Jak wyczyścić korpus przepustnicy

Jak wyczyścić korpus przepustnicy

Nowoczesne układy dolotowe silnika są w stanie pracować przez długi czas bez konieczności serwisowania. Niemniej jednak co każde 120 000 przejechanych kilometrów wciąż niezbędne jest podejmowanie działań zapobiegawczych, aby zapewnić bezawaryjną pracę układu. W szczególności warto czyścić przepustnicę. Będziesz w stanie poradzić sobie z tym zadaniem samodzielnie, poświęcając na to zaledwie 10 do 20 minut. W tym artykule omówimy objawy zanieczyszczonej przepustnicy i wyjaśnimy, w jaki sposób samodzielnie ją wyczyścić.

Czym jest korpus przepustnicy?

Jest to element układu dolotowego silnika, który kontroluje ilość powietrza dostarczanego do komór spalania. Ma on bezpośredni wpływ na proces powstawania mieszanki paliwowo-powietrznej. Może być uruchamiany mechanicznie lub elektronicznie. Instaluje się go w obudowie połączonej z przewodami układu chłodzenia, układu odpowietrzania skrzyni korbowej i układu kontroli emisji oparów paliwa, złączami czujników itd. Wałek płytki przepustnicy jest wyposażony w czujnik położenia, który dokonuje pomiaru kąta otwarcia przepustnicy i prędkości. Odczyty z tego czujnika wykorzystywane są przez sterownik silnika do regulacji wtrysku paliwa i zapłonu.

Czym jest korpus przepustnicy

W przepustnicach sterowanych mechanicznie ich płytka jest połączona z pedałem gazu za pomocą przewodu lub dźwigni: po naciśnięciu pedału płytka otwiera się pod odpowiednim kątem.

Podzespoły uruchamiane elektronicznie posiadają silniczek elektryczny, który jest odpowiedzialny za otwarcie kanału powietrznego; sterownik silnika przesyła polecenia do tego silniczka na podstawie odczytów z różnych czujników.

Jakie są objawy zanieczyszczonego korpusu przepustnicy?

  • Problemy z odpaleniem silnika. Wskutek tworzenia się osadu zawór motylkowy może przepuszczać mniej powietrza niż potrzeba przy małych kątach otwarcia. Prowadzi to do zmniejszenia przyczepności, zwłaszcza przy niskich obrotach silnika. Czasami silnik nawet gaśnie.
  • Niestabilne lub wysokie obroty na biegu jałowym. Zdarza się to, gdy do silnika doprowadzana jest większa ilość powietrza niż potrzeba, ponieważ mechanizm zablokował się w pozycji otwartej.
  • Zwiększone zużycie paliwa. W niektórych autach nadmierny dopływ powietrza powoduje, że do silnika trafia więcej paliwa niż potrzeba. Ulega ono bezskutecznemu spalaniu.
  • Zmniejszona moc silnika. Jeśli zawór nie otwiera się pod wymaganym kątem, komory spalania otrzymują niewystarczającą ilość powietrza. Kierowca może to rozpoznać poprzez znaczne pogorszenie dynamiki pojazdu.

Jak wyczyścić korpus przepustnicy bez wyciągania jej z samochodu?

  1. Zaparkuj auto na równej powierzchni, aby uzyskać dostęp do komory silnika ze wszystkich stron. Najlepiej wykonać tę procedurę na zewnątrz lub w dobrze wentylowanym pomieszczeniu.
  2. Unieruchom pojazd za pomocą klinów pod koła.
  3. Otwórz maskę. Odłącz klemę ujemną od akumulatora.
  4. Znajdź korpus przepustnicy. Powinien znajdować się gdzieś pomiędzy filtrem powietrza a kolektorem dolotowym. Jeśli masz problemy ze znalezieniem tego elementu, poproś kogoś o wciśnięcie pedału gazu, dzięki czemu zobaczysz, jak otwiera się przepustnica.
  5. Określ, jakie narzędzia będą Ci potrzebne do odłączenia rury filtra powietrza. Przygotuj je. Oprócz narzędzi potrzebne będą rękawice i gogle ochronne, ręczniki papierowe, niewielka ilość oleju silnikowego, miękka mała szczotka lub miękka ściereczka, taśma maskująca lub specjalna taśma odblaskowa oraz puszka z środkiem do czyszczenia przepustnic.
  6. Za pomocą taśmy maskującej lub taśmy odblaskowej oznacz wszystkie przewody, które musisz odłączyć, aby uzyskać dostęp do korpusu przepustnicy i dolotu powietrza.
  7. Za pomocą śrubokręta lub klucza poluzuj obejmę zabezpieczającą dolot powietrza.
  8. Ostrożnie odłącz rurę. Uważaj, aby nie uszkodzić uszczelki (jeśli była zamontowana). Ostrożnie wykonaj pracę, aby nie rozłączyć połączeń elektrycznych i przewodów. Jeśli korpus przepustnicy jest podłączony do rur powietrza z obu stron, wystarczy odłączyć tylko jedną z nich.
  9. Załóż gogle i rękawice ochronne.
  10. Spryskaj środkiem do czyszczenia przepustnic wewnętrzną powierzchnię tego elementu. Pozostaw preparat na powierzchni przez 5-10 minut.
Spryskaj środkiem do czyszczenia przepustnic wewnętrzną powierzchnię tego elementu
  1. Usuń brud za pomocą szczotki lub miękkiej ściereczki. Uwaga: niektóre korpusy przepustnic posiadają specjalną powłokę molibdenową. Należy je czyścić z zachowaniem szczególnej ostrożności. 
  2. W celu usunięcia pozostałości po środku czyszczącym z rozpuszczonymi osadami użyj ręczników papierowych. W razie potrzeby ponownie spryskaj powierzchnię części.
  3. Wytrzyj ją do sucha.
  4. Nałóż kroplę oleju na wałek przepustnicy. Rozetrzyj go na przykład patyczkiem kosmetycznym.
  5. Podłącz rurę kolektora dolotowego i zaciśnij obejmę z mniej więcej taką samą siłą, jaką użyto pierwotnie do jej zaciśnięcia. Podłącz wszystkie odłączone przewody na swoje miejsca.
  6. Uruchom silnik. Pozwól pracować mu przez kilka minut na biegu jałowym.
  7. Wykonaj jazdę próbną. Jeśli problemy z silnikiem były spowodowane zabrudzonym korpusem przepustnicy, powinny wtedy zniknąć.

Jak wyczyścić korpus przepustnicy po wyjęciu jej z samochodu?

Demontaż części pozwala na jak najdokładniejsze jej wyczyszczenie. Jednak zajmie to więcej czasu.

 Postępuj zgodnie z następującymi krokami: 
  1. Powtórz kroki nr 1, 2, 3, 4, 5 z wyżej zamieszczonej listy. Pamiętaj, że możesz potrzebować więcej narzędzi, ponieważ trzeba będzie wymontować cały podzespół. Poza tym zaleca się przygotowanie czystego pojemnika do spuszczenia płynu chłodzącego i nieco świeżego płynu chłodniczego, identycznego z tym, którego obecnie używasz.
  2. Jeśli jest to konieczne, zdejmij obudowę filtra powietrza, aby uzyskać dostęp do korpusu przepustnicy.
  3. Poluzuj wszystkie obejmy, a następnie odłącz wszystkie złącza elektryczne, przewody i rury od korpusu przepustnicy. Zachowaj szczególną ostrożność podczas odłączania przewodu układu chłodzenia, zwłaszcza, jeśli silnik był wcześniej na chodzie: płyn chłodniczy może być gorący.
  4. Poluzuj elementy mocujące korpus przepustnicy i wyjmij ją ze swojego auta. W niektórych pojazdach istnieje dodatkowe mocowanie – wspornik. Jeśli przepustnica jest sterowana mechanicznie, należy odłączyć linkę pedału gazu.
  5. Zakryj wlot kolektora dolotowego, aby zapobiec przedostawaniu się brudu do jego wnętrza.
  6. Odłącz zawór regulacji powietrza biegu jałowego od korpusu przepustnicy. Trzeba go również wyczyścić.
  7. Nałóż nieco środka do czyszczenia na powierzchnię korpusu przepustnicy samochodu i także na wszystkie trudno dostępne zagłębienia. Usuń zanieczyszczenia za pomocą szczotki i ręczników papierowych lub miękkiej ściereczki.
Nałóż nieco środka do czyszczenia na powierzchnię korpusu przepustnicy samochodu i także na wszystkie trudno dostępne zagłębienia
  1. Osusz wyczyszczone elementy.
  2. Wyczyść gniazdo montażowe korpusu przepustnicy i załóż nową uszczelkę.
  3. Zamontuj wszystkie części z powrotem na swoje miejsce w odwrotnej kolejności.
  4. Sprawdź poziom płynu chłodniczego. W razie potrzeby uzupełnij go.
  5. Dokonaj adaptacji komponentu. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się jak to zrobić.

Adaptacja przepustnicy sterowanej mechanicznie

  1. Odłącz klemy od akumulatora na 15 minut. Następnie podłącz je z powrotem. Jeśli zostały już zdjęte podczas czyszczenia urządzenia, można pominąć ten krok.
  2. Odpal silnik. Pozwól mu pracować na biegu jałowym przez 10 minut. Pamiętaj, aby nie włączać żadnych dodatkowych urządzeń pobierających prąd.
  3. Zgaś silnik na około 10 sekund. Odpal go ponownie.
  4. Poczekaj, aż jednostka napędowa rozgrzeje się do temperatury roboczej. Po tym czasie możesz zacząć używać swojego auta.
  5. Zwróć uwagę na to, że do momentu ustabilizowania się biegu jałowego może być konieczne przejechanie 150-200 km.

Adaptacja przepustnicy sterowanej elektronicznie

Proces adaptacji przepustnicy może różnić się w zależności od danego pojazdu. Tym samym przed rozpoczęciem tej procedury należy zapoznać się z instrukcją obsługi samochodu, aby ustalić dokładną kolejność kroków.

 Standardowy algorytm jest następujący: 
  1. Przestudiuj kolejność procedury i spróbuj ją zapamiętać. Musisz działać szybko, zatem nie będziesz mieć czasu na sprawdzenie, co trzeba w danej chwili zrobić.
  2. Odpal silnik. Rozgrzej go do temperatury roboczej.
  3. Zgaś silnik na 10 sekund.
  4. Włącz zapłon na 3 sekundy.
  5. Wciśnij szybko 5 razy pedał gazu. Każde wciśnięcie powinno trwać jedną sekundę. 
  6. Wciśnij pedał gazu do końca przez 7 sekund. Przytrzymaj go do momentu, aż zapali się kontrolka „Check Engine” i utrzymaj go w tej pozycji przez kolejne 3 sekundy.
  7. Zwolnij pedał gazu i odpal silnik.

Jak zapobiec zabrudzeniu korpusu przepustnicy?

  • Używaj tylko wysokiej jakości paliwa. W przeciwnym razie do wnętrza silnika dostaną się zanieczyszczenia i brud, powodując natychmiastowe powstawanie osadu węglowego na korpusie przepustnicy. Z tego samego powodu nie należy zaniedbywać terminu wymiany filtra paliwa. Zaleca się także od czasu do czasu przepłukanie baku paliwa.
  • Wymieniaj filtr powietrza w odpowiednim czasie. Zawsze należy upewnić się, że układ dolotowy jest w pełni szczelny. Dzięki tej prostej kontroli zapobiegniesz zassaniu niefiltrowanego powietrza do układu dolotowego w miejscach, gdzie jego elementy nie są ze sobą szczelnie połączone.
  • Pamiętaj, aby zawsze sprawdzić, czy układ odpowietrzania skrzyni korbowej jest sprawny. Jego wadliwe działanie powoduje szybkie tworzenie się tłustych osadów na elementach korpusu przepustnicy.

Podsumowanie

Stabilna praca silnika i jego wydajność zależą od prawidłowego działania związanych z nim podzespołów. Dlatego też czyszczenie przepustnicy jest jedną z obowiązkowych procedur serwisowych układu dolotowego. Nasze wskazówki pomogą Ci zrobić to samodzielnie i zaoszczędzić na usługach warsztatowych.

[Głosów:    Average: /5]