7 oznak wadliwego układu zapłonowego:
- Silnik nie chce odpalić.
Po kilku nieudanych próbach odpalenia samochodu przy rozładowanym akumulatorze świece zapłonowe mogą zostać zalane benzyną. Jeżeli tak się stanie, trzeba będzie je wymienić. - Niestabilna praca silnika na biegu jałowym.
Może być to spowodowane uszkodzeniem mechanicznym przewodów zapłonowych oraz zwarciem w uzwojeniu cewki zapłonowej. - Silnik pracuje nierówno podczas przyspieszania.
Awaria może nastąpić na skutek przedostania się wody na cewki, świece lub przewody zapłonowe. - Przegrzanie silnika.
Może być spowodowane zużytymi świecami zapłonowymi. Wymień je zgodnie z harmonogramem przeglądów serwisowych podanym przez producenta samochodu. - Trzaski dochodzące z kolektora wylotowego lub tłumika.
Przyczyną tego stanu rzeczy jest niewłaściwe ustawienie kąta wyprzedzenia zapłonu lub używanie świec zapłonowych o niewłaściwej wartości cieplnej. - Zwiększone zużycie paliwa.
Prawdopodobną przyczyną jest zniszczenie lub poluzowanie się przewodów zapłonowych. - Sprzęt elektryczny nie funkcjonuje prawidłowo.
Może się to zdarzyć, jeżeli dojdzie do usterki stacyjki zapłonu wskutek spalenia styków, nieprawidłowego użytkowania lub próby włamania do samochodu.
- Zdejmij i skontroluj stan świec oraz cewek zapłonowych.
Na ich powierzchni nie powinny znajdować się żadne pęknięcia ani ślady osadu węglowego. Wielkość odstępu między elektrodami centralnymi i bocznymi świec zapłonowych powinna znajdować się w granicy tolerancji. - Dokonaj pomiaru rezystancji świec zapłonowych za pomocą multimetru.
Podłącz jedną z sond urządzenia do gwintu, a drugą do elektrody centralnej. Jeżeli rezystancja wynosi ponad 6 kOhm świece należy wymienić. - Zdejmij i skontroluj stan kopułki aparatu zapłonowego.
Upewnij się, że szczotka kopułki dokładnie przylega do powierzchni wirnika, a także że nie ma żadnych pęknięć ani śladów uszkodzeń termicznych. - Sprawdź napięcie w pełni naładowanego akumulatora.
Jeżeli wynosi ono mniej niż 9,5 V, konieczna jest wymiana akumulatora. - Zapal silnik w ciemności i zajrzyj pod maskę.
Jeżeli widzisz iskry wychodzące z przewodów zapłonowych, oznacza to, że ich izolacja uległa uszkodzeniu.
Skomentuj