Przegrzany silnik

Silnik to serce samochodu, o które trzeba szczególnie dbać. Technologia produkcji dzisiejszych samochodów jest tak zaawansowana, że żywotność standardowego motoru wynosi od kilkuset tysięcy kilometrów w przypadku samochodów osobowych, do nawet kilku milionów kilometrów w przypadku pojazdów dostawczych. Można więc śmiało pokusić się o stwierdzenie, że silnik jest jednostką o niskiej awaryjności. Mimo wszystko warto o niego odpowiednio dbać i pilnować jego kondycji, bo przegrzany silnik to zwiększone ryzyko awarii, która może sprawić, że naprawa przekroczy koszt całego pojazdu. Dlatego warto regularnie sprawdzać kluczowe parametry i obserwować jego pracę, żeby zminimalizować ryzyko przegrzania silnika. Jeśli jednak zdarzy się, że temperatura przekroczy maksymalny poziom, nie należy wpadać w panikę, tylko podjąć konkretne działania, a silnikowi nic się nie stanie.

Kiedy mówi się o przegrzanym silniku?

Jeśli chodzi o przegrzany silnik objawy są dość typowe. Żeby móc odpowiednio zdiagnozować problem i poprawnie rozpoznać te objawy, należy zrozumieć kiedy właściwie mamy do czynienia z tym zjawiskiem i dlaczego jest groźne.
Silnik podczas pracy wydziela duże ilości energii cieplnej, która pochodzi ze spalania mieszanki paliwowej oraz tarcia, które jest skutecznie obniżane przez olej silnikowy. Za regulowanie temperatury odpowiada układ chłodzenia, który skutecznie utrzymuje temperaturę silnika na poziomie od 90 do 100 stopni Celsjusza. Płyn chłodniczy odbiera energię cieplną, która jest następnie oddawana na chłodnicy, po czym wraca do obiegu. W momencie, kiedy pojawi się usterka układu chłodzenia lub silnik z różnych przyczyn zaczyna wydzielać zbyt duże ilości energii cieplnej, następuje przekroczenie maksymalnej dopuszczalnej granicy i na desce rozdzielczej wyświetla się czerwona kontrolka przegrzania silnika z symbolem termometru. To wyraźny sygnał, że należy natychmiast przerwać jazdę i wyłączyć silnik.

Płyn chłodniczy może się zagotować, a rosnące ciśnienie spowoduje wybicie korka i wyrzucenie części płynu pod maską. Choć widok może przerazić, w rzeczywistości to standardowe działanie, mające na celu niedopuszczenie do rozszczelnienia układu chłodzenia, czego następstwa mogłyby być bardzo kosztowne. Jeśli doszło do takiego przegrzania płynu, warto udać się do mechanika, żeby zdiagnozować problem, bo sytuacja z pewnością może się powtórzyć, a wysoka temperatura silnika w korku może być spowodowana wieloma różnymi, poważnymi lub nie, usterkami układu chłodzenia czy też samego silnika.

Przyczyny grzania się silnika samochodu

Przegrzewanie się silnika może wynikać z nieprawidłowego działania samego silnika lub układu chłodzenia. Problem jest na tyle poważny, że każdy kierowca powinien być świadomy wszelkich jego przyczyn – niektóre z nich można wyeliminować samemu, a inne wymagają bezwzględnej i natychmiastowej naprawy u wykwalifikowanego mechanika. A więc przegrzany silnik – co robić i kiedy usterka jest naprawdę poważna?

W sytuacji, kiedy w silniku jest za mało oleju, generuje on zbyt dużo energii, która nie jest odpowiednio odprowadzana. Jeśli chodzi o przegrzany silnik objawy są na szczęście łatwe do rozpoznania. To bardzo niebezpieczna sytuacja, która w ostateczności może doprowadzić do awarii silnika na takim poziomie, że jego naprawa może okazać się już nieopłacalna, a pojazd będzie się nadawał wyłącznie na złom. Właśnie dlatego kładzie się tak duży nacisk na coroczną wymianę oleju i w przypadku starszych motorów, regularne uzupełnianie jego poziomu.

 Inne powszechne przyczyny przegrzania się silnika, to: 
  • Nieprawidłowe działanie termostatu – termostat odpowiada za uruchamianie wentylatora, który wspomaga pracę chłodnicy w momencie, kiedy temperatura płynu chłodniczego przekroczy określoną przez producenta normę.
Przegrzany silnik przyczyny
  • Niedziałający wentylator chłodnicy – powoduje przegrzewanie się samochodu – zwłaszcza na postojach oraz w korku.
  • Nieszczelność pod głowicą – powoduje relatywnie szybki wyciek płynu chłodniczego, co może doprowadzić do nieodpowiedniego chłodzenia silnika.
  • Awaria pompy chłodnicy – płyn chłodniczy nie może krążyć w układzie chłodzenia, przez co w ogóle nie oddaje temperatury, a to sprawia, że motor natychmiast się przegrzewa.
  • Nieszczelność układu chłodzenia – wyciekający płyn chłodniczy powoduje nieodpowiednie działanie systemu chłodzenia.
Przyczyny grzania się silnika
  • Za niski poziom płynu chłodniczego – to samo, co w przypadku nieszczelności uszczelki pod głowicą oraz nieszczelności układu chłodzenia.

Jak widać, najczęściej występujące przyczyny są związane głównie z poziomem płynu chłodniczego. Dlatego istotne jest, żeby dowiedzieć się wszystkiego, o tym, jak dobierać i wymieniać płyn chłodniczy do danego rodzaju silnika, żeby jak najlepiej spełniał swoją funkcję. Wielu kierowców bagatelizuje tę kwestię, a eksperci alarmują, że można w ten sposób zniwelować przyczyny przegrzewania się silnika.

Skutki przegrzanego silnika i jego naprawa

Nie można bagatelizować regularnie zapalającej się kontrolki temperatury. Kierowca, który przez dłuższy czas nie robi nic z tym problemem, w końcu spotka się z sytuacją, kiedy spod maski buchnie mu para, a w najgorszym wypadku wystąpi awaria silnika. Jeśli chodzi o przegrzany silnik naprawa może być naprawdę kosztowna, a w skrajnych przypadkach zwyczajnie nieopłacalna. W przypadku uszkodzenia układu chłodnicy lub nawet pęknięcia uszczelki pod głowicą, koszt naprawy nie będzie aż taki duży. Największym problemem jest pęknięcie pierścieni tłoków, ich napuchnięcie lub ostateczne zatarcie silnika. W takich przypadkach można oddać silnik do naprawy lub wymienić na nowy, jednak koszty możemy tutaj liczyć w tysiącach złotych w przypadku standardowych samochodów, a w przypadku rzadszych motorów, nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.

kontrolka przegrzania silnika

Co robić i na co uważać w przypadku przegrzania silnika?

Kiedy zaświeci się kontrolka od temperatury, nie oznacza to od razu, że spod maski buchnie para, a silnik przestanie działać. Wiemy na pewny, że mamy przegrzany silnik, przyczyny natomiast mogą być różne. Można skorzystać z kilku sposobów, które pomogą w skutecznym odprowadzeniu nadmiaru energii cieplnej.

Natychmiast należy uruchomić nawiew jak najcieplejszego powietrza do kabiny. Jazda będzie bardzo niekomfortowa – szczególnie że usterki tego typu najczęściej zdarzają się w gorące dni. Następnie należy znaleźć zacienione miejsce i zatrzymać się na około godzinę, żeby silnik, olej i płyn chłodniczy mogły się ochłodzić. Kiedy zdarzyło się przegrzanie silnika, skutki to między innymi obniżenie poziomu płynu chłodniczego – należy go uzupełnić. Po podniesieniu maski bezwzględnie trzeba upewnić się, że temperatura układu chłodzenia jest na tyle niska, że można odkręcić korek. Jeśli nie odczeka się na ochłodzenie całego układu, ciśnienie może być tak wysokie, że płyn chłodniczy może dosłownie wystrzelić spod korka, a jego wysoka temperatura doprowadzić do poparzenia. Jeśli nie wozi się ze sobą płynu chłodniczego, to poziom chłodziwa można uzupełnić zwykłą wodą. Po uzupełnieniu do odpowiedniego poziomu, możemy spróbować uruchomić silnik i ruszyć w drogę do domu lub do najbliższego mechanika.
Nie należy bagatelizować zapalonej kontrolki temperatury. Jeśli dojedzie do wycieku płynu spod korka, nie powinno się natychmiast otwierać maski, bo rozpryskujące się chłodziwo może spowodować rozległe poparzenia. Nie powinno się dolewać wody do gorącego płynu chłodniczego. Jeśli nie mamy dostępu do wody, nie wolno wykorzystywać płynu do spryskiwaczy, ponieważ ma zbyt niską temperaturę wrzenia.

Jeśli po wykonaniu wszystkich czynności przegrzany silnik nie odpala, należy sprowadzić pomoc, w celu odholowania pojazdu.

Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty