Malowanie zacisków hamulcowych: instrukcje, korzyści, koszty

Malowanie zacisków hamulcowych: instrukcje, korzyści, koszty

Kolorowe zaciski hamulcowe pierwotnie można było zobaczyć tylko w sportowych autach, ale obecnie każdy może je mieć. Marzą Ci się czerwone zaciski hamulcowe? Dowiedz się, jak pomalować zaciski, żeby było dobrze, czym pomalować zaciski hamulcowe i o czym musisz przy tym pamiętać.

Zacisk hamulcowy

Zacisk hamulcowy

Zacisk jest jednym z elementów układu hamulcowego. Jest on przymocowany do zwrotnicy koła, a w nim znajdują się klocki hamulcowe. Po wciśnięciu pedału hamulca pompa hamulcowa sprawia, że ciśnienie płynu hamulcowego wzrasta, co sprawia, że tłoczki w zacisku przesuwają klocki do tarczy i powstaje tarcie — samochód hamuje bądź zwalnia.

Dlaczego kierowcy chcą pomalować zaciski w swoim aucie?

Dlaczego kierowcy chcą pomalować zaciski w swoim aucie

Głównym powodem jest wyróżnianie się z tłumu. Jakie szanse są, że na parkingu też znajdzie się auto ze złotymi zaciskami hamulcowymi, takimi jak Twoje? Odpowiedź: małe. Samochód ze złotymi, czerwonymi bądź srebrnymi zaciskami hamulcowymi wygląda bardziej stylowo i sportowo, zdecydowanie wyróżnia się na tle pospolitych „szaraków”. Taki tuning pozwala też wyeksponować sportowy potencjał auta, więc sporo kierowców decyduje się właśnie na taki zabieg, oprócz zacisków maluje się też często końcówki tłumika, sportowe grille itd. Sam wygląd to nie wszystko — ten tuning zapewnia też właściwości ochronne przed solą drogową, korozją i pyłem z klocków hamulcowych.

Czy malowanie zacisków szkodzi?

Nie, malowanie zacisków nie będzie szkodliwe, o ile czynność zostanie starannie wykonana. Nie wolno zapomnieć, że zaciski są niezbędnym elementem układu hamulcowego i bez niego hamowanie jest niemożliwe. Dlatego też należy postawić na najwyższe jakościowo środki do malowania. Produkt słabej jakości nie da zamierzonego wizerunku oraz może przyczynić się do pogorszenia wydajności, a nawet uszkodzenia hamulców.

Przygotowanie do malowania: co musisz wiedzieć

  • i Pierwsze pytanie brzmi, czy zdemontować zaciski, czy też nie? Demontaż kół jest na pewno konieczny. Zaleca się, aby zdemontować zaciski przed malowaniem. To wymaga więcej wysiłku od kierowcy, ale to umożliwia przeczyszczenie zacisków i kontrolę całego układu hamulcowego; kierowca przy okazji może wymienić płyn hamulcowy, wymienić inne elementy układu hamulcowego, chociażby postawić na jak najlepsze klocki hamulcowe, które będą mniej pyliły oraz odpowietrzyć hamulce. Umożliwia to też renowację zacisków hamulcowych, czyli gruntownie przeczyszczenie z nalotów rdzy i starej farby, a następnie odtłuszczenie, przeszlifowanie i zmatowienie warstwy wierzchniej. To daje możliwość dokładniejszego pomalowania, co przedłuża żywotność koloru. Demontaż całego układu wymaga pewnych umiejętności technicznych. Czasami kierowcy nie chce się włożyć aż tyle wysiłku, więc po prostu zostawiają zaciski na ich miejscach. Wtedy należy przed malowaniem zabezpieczyć wszystkie elementy sąsiadujące z zaciskami, które nie będą poddawane obróbce — są to tarcze, elementy zawieszenia, różne przewody itd.
  • i Jaka farba jest najbardziej odpowiednia do zacisków? Zaciski w trakcie swojej pracy są narażone na działanie ekstremalnych temperatur, więc zwykła farba nie będzie się nadawała. Na rynku są specjalne farby do zacisków hamulcowych w puszce (czyli na pędzel) oraz w sprayu. To, który wybierzesz, zależy od tego, czy zdecydujesz się na demontaż zacisków przed malowaniem. Jeśli decydujesz się na demontaż zacisków, postaw na lakier w sprayu. Podczas aplikowania lakieru w sprayu powstaje sporo odkurzu — aerozolu z drobinek farby, który może osiąść na karoserii i na elementach zawieszenia. Ciężko jest pozbyć się zaschniętego lakieru. Jeśli chcesz użyć lakieru w sprayu, ale nie chcesz demontować zacisków, możesz też zabezpieczyć folią i taśmą wszystkie sąsiadujące elementy, jednak jest to dość żmudne. Drugą opcją — jeśli nie chcesz demontować zacisków, jest farba do zacisków hamulcowych na pędzel. Trzeba jedynie zaopatrzyć się w pędzelki. Malowanie lakierem w płynie też może wyjść schludnie, bez żadnych zacieków i smug.
  • i Czym odtłuścić zaciski przed malowaniem? Zaciski można odtłuścić benzyną ekstrakcyjną, alkoholem izopropylowym lub zmywaczem do tarcz hamulcowych. W specjalnych zestawach do malowania zacisków hamulcowych bardzo często jest dołączony specjalny odtłuszczacz.

Jak pomalować zaciski hamulcowe? Instrukcje krok po kroku

Przed rozpoczęciem pracy upewnij się, że masz pod ręką wszystkie potrzebne narzędzia: podnośnik samochodowy, klucz do kół, zestaw kluczy płasko-oczkowych, zmywacz do hamulców, smar do prowadnic zacisków, papier ścierny (bądź inne narzędzie do szlifowania: szczotka druciana, tarcza do szlifierki), czystą ściereczkę, folię plastikową i taśmę malarską oraz farbę żaroodporną w wybranym kolorze. Nie zapomnij, aby zabezpieczyć siebie — koniecznie miej na sobie maskę ochronną/respirator, rękawice i gogle ochronne.

  1. Podłóż kliny pod koła i poluzuj śruby kół. Podnieś samochód do góry, a następnie odkręć śruby i zdejmij koło.
Malowanie zacisków hamulcowych: czy zdemontować zaciski, czy też nie
 Malowanie zacisku bez zdejmowania zacisku i klocków: 
  1. Zabezpiecz tarczę hamulcową i pozostałe elementy folią, aby farba ich przypadkiem nie ochlapała.
    Zabezpiecz tarczę hamulcową i pozostałe elementy folią
  2. Wyczyść i odtłuść zacisk hamulcowy — nie pomiń tego kroku.
  3. Nanieś farbę na zacisk w kilku warstwach. Rób 2-minutowe przerwy między warstwami, aby farba mogła wyschnąć.
  4. Zdejmij zabezpieczenie przed ochlapaniem i z powrotem załóż koło.
 Malowanie zacisku z demontażem zacisku i klocków hamulcowych: 
  1. Odkręć elementy mocujące zacisk i go zdejmij.
  2. Zdejmij klocki hamulcowe.
  3. Zabezpiecz folią i taśmą osłony przeciwpyłowe prowadnic, tłoczek oraz elastyczny przewód hamulcowy.
  4. Usuń brud z zacisku i jarzma i je odtłuść.
  5. Równomiernie spryskaj zacisk specjalnym lakierem do zacisków hamulcowych w sprayu, obracając go, aby uzyskać jak najlepszy efekt. Pomaluj jarzmo.
  6. Nałóż powłokę ochronną.
  7. Zdejmij folię i taśmę malarską.
  8. Załóż z powrotem klocki i zacisk. Zamontuj koło.
Malowanie zacisku ze zdjęciem i rozmontowaniem zacisku
 Malowanie zacisku ze zdjęciem i rozmontowaniem zacisku: 
  1. Zdejmij tłoczek (tłoczki) i zaklej wnęki taśmą malarską.
  2. Odkręć elementy mocujące jarzma i je ściągnij.
  3. Wyczyść szlifierką i odtłuść korpus zacisku i jarzma.
  4. Nałóż farbę na zacisk i jarzmo ze wszystkich stron. Po pomalowaniu wszystkich stron poczekaj co najmniej pół godziny do wyschnięcia farby. Po upływie tego czasu nałóż powłokę ochronną.
  5. Ściągnij plastikową folię i taśmę malarską.
  6. Zamontuj z powrotem wszystkie elementy.
 Wskazówki: 
  1. Uważaj, żeby farba nie dostała się na przewody hamulcowe i inne gumowe elementy.
  2. Podczas ponownego montażu zdjętych elementów użyj zestawów naprawczych zawierających nowe uszczelki, osłony przeciwpyłowe i inne materiały eksploatacyjne.
  3. Nie zapomnij o użyciu smaru do prowadnic.

Jak dbać o pomalowane zaciski?

Świeżo pomalowane zaciski wyglądają naprawdę świetnie, ale tak jak z wizytą u fryzjera — efekt wow z czasem zniknie. Po kilku tygodniach na powierzchni zacisków pojawi się brunatny osad z klocków hamulcowych, który zwykły szampon samochodowy ani myjka ciśnieniowa nie są w stanie usunąć. Potrzebny jest specjalny płyn. Najlepszym rozwiązaniem jest płyn do felg, który pomoże pozbyć się nawet mocno wżartego osadu. Do regularnej pielęgnacji możesz skorzystać z preparatów o neutralnym pH, są one bezpieczne dla tarcz i elementów zawieszenia. Kolejnym zalecanym środkiem jest „krwawa felga”; płyn, który po zetknięciu z metalicznymi opiłkami przyjmuje bordowy kolor, stąd też jego nazwa. Jest świetny w usuwaniu drobin rdzy.

Tak więc nie wystarczy tylko pomalować zaciski, konieczna jest regularna pielęgnacja. Spróbuj teraz, aby zobaczyć, czy Ci się spodoba. Na jaki kolor się zdecydujesz? Czarne, zielone, a może żółte zaciski hamulcowe? Daj nam znać w komentarzach.

Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty