Elektryczny hamulec postojowy: plusy i minusy

Elektryczny hamulec postojowy

We współczesnych samochodach coraz częściej montowane są elektryczne hamulce postojowe zamiast tradycyjnych hamulców postojowych ręcznych. ak działa elektryczny hamulec postojowy? Jakie są jego korzyści i wady? Dowiesz się w tym artykule.

Dlaczego samochody są wyposażone w hamulce postojowe?

Standardowy hamulec postojowy to dźwignia pomiędzy fotelem kierowcy a pasażera. Jest potrzebny do unieruchomienia samochodu podczas postoju, zwłaszcza jeśli pojazd został zaparkowany na nierównej powierzchni. W sytuacji awaryjnej można go użyć zamiast wadliwego pedału hamulca. W EPB (elektrycznym hamulcu postojowym) zamiast dźwigni na desce rozdzielczej występuje niepozorny przycisk, który uruchamia skomplikowany mechanizm.

Plusy elektrycznego hamulca postojowego

Elektryczny hamulec postojowy eliminuje największe problemy eksploatacyjne standardowego hamulca ręcznego, czyli niezaciągnięcie hamulca po zatrzymaniu auta, bądź jego zbyt lekkie lub za silne zaciągnięcie. Użytkownicy auta z EPB obsługują hamulce samodzielnie, po prostu wciskając przycisk niewymagający większego wysiłku, bądź system zrobi to za nich automatycznie, zarówno przy zaciąganiu hamulca, jak i jego zwalnianiu. Dużym atutem są dwie funkcje. Funkcja „Auto hold” włącza hamulec postojowy przy każdym zatrzymaniu, np. na światłach oraz zapobiega toczeniu się pojazdu w trakcie parkowania. Kierowca nie musi trzymać nogi na pedale hamulca, czekając na zmianę świateł; funkcja „Auto hold” nie zostanie odblokowana do momentu, kiedy kierowca znowu położy stopę na pedale gazu. Ta funkcja jest szczególnie użyteczna w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów, ale też jest coraz częściej spotykane w samochodach z manualną skrzynią biegów. Funkcja „Hill Hold” ułatwia ruszanie pod górę bez użycia hamulca postojowego. Jest również dostępna w samochodach z dźwignią hamulca ręcznego.

Niezaprzeczalnym atutem EPB jest też większa przestrzeń w kabinie pasażerskiej, co daje projektantom więcej pola do popisu przy projektowaniu nowego auta, jest więcej miejsca na elektronikę, dodatkowe akumulatory lub po prostu większy schowek. Można też powiedzieć, że
jest to też rozwiązanie bardziej estetyczne. Komponenty systemu EPB są też lżejsze od mechanizmu ręcznego.

Elektryczny hamulec postojowy — budowa i zasada działania

Plusy elektrycznego hamulca postojowego

System EPB ma różne rozwiązania techniczne — mamy system elektromechaniczny oraz elektryczny. Różnice pomiędzy nimi są znaczące, więc każdy mechanik powinien rozpoznać system przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac serwisowych.

  • i Elektryczny hamulec postojowy z centralnym aktywatorem (elektromechaniczny).
    Rozwiązanie firmy ATE: System jest wyposażony w mechanizm, który zastępuje rękę kierowcy i dźwignię; zaciąga tradycyjne linki, które współpracują z hamulcami tylnej osi; jest to główna różnica w budowie pomiędzy ręcznym a elektrycznym hamulcem postojowym. Wyraźnie widać podobieństwa do tradycyjnego hamulca postojowego, nawet wymiana szczęk i klocków hamulcowych nie różni się za bardzo. Przed pracami nad zaciskami hamulcowymi wystarczy zwolnić ESP, a po pracy kilka raz uruchomić, aby sprawdzić jego działanie. Chociaż wbrew oczekiwaniom waga komponentów nie jest mniejsza i mechanizmy wykonawcze potrzebują dodatkowego miejsca, to dużym plusem jest możliwość zastosowania tego systemu w autach z hamulcami bębnowymi na tylnej osi.
  • i Elektryczny hamulec postojowy z silnikiem elektrycznym.
    Rozwiązanie firmy TRW: W tym systemie widać już większe różnice w konstrukcji. Mechanizm jest wyposażony w małe silniki z przekładniami, które zostały zintegrowane z zaciskami hamulców tarczowych. Silnik elektryczny jest uruchamiany sygnałem sterownika, po naciśnięciu przycisku oba zaciski są równocześnie otwierane i zamykane. Zaciski przesuwają tłoczek, a klocki mogą nacisnąć tarczę. Silnik elektryczny zastępuje też czujnik zużycia klocków hamulcowych, jako że informacja o wysunięciu tłoczka, tak żeby klocek mógł dosięgnąć tarczy, jest przekazywana do sterownika, dzięki czemu można na bieżąco określać stopień zużycia części i informować kierowcę o konieczności wymiany. To rozwiązanie można spotkać na osi tylnej i przedniej pojazdu.

Minusy elektrycznego hamulca postojowego

Wydaje się, że takie systemy są pozbawione wad, ale tak nie jest. Największymi wadami elektrycznego hamulca postojowego są eksploatacja i serwisowanie. Serwisowanie i naprawianie systemu EPB są bardziej skomplikowane niż w przypadku standardowego hamulca ręcznego. W przypadku hamulca z silnikiem elektrycznym konieczny jest komputer diagnostyczny. Nie da się mechanicznie przestawić zacisku w tryb konserwacji, czyli wycofać popychacz dociskający tłoczek, a wszelkie próby wepchnięcia tłoczka mogą zakończyć się uszkodzeniem! Kalibracja ESP jest wymagana po wymianie klocków i szczęk. Mechanizmy też częściej się zużywają i są wrażliwe na wilgoć i brud, są też szczególnie awaryjne w okresie zimowym. Szczotki silników obsługujących pracę tylnych zacisków z czasem się zużywają. Jeśli zaciski hamulcowe są bardzo zużyte, może dojść do ich zamarznięcia. Użytkownikom aut z elektrycznym hamulcem postojowym zaleca się przeprowadzenie dokładnego przeglądu układu hamulcowego przed okresem zimowym. To pomoże wcześnie wyłapać zużycie klocków i usterki systemu EPB.

Elektryczny hamulec postojowy w sytuacji awaryjnej

W sytuacji krytycznej system EPB hamuje wszystkimi czterema kołami, siła hamowania jest większa niż w przypadku standardowego hamulca ręcznego. System ABS wspiera proces hamowania, sprawiając, że samochód jest stabilniejszy i zapobiega blokowaniu się kół. Jeśli kierowca zasłabnie za kierownicą, to pasażer będzie mógł zatrzymać pojazd, wciskając lub pociągając przycisk do momentu zatrzymania. Tutaj jest jednak wielkie „ale” – czasami nie łatwo znaleźć mały przycisk w gąszczu wielu innych przycisków. W wielu pojazdach, np. w Volkswagenie Passat 6, przycisk znajduje się przy drzwiach kierownicy, więc nie ma szansy, aby pasażer mógł do niego dosięgnąć.

Co się stanie, jeśli hamulec awaryjny działa na układ hydrauliczny i dojdzie do wyciek płynu hamulcowego? System EPB jest w stanie zadziałać nawet na jeden sprawny obwód hamulca, a jeżeli obydwa uległy awarii, to zadziała nawet na system mechaniczny z linkami. System EPB nie będzie jednak w stanie zadziałać, jeśli jest to system elektryczny z silniczki przy zaciskach, które z powodu braku płynu przestaną działać. Ten system jest słaby i może wtedy zadziałać przy niewielkiej prędkości samochodu, na przykład, jeśli samochód powoli s stacza i trzeba go zatrzymać lub zablokować na postoju — zawiedzie w sytuacji awaryjnej

Elektryczny hamulec postojowy — najczęściej zadawane pytania

⚠Jak wygląda eksploatacja elektrycznego hamulca postojowego?

Konieczna jest specjalistyczna diagnostyka u doświadczonego mechanika. Jeśli zależy Ci na tanim serwisowaniu auta i lubisz od czasu do czasu „pomajsterkować”, postaw na ręczny hamulec postojowy.

⚠Jak odblokować hamulec ręczny elektryczny?

Czasami dojdzie do awarii i samochód zostanie unieruchomiony. Niektóre modele pojazdów umożliwiają odblokowanie hamulca mechanicznie, ale nie jest to łatwe zadanie. Trzeba dostać się do ukrytej dźwigni w bagażniku, w konsoli środkowej lub nawet pod samochodem. Szczegółowe instrukcje można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu.

⚠Jak awaryjnie zahamować elektrycznym hamulcem postojowym?

Należy trzymać wciśnięty przycisk przez cały czas do momentu zatrzymania auta. Jako że system EPB jest zabezpieczony przed przypadkowym użyciem, jedno wciśnięcie nic nie da.

Rada na koniec: uważaj na podróbki zacisków. Bardzo często zaciski do hamulców silnikiem elektrycznym są podrabiane, więc zawsze korzystaj z usług renomowanych fachowców, którzy mogą potwierdzić wiarygodność używanych części zamiennych

Komentarze - 1

  • @R. Z.
    22.10.2022 07:13
    Członek

    hamulec nie zwalnia się automatycznie oi dodaniu gazu.

Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty