- ODGŁOS GWIZDZENIA I SZUMIENIA
Wskazują one o awarii w napędzie pomocniczym oraz w układzie rozrządu. Zazwyczaj odgłos gwizdzenia pojawia się wskutek rozciągniętego paska lub uszkodzonego napinacza. Odgłos szumienia jest oznaką uszkodzenia łożyska. Ignorowanie danych usterek jest bardzo niebezpieczne.
Na przykład, zakleszczone łożysko pompy chłodzącej lub alternatora może spowodować pęknięcie paska, co prowadzi do całkowitego uniemożliwienia korzystania ze sprzętu pomocniczego.
Jeszcze gorzej jest w momencie, gdy niespotykane dotąd dźwięki dobiegają z paska rozrządu: jego pęknięcie prowadzi do zniekształcenia zaworu oraz skutkuje remontem silnika.
- ODGŁOS GRZECHOTANIA
Ten odgłos pojawia się zazwyczaj podczas usterek mechanizmu układu zmiennych faz rozrządu. Czasami można go usłyszeć podczas uszkodzenia czujnika położenia wałka rozrządu. Uszkodzenie danych elementów skutkuje awariom silnika, redukując tym samym jego moc.
Czasami odgłos grzechotania może być spowodowany rozciągniętym łańcuchem rozrządu. Tak samo jak w przypadku paska, dana awaria powinna zostać natychmiastowo naprawiona.
- GŁOŚNE WIBRACJE
Wskazują one na zużycie wsporników silnika lub awarię świecy zapłonowej.
- ODGŁOSY STUKANIA
Jest to jeden z najpowszechniejszych oznak awarii silnika. Wskazuje on na wiele usterek: uszkodzenie zaworu, zużycie łożysk wałka rozrządu, awarię cylindra lub tłoka. Charakter odgłosu stukania może zostać użyty w celu zidentyfikowania usterki.
Skomentuj