Zablokowanie silnika: jakie są objawy i co mogę zrobić

Zablokowanie silnika: jakie są objawy i co mogę zrobić

Zatarty silnik to prawdopodobnie największa obawa każdego właściciela samochodu. Jest to bardzo poważna awaria, która wiąże się z niemożnością obsługi pojazdu, a naprawa jest skomplikowana i bardzo droga. Szczególnie, gdy w grę wchodzi wymiana jednostki napędowej. Jakie są przyczyny i jakie objawy daje zatarty silnik. Co można zrobić, aby nie znaleźć się w tej trudnej sytuacji?

Najpierw odpowiedzmy sobie na pytanie, czym w ogóle jest zatarcie jednostki napędowej i dlaczego, do niego dochodzi. Silnik i wszystkie jego elementy znajdują się pod ogromnym obciążeniem podczas pracy. Większość elementów jest ruchoma i wykonuje szybkie obroty lub ruchy w bardzo krótkim czasie. Aby jednostka napędowa działała prawidłowo i płynnie, jest ona skonstruowana tak, że jej części składowe są do siebie idealnie dopasowane i zsynchronizowane. Kluczowe jest jednak to, że nie mogą one pozostawać w bezpośrednim kontakcie, dlatego krąży między nimi olej silnikowy, który ma za zadanie chłodzić cały układ i umożliwiać odpowiednie smarowanie.

Główną przyczyną zatartego silnika jest brak odpowiedniej ilości oleju silnikowego niezbędnego do smarowania. Bez niego elementy zaczynają się o siebie ocierać. Nawet jeśli odbywa się to w minimalnym stopniu, dochodzi już do wytworzenia ciepła. W konsekwencji jednostka napędowa potrzebuje więcej siły do pracy, jest pod coraz to większych obciążeniem, aż w pewnym momencie nie jest w stanie go wytrzymać i zatrzymuje się zupełnie.

Objawy zatarcia silnika są widoczne gołym okiem

Nawet osoba bez doświadczenia jest w stanie wychwycić oznaki zatarcia silnika, ponieważ jest to bardzo poważna awaria. Jednakże w większości przypadków nie nastąpi ona z dnia na dzień. To proces postępujący przez dłuższy czas, dlatego warto rozpoznać pierwsze objawy tego problemu, aby zareagować, zanim dojdzie do kompletnej ruiny silnika. Jak sprawdzić, czy jest zatarty silnik w naszym aucie?

Objawy zablokowania silnika zależą od tego, które komponenty jednostki napędowej zaczynają się zacierać. Może również dojść po czasie do zatarcia całego silnika.

Jedną z pierwszych oznak, które mogą zaniepokoić kierowcę, jest specyficzny odgłos wydawany przez jednostkę napędową, a mianowicie turkot występujący w regularnych odstępach czasu na konkretnych obrotach. Objaw ten wiąże się z usterką panewek korbowodu. Innym niepokojącym dźwiękiem jest regularne stukanie, które świadczy o zacieraniu się krzywek wałka rozrządu. Stukot pojawia się z częstotliwością 50% niższą niż prędkość obrotowa jednostki napędowej. Pozostałymi oznakami mogącymi wzbudzić podejrzenia awarii są: spadek mocy silnika, wysoka temperatura robocza jednostki napędowej, jak również jej szybki wzrost, a także brak właściwego przyspieszenia.

Jednym z ostatnich objawów awarii jest gęsty dym z rury wydechowej. W tej sytuacji trzeba działać natychmiast. Wychwycenie już pierwszych objawów zablokowania silnika jest niezwykle istotne, ponieważ w miarę rozwoju awarii może dojść nawet do pęknięcia korbowodu, tłoków głowicy, a nawet całego bloku jednostki napędowej, co wiązać będzie się z konieczność jej kompletnej wymiany. W takim wypadku regeneracja silnika po prostu się nie opłaca. Dlatego też tak ważne jest, aby przy pierwszych oznakach zatarcia nie kontynuować jazdy samochodem i jak najprędzej usunąć usterkę.

Objawy zatarcia silnika

Przyczyny zablokowania silnika

Jednym z najpowszechniejszych winowajców zatarcia silnika jest stan oleju silnikowego. Jeżeli praktycznie brak oleju w silniku lub gdy jego skład jest niewłaściwy, albo znajduje się w nim płyn chłodniczy, czy też benzyna – z pewnością dojdzie do zablokowania silnika. Zanieczyszczony olej nie ma bowiem odpowiednich właściwości smarujących. Przyczynami tej awarii może być również brak smarowania związany z zatkaniem filtra oleju, usterką pompy olejowej lub zapchaniem kanalików dostarczających olej z układu smarowania do jednostki napędowej. Nie bez znaczenia jest również styl jazdy. Jeżeli regularnie dochodzi do przegrzewania się silnika, kierowca jeździ stale na wysokich obrotach lub też mocno przyspiesza zaraz po odpaleniu auta, to ryzyko zatarcia silnika jest dużo bardziej zwiększone.

Jak zapobiec zablokowaniu silnika?

Przede wszystkim nie stwarzać warunków opisanych powyżej. Bardzo ważna jest dbałość o silnik poprzez regularną wymianę oleju i filtra oleju. Istotne jest uwzględnienie zaleceń producenta samochodu przy doborze cieczy oraz częstotliwości wymiany. Nie warto oszczędzać na jakości płynu eksploatacyjnego, ponieważ silnik jest sercem samochodu. Ważne jest również natychmiastowe usuwanie zanieczyszczeń z oleju (np. płynu chłodniczego, który dostał się do smaru).

Nie bez znaczenia jest również rozsądna jazda. Rozgrzewanie silnika powinno odbywać się stopniowo, tak aby nie narazić jego komponentów na stałe obciążenia. Staraj się również, aby jazda była równomierna i nie przyspieszaj ostro bez powodu. Dzięki temu silnik w Twoim samochodzie będzie miał długą żywotność i nie narazisz się na katastrofalne skutki związane z horrendalnymi kosztami kompletnego remontu jednostki napędowej.

Kontrolka silnika – co oznacza?

Chociaż świecenie się kontrolki silnika Check Engine jest oznaką usterki, nie ma powodu do ogromnych zmartwień. Kontrolka ta jest zwykle związana z drobnymi awariami, ale może przerodzić się w poważniejszy problem, jeśli zostaną one zbagatelizowane. Co oznacza zapalenie się w samochodzie kontrolki silnika Check Engine?

Najpierw wyjaśnijmy, czym jest kontrolka silnika. Montowana jest ona w pojazdach wyposażonych w złącze diagnostyczne OBD-II, czyli we wszystkich autach na rynku europejskim wyprodukowanych po 2000 roku. Zazwyczaj wyświetla się jako “CHECK ENGINE” (z ang. sprawdź silnik) lub ikonka silnika, a dokładniej jego bloku. Czasami w niektórych samochodach kontrolka obejmuje obydwa z tych symboli. Kontrolka silnika Check Engine służy do autodiagnostyki i jest obsługiwana przez elektroniczny sterownik silnika ECU.

W jakich sytuacjach zapali się kontrolka silnika?

Kontrolka Check Engine świeci się, gdy nieprawidłowości przekazywane przez wybrane czujniki, m.in. nieprawidłowe sygnały z systemów lub przekroczenie wartości fabrycznych, utrzymują się przez dłuższy czas. Krótkotrwałe wahania są zwykle ignorowane przez sterownik i nie warto się nimi przejmować. W przypadku wielu mniej ważnych znaków komputer pokładowy może nie wysyłać wyraźnych sygnałów o usterce.

Jeśli jednak zauważymy niepokojące objawy w naszym samochodzie (takie jak spadek mocy lub nagłe większe spalanie paliwa), a nie zaświeci się kontrolka silnika, prawdopodobnie wiąże się to z usterką jednego z układów mechanicznych.

Zapalona kontrolka Check Engine – najczęstsze przyczyny

Najczęściej lampka zapali się ze względu na problemy związane z układem wtryskowym i wydechowym, ponieważ bardziej nowoczesne samochody są wyposażone w wiele czujników współpracujących z tymi układami. Dlatego kontrolka silnika zapali się w przypadku wystąpienia którejkolwiek z następujących usterek:

  • ! awaria filtra DPF,
  • ! zablokowanie układu recyrkulacji spalin (EGR),
  • ! awaria systemu wtrysku (niewłaściwe dozowanie paliwa),
  • ! zbyt mocne zużycie katalizatora,
  • ! uszkodzony przepływomierz,
  • ! zużyte lub uszkodzone świece zapłonowe,
  • ! wadliwa sonda lambda (w silnikach benzynowych),
  • ! problem z geometrią turbosprężarki (w silnikach turbodoładowanych).

Kontrolka Check Engine a instalacja LPG

W pojazdach z instalacją LPG kontrolka silnika zapala się dość często. Nic dziwnego, że nieprawidłowe ustawienie systemu lub niewłaściwe dozowanie gazu może spowodować awarię całej instalacji. W tym przypadku najczęściej awarię obejmują reduktor, filtry i wtryskiwacze gazu. Jeśli mechanik nic nie poradzi na ich stan, podzespoły te prawie zawsze trzeba będzie po prostu wymienić.

Kontrolka silnika zapala się i gaśnie

Podczas codziennego użytkowania pojazdu może również wystąpić taka okoliczność, że kontrolka Check Engine zapali się i po chwili zgaśnie automatycznie. Przyczyny są zazwyczaj dość błahe. Może to być na przykład nieprawidłowy odczyt z czujnika z powodu spadku napięcia w instalacji elektrycznej lub też po dokładnym umyciu samochodu zapłony mogą być po prostu mokre. Kontrola silnika może również zapalać się i gasnąć, w przypadku gdy na stykach wokół czujnika znajduje się nagar.

W takiej sytuacji należy kilkakrotnie uruchomić silnik i w razie potrzeby przeczyścić wtyczki, a ikonka powinna zgasnąć na dobre. Komputer pokładowy usunie również kod błędu. Jeśli jednak kontrolka Check Engine zaświeci się ponownie, zwłaszcza podczas jazdy, może to być oznaką poważniejszej awarii i warto wtedy udać się do mechanika.

Kontrolka Check Engine

Kolor kontrolki silnika

W zależności od rodzaju usterki na desce rozdzielczej zaświeci się czerwony lub pomarańczowy symbol. Pomarańczowy kolor oznacza drobną usterkę, która, jeśli zbagatelizowana, może prowadzić do poważniejszej awarii. W takim przypadku można w miarę możliwości kontynuować jazdę samochodem, zwłaszcza jeśli nie występują żadne inne problemy. Należy jednak jak najszybciej usunąć przyczynę usterki. Wypróbowaną i sprawdzoną metodą jest podłączenie pojazdu do testera diagnostycznego.

Czerwona kontrolka jest oznaką poważniejszej usterki. W takim przypadku należy natychmiast zrezygnować z dalszej jazdy. Czerwona lampka sygnalizuje zagrożenie, które może uniemożliwić bezpieczną jazdę lub spowodować poważne uszkodzenie pojazdu.

Check Engine – jak skasować kontrolkę silnika?

Kontrolkę Check Engine można wykasować, usuwając ręcznie kod błędu z pamięci ECU, np. poprzez odłączenie akumulatora. Usługa kasowania błędu jest oferowana przez wiele warsztatów samochodowych. Można to również wykonać samodzielnie, jeśli posiada się interfejs diagnostyczny ze specjalną aplikacją. Należy jednak pamiętać, że usuwanie komunikatu o błędzie odbywa się na własne ryzyko. Skasowanie kontrolki Check Engine sprawi, że będziemy mogli jechać dalej, ale nie wyeliminuje przyczyny problemu, a może nawet go pogorszyć poprzez jego zignorowanie.


Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *