Jak odpowietrzyć hamulce

Jak odpowietrzyć hamulce

Skuteczne działanie układu hamulcowego to jeden z kluczowych warunków bezpiecznej jazdy. Z tego względu utrzymanie hamulców w dobrym stanie technicznym jest obowiązkiem każdego właściciela samochodu: należy w porę wymieniać materiały eksploatacyjne, sprawdzać przewody pod kątem wycieków, a także usuwać powietrze z układu, jeśli jest on zapowietrzony. Ustalimy razem przyczyny występowania powietrza w układzie. W tym artykule wytłumaczymy, jaka jest prawidłowa kolejność odpowietrzania hamulców.

5 głównych przyczyn zapowietrzenia układu hamulcowego

  • Niewystarczający poziom płynu w zbiorniku. Z tego powodu powietrze z otoczenia może być zasysane do układu.
  • Zużyte elementy gumowe. Uszczelki cylinderka koła (lub zacisku hamulcowego) narażone na działanie wilgoci, brudu i drogowych środków chemicznych tracą swoją elastyczność i zaczynają przeciekać. Z biegiem czasu pękać zaczynają także przewody.
  • Brak terminowej wymiany płynu roboczego. Przewody, przez które przepływa płyn, posiadają porowatą strukturę. Oznacza to, że woda przedostaje się przez nie, choć w niewielkich ilościach, do wnętrza układu. Miesza się ona z płynem hamulcowym, zmniejszając tym samym jego temperaturę wrzenia. W związku z tym, w przypadku wielokrotnego hamowania, na przykład podczas jazdy po bardzo krętych drogach, płyn może się zagotować. Procesowi wrzenia płynu towarzyszy powstawanie pary wodnej, w wyniku czego w niektórych częściach przewodów i rur tworzą się korki powietrzne.
  • Cieknące mocowania i łączniki. Wskutek wibracji spowodowanych jazdą po wyboistych drogach obejmy i elementy złączne luzują się z biegiem czasu. Prowadzi to do przedostania się powietrza do wnętrza układu.
  • Naprawy. W przypadku wymiany tłoków, cylindrów, przewodów lub rur należy niezwłocznie usunąć powietrze z układu hamulcowego: po demontażu tych elementów powietrze swobodnie przedostaje się do przewodów, a po ponownym montażu pozostaje wewnątrz układu.

Skąd wiadomo, kiedy należy odpowietrzyć hamulce

Temu problemowi towarzyszą charakterystyczne objawy. Podczas wciskania pedału można poczuć, że jego opór znacznie się zmniejszył. Czasami konieczne jest kilkakrotne wciśnięcie pedału, aby hamulce zaczęły działać. Po każdym wciśnięciu pedał staje się sztywniejszy. Czasami hamowanie zaczyna się tak naprawdę w momencie, gdy pedał został całkowicie dociśnięty. Ogólnie rzecz biorąc, droga hamowania Twojego auta staje się znacznie dłuższa niż dotychczas.

Jeśli zauważysz co najmniej jeden z wyżej wymienionych objawów, odpowietrz układ hamulcowy.

Jak przygotować swój samochód do odpowietrzania

Kolejność kroków mających na celu odpowietrzenie przewodów hamulcowych różni się w zależności od marki i modelu auta. Jest ona również określona przez budowę układu hamulcowego i obecność dodatkowych jednostek i podzespołów. Z tego względu przed rozpoczęciem tej procedury należy dokładnie zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu. Musi ona zawierać szczegółowy opis odpowietrzania dla konkretnego modelu pojazdu. W niektórych przypadkach, jeśli Twój samochód posiada wiele układów elektronicznych, nie będziesz w stanie tego zrobić bez profesjonalnej pomocy.

Narzędzia do odpowietrzania hamulców

Przygotuj narzędzia do odpowietrzania hamulców i inne niezbędne rzeczy i akcesoria.

 Będziesz potrzebował: 
  • Czysty, stabilny i najlepiej przezroczysty pojemnik w celu spuszczenia starego płynu roboczego.
  • Przezroczysty przewód o średnicy odpowiadającej śrubie odpowietrzającej układ hamulcowy, a także nasadkę lub klucz oczkowy, aby ją odkręcić.
  • Preparat WD 40. Pomoże on w odkręceniu zapieczonych mocowań i łączników.
  • Klucz do kół lub lewarek, na wypadek gdyby trzeba było zdjąć koła, aby uzyskać dostęp do cylinderków kół (zacisków hamulcowych).
  • Kliny pod koła. Być może konieczne będzie unieruchomienie samochodu, gdyż w niektórych modelach podczas odpowietrzania hamulców nie jest zalecane zaciąganie hamulca ręcznego.
  • Ten sam rodzaj płynu hamulcowego, który jest stosowany w samochodzie.

Specyfika procedury odpowietrzania hamulców w różnych modelach samochodów

 Kolejność kroków zależy od następujących czynników: 
  1. Obecność korektora siły hamowania na tylnej osi . Zazwyczaj jest on montowany w pojazdach użytkowych i samochodach osobowych wczesnych generacji. W określonych warunkach drogowych uniemożliwia on dostarczanie płynu hamulcowego do tylnych kół. W związku z tym, aby zapewnić prawidłowe odpowietrzenie hamulców w tych pojazdach, nie należy odciążać tylnej osi poprzez uniesienie samochodu na podnośniku lub lewarku.
  2. Ułożenie obwodów hamulcowych. Procedura polega na wydobyciu powietrza z każdego mechanizmu hamulcowego. Na początku powietrze usuwane jest z jednego obwodu hamulcowego, a następnie – z kolejnego. Jeśli obwody są umieszczone po przekątnej, należy zacząć od mechanizmu hamulcowego znajdującego się najdalej od pompy hamulcowej: najczęściej jego to tylne prawe koło. Następnie należy przejść do przedniego lewego koła, potem do tylnego lewego koła, a na końcu do przedniego prawego koła.
    Jeżeli obwody są rozmieszczone równolegle i łączą tylne i przednie koła, wówczas układ powinien być odpowietrzony dookoła. Na początku powietrze usuwane jest z tylnego mechanizmu hamulcowego znajdującego się najdalej od pompy hamulcowej, a następnie – z drugiego tylnego mechanizmu. Potem należy przejść do przednich kół.

Uwaga: kolejność odpowietrzania hamulców jest indywidualna dla każdego modelu auta, ponieważ zależy od konstrukcji układu hamulcowego. Z tego względu przed rozpoczęciem tej procedury należy zawsze uważnie przeczytać instrukcję obsługi pojazdu.

  1. Obecność układu przeciwblokującego (ABS). Ten system zapobiega całkowitemu zablokowaniu się kół podczas hamowania, aby uniknąć wpadnięcia w poślizg. Można go znaleźć w większości nowoczesnych samochodów. Zapobiega utracie kontroli nad pojazdem podczas hamowania awaryjnego lub przy próbie zatrzymania się na śliskiej nawierzchni. Jego konstrukcja obejmuje modulator ciśnienia hamowania, z którego także należy usunąć powietrze.
Obecność układu przeciwblokującego (ABS)
  1. Pompa hydrauliczna zamiast podciśnieniowego wspomagania hamulców. Można ją spotkać w modelu BMW serii 7 (E32), Nissanie Cedric Y32, Toyocie Land Cruiser 105, Mitsubishi Pajero III i innych autach. W niektórych samochodach jest ona stosowana wraz z serwem hamulcowym. W tym przypadku należy włączyć pompę, aby usunąć powietrze.
  2. Dodatkowe wyposażenie. Jeśli Twój samochód jest wyposażony w np. elektroniczny system stabilizacji toru jazdy, lepiej jest zgłosić się do specjalistów z warsztatu samochodowego w celu odpowietrzenia przewodów hamulcowych. Tego typu procedura powinna również zostać powierzona profesjonalistom, jeśli podzespoły ABS zlokalizowane są w różnych częściach pojazdu, ponieważ w takim przypadku procedura wymaga użycia skanera diagnostycznego i jest uruchamiana za pomocą specjalnego oprogramowania. Land Cruiser 200, BMW X5 i inne samochody należą do tego typu modeli.

Jak odpowietrzyć hamulce w pojazdach pozbawionych systemu ABS

  1. Odkręć korek zbiornika.
  2. Dolej płyn hamulcowy do jego maksymalnego poziomu (oznaczenie „Max”).
  3. Wlej nieco płynu do pojemnika spustowego.
  4. Podłącz przewód do śruby odpowietrzającej hamulca i zanurz jego drugi koniec w płynie z pojemnika spustowego.
  5. Poproś kogoś, aby wcisnął pedał hamulca kilka razy z rzędu, a następnie docisnął go maksymalnie.
  6. Jednocześnie odkręć śrubę odpowietrzającą, aby płyn zaczął przepływać przez przewód.
  7. Poproś swojego pomocnika o całkowite wciśnięcie pedału hamulca.
  8. Obserwuj płyn wypływający ze śruby odpowietrzającej. Będą w nim pęcherzyki powietrza.
  9. Wkręć śrubę odpowietrzającą. Następnie Twój pomocnik może zwolnić pedał.
  10. Powtórz tę procedurę 4-5 razy dla każdego mechanizmu hamulcowego.
  11. Nie zapomnij monitorować poziomu płynu hamulcowego w zbiorniku i uzupełniać go do wartości „Max”.
  12. Podczas wykonywania tej czynności sprawdź, czy płyn nie przedostał się na karoserię samochodu. Zawiera on składniki, które mają destrukcyjny wpływ na lakier. Należy również zapobiegać wylewaniu się płynu na klocki hamulcowe. Jeśli tak się stanie, należy je wymienić.

Jak odpowietrzyć hamulce w samochodach z systemem ABS

 Aby odpowietrzyć hamulce w autach, gdzie wszystkie podzespoły ABS są połączone w jeden moduł, należy wykonać następujące czynności: 
  1. Wyciągnij bezpiecznik systemu ABS.
  2. Wykonaj wszystkie wymienione powyżej kroki.
  3. Włóż z powrotem bezpiecznik systemu.
  4. Upewnij się, że kontrolka ostrzegawcza na desce rozdzielczej sygnalizującą awarię systemu ABS nie jest zapalona.

Jak odpowietrzyć hamulce w samochodach z hydrauliczną pompą wspomagania hamulców

Jak odpowietrzyć hamulce w samochodach z hydrauliczną pompą wspomagania hamulców
 Należy wykonać następujące czynności: 
  1. Wyciągnij bezpiecznik systemu ABS z jego gniazda.
  2. Podłącz przewód do śruby odpowietrzającej. Zanurz jego drugi koniec w pojemniku spustowym wypełnionym płynem hamulcowym.
  3. Poproś kogoś o maksymalne dociśnięcie pedału hamulca. W tym przypadku nie ma potrzeby wcześniejszego kilkukrotnego wciskania pedału.
  4. Poproś swojego pomocnika o przekręcenie kluczyka w stacyjce do włączenia zapłonu. Dzięki temu pompa zostanie uruchomiona.
  5. Poczekaj, aż pompa usunie całe powietrze z układu. Innymi słowy, dopóki płyn wypływający z śruby spustowej nie będzie miał pęcherzyków powietrza.
  6. Powtórz procedurę dla każdego cylinderka koła (zacisku hamulcowego).
  7. Monitoruj poziom płynu w zbiorniku. Uzupełnij go do poziomu “Max” przed każdym cyklem, a także po zakończeniu odpowietrzania.
  8. Poproś pomocnika o wyłączenie zapłonu.
  9. Włóż z powrotem bezpiecznik systemu ABS na swoje miejsce. Upewnij się, że kontrolka ostrzegawcza na desce rozdzielczej sygnalizującą awarię systemu ABS nie jest zapalona.

Jak odpowietrzyć przewody hamulcowe, jeśli nie mam nikogo do pomocy

Jeśli nie masz nikogo, kto mógłby Ci pomóc, możesz przeprowadzić tę procedurę samodzielnie.

 Istnieje kilka metod: 
  1. Odpowietrzanie układu odbywa się w taki sam sposób jak w przypadku pomocy asystenta, ale należy użyć sprężyny gazowej, aby przytrzymać wciśnięty pedał hamulca. W tym celu można tymczasowo zdjąć jedną sprężynę z maski lub pokrywy bagażnika. Dla większej wygody można kupić specjalny zestaw do odpowietrzania hamulców. Zawiera on mocowania, adaptery, przewody i pojemnik spustowy. Bardzo wygodne jest to, że pojemnik wyposażony jest w mocny magnes, który umożliwia przymocowanie go do dowolnej części nadwozia i zapobiega przewróceniu się pojemnika i rozlaniu płynu.
  2. Odpowietrzanie układu za pomocą specjalnej pompy próżniowej. Odbywa się ono w następujący sposób: napełnij zbiornik płynem hamulcowym do maksymalnego poziomu. Podłącz przewód pompy próżniowej do śruby odpowietrzającej cylinderka koła (zacisku hamulcowego), którego chcesz odpowietrzyć. Płyn zasysany przez pompę jest przetrzymywany w specjalnym zbiorniku, a powietrze jest z niego usuwane.
  3. Odpowietrzanie układu poprzez wytworzenie ciśnienia w zbiorniku wyrównawczym. W tym celu mogą być potrzebne różne przyrządy: strzykawki, małe sprężarki ręczne i inne narzędzia. Ich zasada działania polega na dostarczaniu powietrza lub płynu hamulcowego do zbiornika wyrównawczego pod ciśnieniem. Dzięki temu płyn znajduje się w obiegu przewodów układu i zastępuje proces wciskania pedału. Pozostała część procesu jest podobna do standardowej procedury odpowietrzania: płyn hamulcowy z pęcherzykami powietrza jest spuszczany przez przewód przymocowany do śruby odpowietrzającej cylinderka koła (zacisku hamulcowego).

Podsumowanie

Wszystkie ewentualne usterki w funkcjonowaniu układu hamulcowego muszą być usuwane natychmiast po ich wystąpieniu. W układzie nie powinno znajdować się powietrze. Dlatego też, gdy tylko zaczniesz podejrzewać, że w hamulcach jest powietrze, odpowietrz je, korzystając z naszych wskazówek.

[Głosów: 0   Average: 0/5]