Odgłosy dobiegające spod maski, których nie należy ignorować

Odgłosy dobiegające spod maski, których nie należy ignorować
  1. ODGŁOS GWIZDZENIA I SZUMIENIA

Wskazują one o awarii w napędzie pomocniczym oraz w układzie rozrządu. Zazwyczaj odgłos gwizdzenia pojawia się wskutek rozciągniętego paska lub uszkodzonego napinacza. Odgłos szumienia jest oznaką uszkodzenia łożyska. Ignorowanie danych usterek jest bardzo niebezpieczne.

Na przykład, zakleszczone łożysko pompy chłodzącej lub alternatora może spowodować pęknięcie paska, co prowadzi do całkowitego uniemożliwienia korzystania ze sprzętu pomocniczego.

Jeszcze gorzej jest w momencie, gdy niespotykane dotąd dźwięki dobiegają z paska rozrządu: jego pęknięcie prowadzi do zniekształcenia zaworu oraz skutkuje remontem silnika.

  1. ODGŁOS GRZECHOTANIA

Ten odgłos pojawia się zazwyczaj podczas usterek mechanizmu układu zmiennych faz rozrządu. Czasami można go usłyszeć podczas uszkodzenia czujnika położenia wałka rozrządu. Uszkodzenie danych elementów skutkuje awariom silnika, redukując tym samym jego moc.

Czasami odgłos grzechotania może być spowodowany rozciągniętym łańcuchem rozrządu. Tak samo jak w przypadku paska, dana awaria powinna zostać natychmiastowo naprawiona.

  1. GŁOŚNE WIBRACJE

Wskazują one na zużycie wsporników silnika lub awarię świecy zapłonowej.

  1. ODGŁOSY STUKANIA

Jest to jeden z najpowszechniejszych oznak awarii silnika. Wskazuje on na wiele usterek: uszkodzenie zaworu, zużycie łożysk wałka rozrządu, awarię cylindra lub tłoka. Charakter odgłosu stukania może zostać użyty w celu zidentyfikowania usterki.

  • Ogłuszający odgłos pojawiający się po rozgrzaniu silnika oraz przechodzący w brzdąkanie podczas wciśnięcia pedału gazu. Wskazuje to na krytyczne zużycie się wałka rozrządu oraz łożysk drążków łączących.
  • Tykanie bardzo wyraźnie słyszane z okolic zimnego silnika zaraz po jego odpaleniu. Może ono całkowicie zniknąć po rozgrzaniu jednostki napędowej. Wskazuje ono zazwyczaj awarie zaworów.
  • Nierównomierne stłumione stukanie z miski olejowej, które zmienia się często wraz ze zmianą obrotów silnika wskazuje na zniszczenie łożysk wału korbowego.
  • Wyraźnie słyszane stukanie natychmiast po odpaleniu silnika oraz jego zanik po kilku sekundach może wskazywać na niewystarczający lub nadmierny poziom oleju silnikowego oraz zatkanie się filtru oleju.
  • Ostry, metaliczny odgłos, który niespodziewanie słychać z relatywnie nowego silnika oraz wzmacniający się przy zwiększonych obciążeniach może wskazywać na detonacje silnika spowodowane korzystaniem z niskooktanowego paliwa.
Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty