Jak sprawdzić stan turbosprężarki?

Jak sprawdzić stan turbosprężarki?
 Turbo diagnoza: 8 łatwych kroków 
  1. Przysłuchuj się pracy zimnego silnika.

    Jeżeli słyszysz szumy dochodzące z pracującej turbiny, prawdopodobnie łożyska są zużyte. Metalowy zgrzyt spowodowany kontaktem łopatek wirnika z obudową turbiny wskazuje na tę samą awarię.

  2. Sprawdź, czy na obudowie turbiny nie ma osadów oleju.

    Jeżeli znajdziesz je w pobliżu koła turbiny, najprawdopodobniej Twoja turbosprężarka jest uszkodzona. Natomiast gdy ślady oleju znajdują się na łączeniu z kolektorem wydechowym lub w przewodzie wlotu powietrza – można podejrzewać problem z silnikiem lub systemem wentylacji skrzyni korbowej.

  3. Sprawdź kolor spalin.

    Jeżeli turbo jest zużyte, olej przedostaje się do kolektora ssącego wraz z doładowanym powietrzem, a następnie spala się w komorach spalania silnika. Z tego powodu spaliny przybierają czarny kolor.

  4. Zeskanuj układ za pomocą specjalnego urządzenia.

    W celu przeprowadzenia diagnostyki będzie Ci potrzebny interfejs, odpowiednie oprogramowanie, laptop lub smartfon. Wszystkich pomiarów dokonuje się, gdy silnik jest na biegu jałowym. Szczegółowe informacje na temat tej metody diagnostycznej znajdują się w instrukcji obsługi interfejsu diagnostycznego.

  5. Wyjmij turbosprężarkę ze swojego samochodu i sprawdź, czy na wałku nie ma luzów.

    Przytrzymaj końcówkę wałka i spróbuj kołysać nim z boku na bok. Swobodny luz na tym elemencie nie powinien przekraczać 1 mm. Wałek nie powinien poruszać się wzdłuż obudowy,

  6. Sprawdź łopatki wirnika i ściany turbosprężarki.

    Łopatki powinny posiadać ostre i gładkie krawędzie bez zadziorów, otarć czy wycięć. Na ścianach nie powinno być żadnych śladów kontaktu z łopatkami wirnika.

  7. Upewnij się, że siłownik i czujniki są sprawne.

    Na obudowie siłownika nie mogą znajdować się wgniecenia, a na górze tłoczyska nie może być śladów korozji. Sprawdź, czy membrana jest nienaruszona. Pociągnij tłoczysko do górnej pozycji, zasłoń kryzę palcem, a następnie zwolnij je. Tłoczysko nie powinno się poruszyć, gdy kryza jest zamknięta. Jak tylko zdejmiesz z niej palec, tłoczysko powinno wrócić do swojej pozycji początkowej. Sprawdź część elektryczną siłownika za pomocą multimetru.

  8. Jeżeli masz turbosprężarkę o zmiennej geometrii, sprawdź, czy pierścień łopatek się nie zablokował.

    Łopatki powinny poruszać się swobodnie. Sprawdź urządzenie za pomocą sprężarki powietrza i manometru. Jeżeli pierścień łopatek jest w dobrym stanie, siłownik będzie poruszał się swobodnie przy ciśnieniu około 0,6-0,7 bar.

Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty