Porady dla kierowców

Jeśli chcesz mieć pewność, że będziesz w stanie uruchomić silnik swojego samochodu niezależnie od pogody, musisz utrzymywać akumulator w dobrym stanie technicznym. Jego średnia oczekiwana żywotność wynosi 5-7 lat. Zaleca się wymienić go pod koniec tego okresu. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jakie rodzaje akumulatorów są obecnie najbardziej pożądane i najbardziej wydajne. Opowiemy Ci także o wszystkich kwestiach, jakie powinno się wziąć pod uwagę przy wyborze akumulatora.

 Rodzaje akumulatorów samochodowych 

Akumulatory Wet (Wet Cell Battery)

Ich elektrody składają się z płyt pokrytych ołowiem gąbczastym lub ditlenkiem ołowiu. Jako elektrolit stosowany jest roztwór kwasu siarkowego. Tego typu akumulatory są najpowszechniejsze, niedrogie i w porównaniu z innymi typami są mniej wrażliwe na przeładowanie i wahania napięcia w instalacji elektrycznej pojazdu. Jednak głębokie rozładowanie jest bardzo niebezpieczne dla tych akumulatorów: powoduje ono zasiarczenie płyt. Regularne niedoładowanie, które ma miejsce podczas krótkodystansowych podróży zimą, również nie jest wskazane. Elektrolit może zamarzać w niskich temperaturach; ponadto wyparowuje. Dlatego też, jeśli akumulator nie jest oznaczony jako bezobsługowy, należy monitorować gęstość znajdującego się w nim elektrolitu i rozcieńczać go od czasu do czasu wodą destylowaną.

Akumulatory Wet (Wet Cell Battery)

Zmodyfikowane akumulatory kwasowo-ołowiowe EFB (Enhanced Flooded Battery)

Różnią się one od zwykłych akumulatorów kwasowo-ołowiowych konfiguracją płyt – na ich płytach dodatnich nałożony jest specjalny materiał. Służy on zapobieganiu rozpadowi ołowianej gąbki i zasiarczeniu płyt, co zwiększa żywotność akumulatora. Akumulatory tego typu cechują się lepszą wydajnością, szybciej się ładują i mogą przywrócić do 100% pierwotnej pojemności po głębokim rozładowaniu. Mają także wyższe natężenie prądu rozruchowego. Są one nieco droższe od standardowych akumulatorów kwasowo-ołowiowych, ale są bardziej wydajne i służą dłużej. Działają one w tak niskich temperaturach jak -50°C. Jednakże źródła zasilania tego typu nie są kompatybilne z pojazdami z systemem hamowania odzyskowego (rekuperacyjnego).

Zmodyfikowane akumulatory kwasowo-ołowiowe EFB (Enhanced Flooded Battery)

Typ AGM (Absorbent Glass Mat)

Ich główną różnicą w stosunku do akumulatorów standardowych jest warstwa włókna szklanego, które pochłania ciekły elektrolit. Tego typu akumulatory są ładowane 2-3 razy szybciej niż zwykłe. Pomimo tych samych rozmiarów, co inne typy, ich pojemność jest znacznie większa. Są one także bardziej odporne na wibracje. Ich wady to m.in. wyższa cena. Nadładowanie jest niebezpieczne dla tego typu akumulatorów, jak również przechowywanie ich w całkowicie rozładowanym stanie.

Typ AGM (Absorbent Glass Mat)

Żelowe

Podobnie, jak te wymienione powyżej, należą one do typu ołowiowo-kwasowego, ale znajdujący się w nich elektrolit został unieruchomiony i zżelowany poprzez dodanie krzemionki. Zwiększa to oczekiwaną żywotność akumulatora, która czasami może sięgać 10 lat. Tego typu akumulatory są odporne na głębokie rozładowanie: wytrzymują do 400 cykli, podczas gdy te standardowego typu – „mokre” (wet) tylko od 20 do 30. Ponadto wykazują one wysoką wydajność przy rozruchu: 2-2,5 razy wyższą niż standardowe. Dzięki temu można bez trudu uruchomić silnik nawet w najzimniejszej zimie. Dodatkowo akumulatory tego typu ładuje się szybciej, co pozwala uniknąć problemów spowodowanych częstymi, krótkodystansowymi podróżami. Mają one wyjątkowo niski współczynnik samorozładowania, ale są drogie. Przy ich stosowaniu bardzo ważne jest monitorowanie stanu urządzeń elektrycznych, zwłaszcza regulatora napięcia alternatora. Nawet niewielkie przeładowanie powoduje nieodwracalne zmiany w zawartości elektrolitu i jest szkodliwe dla tego typu akumulatorów.

Akumulator żelowy
Ważna informacja: Przed zakupem akumulatora, różniącego się od standardowego dla Twojego samochodu, sprawdź instrukcję obsługi pojazdu, aby upewnić się, że jest to dozwolone przez producenta. Używanie nieodpowiedniego akumulatora jest niebezpieczne!

 4 parametry, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze akumulatora 

Pojemność

Mierzy się ją w amperogodzinach. Ten parametr określa przepływ prądu, który akumulator jest w stanie dostarczyć podczas 20-godzinnego rozładowania przy napięciu powyżej 10,8V. Przykładowo akumulator o 72 A⋅h ma pojemność wystarczającą do zasilania prądem o natężeniu 3,6A przez 20 godzin. Im silniejszy jest samochód, tym wymaga on większej pojemności akumulatora.

Prąd zimnego rozruchu (CCA)

Tę wartość mierzy się w amperach. Przedstawia ona maksymalną siłę prądu, jaki akumulator może dostarczyć w pierwszych sekundach, aby uruchomić silnik w temperaturze -18°C. Ta wartość określa, czy akumulator ma wystarczającą moc, aby uruchomić silnik w zimie. Ten parametr – w przypadku samochodów osobowych z silnikami benzynowymi – powinien wynosić ponad 255 A, a w przypadku samochodów z silnikami Diesla – ponad 300 A.

Wymiary

Powinny odpowiadać rozmiarom standardowego wyposażenia. W przeciwnym razie możesz napotkać trudności przy montażu akumulatora. Na przykład akumulatory do amerykańskich samochodów mają boczne bieguny, w odróżnieniu od tych do samochodów europejskich z biegunami u góry. Ponadto posiadają one gwint wewnętrzny.

Biegunowość

Może być normalna lub odwrotna. W pierwszym przypadku biegun dodatni znajduje się po lewej stronie, w drugim – po prawej. Normalna biegunowość jest zwykle oznaczona symbolem 1 lub L, odwrotna – 0 lub R. Biegunowość nowego akumulatora powinna być taka sama, jak starego, w przeciwnym razie kabel do podłączenia nie będzie miał wystarczającej długości.

Ważna informacja: Wybieraj produkty dobrze znanych marek, jak: Bosch, Varta, Vemo, Exide, Ipsa, Energizer, Herth+Buss Elparts, Magneti Marelli. Produkty tych marek cechuje najwyższa jakość, a przy odpowiedniej konserwacji będą służyły Ci przez wiele lat.

Podsumowanie

Stabilna praca urządzeń elektronicznych i możliwość uruchomienia silnika zależy bezpośrednio od stanu akumulatora samochodowego. Dlatego tak ważne jest dobranie produktu, który odpowiada danym technicznym pojazdu. Informacje na temat parametrów akumulatora zamontowanego w standardzie można znaleźć na jego obudowie lub w instrukcji obsługi samochodu. Zalecamy, aby nie zmieniać parametrów wybranego przez Ciebie sprzętu: może to być niebezpieczne. Dokonaj zakupu w sklepie internetowym AUTODOC: tutaj znajdziesz tylko niezawodne produkty.

    Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

    Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty