Kiedy wymienić pasek rozrządu

Kiedy wymienić pasek rozrządu?

Pasek rozrządu jest istotnym elementem układu rozrządu w samochodzie, który jest odpowiedzialny za przenoszenie napędu z wału korbowego na wałki rozrządu. Dzięki temu układ steruje zaworami silnika, doprowadzając do jego cylindrów mieszankę paliwowo-powietrzną i usuwając z niego gazy spalinowe. Z tego artykułu dowiesz się, jak często należy wymieniać tę część samochodową, jak rozpoznać, kiedy przyszedł czas na wymianę i dlaczego funkcja paska jest tak ważna.

Pasek jest obecnie elementem wykonanym z dość trwałych materiałów, jak np. kevlar, jednakże jest on elementem zużywalnym, który należy wymieniać co jakiś czas. Jego wymiana zależy w szczególności od przebiegu lub wieku paska – w zależności od tego, co nastąpi pierwsze. Z reguły wymienia się go co 120 000 przejechanych kilometrów lub 5-7 lat eksploatacji. Ważne jest jednak stosowanie się do zaleceń producenta samochodu i odnalezienie w instrukcji obsługi pojazdu odpowiednich wskazówek co do żywotności tego elementu.

Kolejnymi czynnikami decydującymi o wymianie paska są widoczne ślady jego uszkodzenia (ukruszone zęby), przetarcia, zabrudzenia spowodowane olejem lub innymi płynami technicznymi oraz zakup samochodu używanego, przy którym nie mamy pewności, czy przebieg został wyzerowany i w jakim stanie znajduje się rozrząd. Zaolejenie paska jest niebezpieczne, ponieważ niszczy jego materiał produkcyjny, dlatego tak ważna jest regularna diagnostyka jego stanu technicznego oraz natychmiastowe usuwanie wszelkich wycieków cieczy roboczych. Z tego względu, że często nie da się ocenić wizualnie stopnia zużycia tego elementu, gdy nie wystąpiły żadne uszkodzenia mechaniczne, to tak ważna jest jego regularna wymiana. Pasek jest tani w eksploatacji w porównaniu z kosztami ewentualnego remontu silnika. Nowoczesne silniki są jednostkami kolizyjnymi, co oznacza, że w przypadku zerwania paska dojdzie do kontaktu tłoków z zaworami i całkowitej dewastacji jednostki napędowej.

Dodatkowo warto mieć na uwadze to, że istnieje konieczność skrócenia interwałów wymiany o 20-30%, gdy samochód jest użytkowany dynamicznie bądź w warunkach miejskich, lub też w przypadku starszych pojazdów.

Co należy wymienić razem z paskiem?

Zwyczajowo mówi się o wymianie rozrządu, co w praktyce oznacza wymianę paska wraz z elementami współpracującymi z nim. W przypadku rozrządu łańcuchowego mamy do czynienia z metalowym łańcuchem zamiast paska. Jednakże układ rozrządu oparty na napędzie paskowym jest atrakcyjniejszym i bardziej korzystnym rozwiązaniem dla producenta, stąd też bardziej powszechnym.

Co należy wymienić razem z paskiem

Elementy, które współdziałają bezpośrednio z paskiem to rolka prowadząca, napinacz i pompa wody. Dzięki rolkom utrzymywane jest odpowiednie napięcie paska, stąd mamy pewność, że nie przeskoczy on na następne zęby. Jednoczesna wymiana wspomnianych elementów jest bardzo istotna, ponieważ komponenty te wpływają na stan paska, a w razie ich uszkodzenia może dojść do jego przedwczesnego zniszczenia. Przykładowo zatarta pompa wody prowadzi do konieczności ich wymiany. Zestawy zawierające wszystkie te elementy są popularne w sprzedaży.

Dodatkowo należy wymieniać uszczelki rozrządu oraz uszczelniacze wałka rozrządu w zależności od ich stanu.

Objawy zużycia paska rozrządu

Samodzielna diagnostyka zużycia tego elementu jest dość trudna, ponieważ pasek sam w sobie nie przejawia większych śladów zużycia. Wygląda niemal identycznie jak na początku swojej żywotności, nawet gdy jest już zużyty.

Oczywiście w razie wystąpienia widocznych uszkodzeń mechanicznych, jak np. parcenia gumy, z której wykonany jest element, czy też ukruszenia jego zębów, nie musimy dłużej się zastanawiać nad koniecznością natychmiastowej wymiany. Gdy nie widać żadnych śladów zużycia, ważne jest obserwowanie zachowania współpracujących z nim elementów oraz zachowania samochodu. Jeśli z silnika słychać dziwne odgłosy, najlepiej jak najszybciej przetransportować auto do mechanika, aby uniknąć dalszego uszkodzenia jednostki napędowej i w związku z tym – kosztownych napraw. W razie gdy silnik kompletnie zgasł, a wydaje Ci się, że pasek się zerwał, w żadnym wypadku nie odpalaj silnika, aby nie doprowadzić do jego kompletnej dewastacji.

Objawy zużycia paska rozrządu

Głośne dźwięki dochodzące z pompy wody czy też wycieki świadczą o nadchodzącej awarii. Zepsuta pompa wody doprowadzi do zerwania paska. Wyciek oleju silnikowego lub płynu chłodniczego, który sygnalizują kontrolki ostrzegawcze na desce rozdzielczej jest równie niebezpieczny, ponieważ wspomniane płyny techniczne działają destrukcyjnie na materiał paska. Kolejnym objawem zużycia paska są piski dochodzące z rolek napinaczy.

Dodatkową wskazówką dla kierowcy, kiedy należy wymienić pasek jest podana przez producenta data produkcji, czyli termin przydatności danej części.

Najczęstsze przyczyny zerwania paska

Najczęstsze przyczyny zerwania paska

Dwoma głównymi przyczynami, dla których pasek może ulec zerwaniu są: zablokowane łożysko rolki napinacza, które uniemożliwia jej ruch, a także dostanie się ciała obcego do układu.

Znaczące są również nawyki i zachowanie kierowcy, ponieważ próba odpalenia silnika na pych znacznie zwiększa obciążenie układu rozrządu, co może również doprowadzić do zerwania paska i innych szkód.

Dlaczego wymiana rozrządu jest istotna?

Dlaczego wymiana rozrządu jest istotna

Układ rozrządu jest niezwykle ważny dla prawidłowego funkcjonowania silnika. Zapewnia on skoordynowane ruchy tłoków w cylindrach z otwierającymi i zamykającymi się zaworami. Gdyby pasek się zerwał lub przeskoczył, synchronizacja zostałaby zaburzona i doszłoby między nimi do kolizji. Na tej zasadzie działa większość nowoczesnych jednostek napędowych. Stąd tak ważna jest regularna i odpowiednio wczesna wymiana paska oraz elementów rozrządu. W przeciwnym razie może dojść do poważnych zniszczeń silnika, a w konsekwencji do bardzo kosztownych napraw. W najlepszym wypadku uszkodzeniu ulegną wyłącznie zawory i tłoki, jednakże często zerwanie paska pociąga za sobą skrzywienie wałka rozrządu, uszkodzenie wału korbowego, a czasem i głowicy silnika. Z pewnością terminowa wymiana części ma dużo większy sens, jeśli chodzi o bezpieczeństwo i opłacalność.

 FAQ – Najczęściej zadawane pytania 

⚠ Dlaczego pasek rozrządu wymienia się wraz z pompą wody?

Stan pompy wody ma wpływ na pozostałe elementy w jej obrębie. Zatem jej awaria może przyczynić się do uszkodzenia pozostałych części w rozrządzie. Nawet, gdy mamy wrażenie, że pompa jest w doskonałym stanie, to i tak należy ją wymienić w zestawie z paskiem, ponieważ będzie ona komponentem szczególnie narażonym na uszkodzenie w przyszłości.

⚠ Czy wymiana rozrządu obejmuje również wymianę oleju?

Warto przy tej czynności serwisowej wymienić także olej w układzie. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że system będzie pracował jak najwydajniej.

⚠ Czy po wymianie rozrządu samochód zużywa więcej paliwa?

Tego typu operacja nie ma związku ze zwiększoną konsumpcją paliwa, pod warunkiem, że została właściwie wykonana.

Nie zapominaj o regularnym dbaniu o prawidłowe działanie układu rozrządu w swoim samochodzie. Najprostszym i najmniej kosztownym krokiem ku temu jest terminowa wymiana paska i współpracujących z nim elementów. W naszym sklepie internetowym możesz znaleźć atrakcyjne i niedrogie zestawy paska rozrządu wraz z pompą wody, a także wiele innych części samochodowych, produktów motoryzacyjnych oraz kosmetyków samochodowych w korzystnych cenach.

[Głosów: 0   Average: 0/5]