Przyczyny przegrzania

Przyczyny przegrzania

Nowoczesne samochody są chronione przed przegrzaniem dzięki układowi chłodzenia cieczą, która przepływa w dwóch obiegach. Po załączeniu silnika samochodu płyn krąży po pierwszym obiegu, a gdy silnik się nagrzeje otwierany jest drugi obieg. Urządzeniem, które otwiera ten obieg jest termostat. Silnik jest jednostką, która w trakcie funkcjonowania produkuje dużo ciepła. Temperatura silnika powinna utrzymywać się na poziomie 80-95°C do tego, aby był on sprawny. Przy temperaturze powyżej tego zakresu (a dokładnie przy 100°C i powyżej) mogą wystąpić poważne problemy. Dlatego też przy wyższej temperaturze pracy silnika uruchamia się wentylator chłodnicy, aby zapobiec zagotowaniu się płynu chłodniczego. Nie są to jedyne komponenty układu chłodzenia, które mają na celu obniżenie temperatury płynu chłodniczego i utrzymanie optymalnej temperatury pracy silnika. Układ ten jest złożonym systemem z wieloma elementami, których awarie mogą prowadzić do przegrzania silnika.

Dlaczego mój samochód się przegrzewa: główne przyczyny

Jedną z najczęstszych przyczyn przegrzewania się silnika jest nieszczelność w układzie chłodzenia, a co za tym idzie niski poziom płynu chłodniczego. Przewody i elementy złączne mogą się z czasem ścierać, a powstające w nich nawet najmniejsze dziurki, przez które płyn zacznie wyciekać, sprawią, że w układzie ciśnienia przestanie panować odpowiednie ciśnienie do poprawnego chłodzenia. Co więcej, układ wypełni się powietrzem, które nie jest w stanie odpowiednio schłodzić silnik. Czasami sama chłodnica może się rozszczelnić, jeżeli doszło do kolizji i w następstwie do jej uszkodzenia lub gdy ma ona słabą jakość.

Dlaczego mój samochód się przegrzewa

Jeżeli płyn chłodniczy ma prawidłowy poziom, ale silnik wciąż przegrzewa się podczas jazdy z większymi prędkościami, przyczyną może być zablokowany termostat. Przy jego awarii układ chłodzenia pracuje tylko na jednym obiegu, co oznacza, że płyn chłodniczy nie dotrze do chłodnicy. Tę usterkę łatwo zdiagnozować poprzez sprawdzenie, czy chłodnica jest ciepła. Jeżeli jest zimna, a silnik się nagrzewa, powodem jest niesprawny termostat. To zdarza się dość często, gdy kierowcy kupują złej jakości części zamienne na rynku wtórnym.

Kolejną usterką, która może doprowadzić do nieprawidłowej pracy układu chłodzenia jest pompa wody. Odpowiada ona za cyrkulację płynu chłodniczego w układzie, który absorbuje ciepło. Jest ona napędzana paskiem klinowym lub rozrządu, stąd jeżeli dojdzie do ich rozciągnięcia lub zerwania, pompa nie będzie w stanie usuwać nadmiaru ciepła. To samo dotyczy wirnika pompy, który często ulega uszkodzeniu ze względu na materiał, z jakiego jest on wykonany. Niesprawny plastikowy wirnik uniemożliwia pompowanie płynu chłodniczego.

Innym powodem, dla którego cyrkulacja cieczy chłodzącej może zostać przerwana jest niedrożność przepływu czynnika chłodniczego. Może dojść na przykład do zatkania jednego z przewodów oraz powstania zanieczyszczeń ze względu na zużywające się elementy. Nawet obecnie niektórzy kierowcy zamiast płynu chłodniczego używają wody. Nie jest to dobrym pomysłem, gdyż wytrącający się z niej kamień może kumulować się wewnątrz układu i zakłócać oraz w konsekwencji zablokować jego drożność.

Przegrzewanie silnika może być również spowodowane niedostateczną ilością oleju silnikowego, którego główną funkcją jest zminimalizowanie tarcia pomiędzy ruchomymi elementami silnika. Przy jego niewystarczającej ilości dojdzie do nadmiernego wytworzenia ciepła przez ocierające się o siebie części.

Rozerwana uszczelka głowicy jest kolejnym problemem, który może narazić silnik na duże ryzyko. Brak uszczelnienia komory spalania może spowodować przedostawanie się płynu chłodniczego do silnika i mieszanie się go z olejem silnikowym. Objawami zużytej uszczelki pod głowicą są niższy poziom chłodziwa mimo braku widocznych wycieków, zasysanie powietrza do komory silnika, pęcznienie węży układu oraz przegrzewający się silnik.

Przegrzanie silnika przyczyny

Kolejnym elementem układu chłodzenia jest wentylator chłodnicy, który odpowiedzialny jest za wytwarzanie strumienia powietrza chłodzącego silnik w sytuacji, gdy samochód porusza się wolno, np. w korku lub podczas powolnej jazdy autem. Uszkodzony wentylator sprawia, że utrzymanie właściwej temperatury przez silnik jest utrudnione.

Co robić, gdy mój samochód się przegrzeje: możliwe rozwiązania

Jeżeli wskaźnik temperatury sugeruje, że silnik się przegrzewa, należy po pierwsze sprawdzić poziom płynu chłodniczego. Niski poziom wskazuje na możliwość wycieku, stąd jeżeli po uzupełnieniu chłodziwa wciąż go ubywa, należy poszukać nieszczelności w układzie. W tym celu sprawdź dokładnie chłodnicę, przewody oraz elementy złączne układu pod kątem wycieku cieczy chłodzącej. Każdy uszkodzony element należy jak najszybciej wymienić. Pamiętaj: zanim odkręcisz korek wlewu płynu chłodniczego pozwól na to, aby silnik samochodu całkowicie ostygł. W przeciwnym razie istnieje ryzyko poparzenia przez gwałtowne wypłynięcie chłodziwa ze względu na panujące w układzie ciśnienie.

Co robić, gdy mój samochód się przegrzeje

Jeżeli poziom płynu chłodniczego w zbiorniku jest odpowiedni, a silnik nadal jest gorący, problem leży po stronie niesprawnego termostatu. Możesz go zdiagnozować w prosty sposób. Bardzo ostrożnie dotknij dolnej części chłodnicy lub jej dolnego przewodu, po tym jak silnik się rozgrzeje. Gdy te elementy są chłodne, wskazuje to na ograniczony obieg chłodziwa. Spróbuj wymienić termostat i zobacz, czy problem się powtarza.

Przegrzanie silnika skutki

Stosowanie płynów eksploatacyjnych o złej jakości zwiększa ryzyko zatkania układu chłodzenia. To samo dzieje się w przypadku używania wody zamiast profesjonalnego chłodziwa. Stopień zużycia płynu chłodniczego jest także czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę, oceniając sprawność działania układu. Mechanicy sugerują, aby wymieniać zawartość układu chłodzenia co dwa lata. Istotne jest również gruntowne czyszczenie kratki chłodnicy raz na dwa, trzy lata, gdyż jest ona szczególnie podatna na zanieczyszczenia (np. owadami, błotem czy liśćmi). W tym celu należy ją zdemontować i opłukać. Zachowaj szczególną ostrożność przy myciu chłodnicy, aby nie uszkodzić jej żeberek lub najlepiej powierz tę czynność specjalistom.

Jeżeli podejrzewasz, że silnik w Twoim samochodzie przegrzewa się ze względu na niewystarczającą ilość oleju, sprawdź koniecznie jego poziom. W tym celu wyłącz silnik i pozostaw go do ostygnięcia. Użyj bagnetu do oleju, przetrzyj go szmatką lub papierem i wepchnij do samego końca zbiornika. Odczekaj chwilę, a następnie po wyjęciu bagnetu oceń, czy jego poziom jest odpowiedni. Nie powinien on wykraczać poza oznaczenia na miarce. Jeśli olej sięga poniżej dolnego oznaczenia na bagnecie, należy go dolać do silnika. Upewnij się, że po dolaniu został osiągnięty odpowiedni poziom. Na sam koniec sprawdź, czy nie ma śladów wycieku oleju z silnika.

Jeżeli uważasz, że niesprawnym elementem układu chłodzenia przegrzewającym silnik w Twoim aucie jest pompa wody, sprawdź ją pod kątem wycieków chłodziwa, niestabilnej temperatury płynu chłodniczego oraz uszkodzonego wirnika. Warto także zbadać element napędzający pompę – pasek klinowy. Powinien być od odpowiednio napięty. Dobrym sposobem na ocenę prawidłowej pracy pompy wody jest sprawdzenie odgłosu wydawanego przez pracujący silnik. Otwórz maskę auta i nasłuchuj, czy pompa pracuje prawidłowo. Niepokojące są mało słyszalne dźwięki, gdyż mogą one świadczyć o uszkodzeniu łożyska pompy. Sama pompa lub jej pasek mogą wymagać wymiany, gdy występują wyżej wspomniane objawy.

Rozerwana lub lekko uszkodzona uszczelka głowicy przestaje prawidłowo uszczelniać komorę spalania. Będzie to skutkować obecnością białej pary wydobywającej się z rury wydechowej. W tym wypadku nie tylko płyn chłodniczy zaczyna dostawać się do komory, ale i również istnieje ryzyko mieszania się chłodziwa i oleju. W celu wymiany uszczelki zwróć się o pomoc do specjalisty na stacji serwisowej.

Wentylator chłodnicy może nie działać z wielu powodów. Jeżeli posiada on napęd elektryczny, możliwe, że jego silniczek uległ spaleniu. Przyczyną może być tutaj także niesprawny czujnik temperatury, uszkodzony przekaźnik elektryczny bądź bezpiecznik. Diagnoza wadliwego wentylatora jest bardzo prosta, gdyż włączy się on automatycznie po osiągnięciu określonej temperatury przez silnik lub możesz go włączyć samodzielnie, jeżeli Twój pojazd jest wyposażony w klimatyzację.

Naprawdę warto dbać o silnik, gdyż jest on sercem Twojego samochodu. Każde przegrzanie jednostki napędowej skraca jej żywotność, a jej naprawy mogą być bardzo kosztowne. Może nawet dojść do tego, że poważne naprawy przestaną się opłacać, gdyż ich koszty przekroczą wartość samochodu. Dbanie o Twój silnik oznacza: szybką reakcję na kontrolki ostrzegawcze oraz wskaźniki temperatury, regularne sprawdzanie poziomu płynu chłodniczego w układzie chłodzenia oraz poziomu oleju, a także wizualne wykrywanie wycieków w odpowiednim czasie.

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *