą zmatowiałej, pożółkłej lampy. W przypadku uszkodzeń wewnętrznej warstwy klosza należy zgłosić się do specjalisty. Pastą bez drobinek należy wypolerować szkło kolistymi ruchami, a następnie zmyć ją ciepłą wodą. Dzięki jej lekko ściernemu działaniu reflektor odzyskuje przejrzystość.
- Płyn WD40. To szybka i prosta metoda, która wymaga jedynie aplikacji płynu na lampę i przetarcia jej miękką ściereczką. Dzięki swoim właściwościom czyszczącym płyn WD40 doskonale usuwa zanieczyszczenia z powierzchni.
- Sodę oczyszczoną. Sodę w proporcji 1:2 miesza się z wodą, aż do uzyskania pasty. Następnie tak przygotowany preparat należy wetrzeć w powierzchnię lampy za pomocą ściereczki z mikrofibry, spłukać go wodą i wytrzeć do sucha.
- Coca-colę. Ten dość niecodzienny sposób można wypróbować wylewając colę na reflektor, a następnie polerując go miękką ściereczką. Nie zapomnij o obfitym spłukaniu go wodą.
Jak wypolerować plastikowe lampy samochodowe?
Najważniejszą czynnością przed rozpoczęciem polerowania jest usunięcie wszelkich zanieczyszczeń z powierzchni, które mogłyby zadziałać jak ścierniwo, uszkadzając lampy. Z usunięciem brudu, piasku oraz tłustego osadu z kloszy poradzą sobie tradycyjny płyn do mycia szyb i ręczniki papierowe. Plastik jest materiałem, który z czasem matowieje i żółknie po wystawieniu na promieniowanie UV, a jego powierzchnia ulega zarysowaniu w kontakcie z piaskiem unoszącym się z dróg, dlatego warto polerować reflektory wykonane z plastiku, aby odświeżyć ich wygląd i przywrócić ich przejrzystość. Do odnowienia plastikowej lampy potrzebny będzie zestaw, w którym znajdziemy ściereczkę, pastę do reflektorów, wodny papier ścierny i preparat do zabezpieczenia klosza po polerowaniu. Polerka rotacyjna będzie również niezbędnym narzędziem, jeżeli lampy są mocno matowe lub zarysowane oraz jeżeli chcemy skrócić i ułatwić sobie żmudny proces polerowania ręcznego. Należy jednak pamiętać o tym, że obroty nie mogą przekraczać 800-1000 obr./min., aby nie przegrzać tworzywa. Korzystając z polerki trzeba również schładzać reflektor wodą.
Gdy reflektory są czyste i odtłuszczone należy okleić je taśmą malarską, która zapobiegnie uszkodzeniom karoserii i elementów znajdujących się w pobliżu. Pracę rozpoczyna się od procesu szlifowania na mokro. W tym celu wykorzystuje się wodny papier ścierny. Najpierw należy użyć papieru o niższej gradacji (800, 1200) i przechodzić stopniowo do tych z wyższą gradacją (2000, 2500), kończąc na papierze P3000. Bardzo ważne jest, aby w żadnym wypadku nie wykonywać kolistych ruchów, a szlifować lampy naprzemiennie ruchami poziomymi i pionowymi. Jeżeli powierzchnia nie jest silnie uszkodzona, można ją tylko lekko zmatowić za pomocą papieru P2500 i P3000. Po zakończonym szlifowaniu lampy są mocno zmatowione i gotowe do polerowania. Za pomocą polerki i pasty polerskiej powierzchnia reflektora jest wygładzana, aż do osiągnięcia całkowitej przezroczystości. Należy jednak uważać, aby nie przegrzać plastiku, polerując zbyt długo w jednym miejscu oraz nie osłabić lub zdeformować klosza przez zbyt intensywne dociskanie urządzenia. Warto w międzyczasie zetrzeć pastę i sprawdzić, czy pożądany efekt został już osiągnięty. Pamiętaj, aby reflektor zawsze był pokryty odpowiednią ilością pasty podczas polerowania. Po uzyskaniu całkowitej przejrzystości należy przetrzeć klosz ściereczką z mikrofibry i raz jeszcze wyczyścić go i odtłuścić. Po schłodzeniu reflektora nakłada się preparat do zabezpieczania lamp lub lakier bezbarwny.
Zmatowienie kloszy tylnych świateł nie wpływa tak bardzo na bezpieczeństwo na drodze, jak w przypadku świateł przednich. Warto jednak wypolerować je, aby auto wyglądało bardziej estetycznie.
Jak wypolerować szklane lampy samochodowe?
Reflektory szklane na początku należy umyć i tak jak w przypadku lamp plastikowych odnawia się je przy pomocy szlifowania wierzchniej warstwy specjalnym materiałem ściernym, po czym lampę poleruje się z wykorzystaniem tlenku ceru. Z tego względu, że szkło lamp jest twardym materiałem, nie ma możliwości usunięcia głębokich rys z klosza. Regenerację lamp szklanych ze względu na specyfikę procedury należy najlepiej powierzyć specjalistom.
Czym zabezpieczyć lampy po polerowaniu?
Po zakończeniu polerowania reflektorów należy usunąć wszelkie pozostałości preparatów i wody z lampy, odłtuszczając ją za pomocą specjalnego środka. Odtłuszczanie klosza można wykonać dopiero wtedy, gdy lampa ostygnie, aby zapobiec powstaniu mikro uszkodzeń związanych z szokiem termicznym. Ostatnim krokiem zabezpieczenia klosza jest nałożenie na niego specjalnego preparatu do zabezpieczania lamp samochodowych lub lakieru bezbarwnego, który zapobiegnie ponownemu matowieniu powierzchni i gromadzenia się na niej zanieczyszczeń. Należy jednak pamiętać, że powierzchnia lampy w tym przypadku musi być idealnie czysta i wygładzona. Wybierz lakier odporny na promieniowanie UV, aby klosz nie zżółkł w przyszłości. Aby lakierowanie nie sprawiło większego problemu z zabezpieczaniem karoserii, warto zdemontować reflektor i pomalować go w czystym pomieszczeniu, w którym się nie kurzy.
Czyszczenie reflektorów jest nawykiem każdego kierowcy. Natomiast ich regeneracja jest przeprowadzana w razie potrzeby, gdy lampy są matowe lub pożółkłe. Warto jednak utrzymywać klosze w odpowiednim stanie i reagować odpowiednio wcześnie i nie czekać, aż całkowicie zmatowieją, aby estetyczny wygląd samochodu długo cieszył oko, a jazda nim była zawsze bezpieczna. W ten sposób zaoszczędzisz sobie czas na żmudnym szlifowaniu, a piękny i zadbany wygląd lamp uzyskasz dzięki samemu polerowaniu. Dzięki wskazówkom od AUTODOC reflektory w Twoim samochodzie będą pięknie prezentowały się przez lata.
Reflektory są kluczowym elementem w samochodzie, ponieważ ich zadaniem jest poprawa widoczności na drodze nocą i zapewnienie bezpieczeństwa. Dlatego ich stan musi być nienaganny. W tym artykule wyjaśniamy jak samodzielnie wypolerować zmatowiałe klosze lamp przednich i przedstawiamy sekwencję czynności niezbędnych do wykonania tego zadania.
Skomentuj