Wtryskiwacze to części samochodowe, które mogą umknąć uwadze kierowcy. Każdy kierowca powinien coś wiedzieć o wtryskiwaczach, ponieważ poważnie uszkodzony wtryskiwacz dużo kosztuje.
Wtryskiwacz odpowiada za to, aby nasz pojazd ruszył. Jego zadaniem jest dostarczanie odpowiedniej ilości dobrze rozpylonego paliwa do komory spalania. Komputer sterujący podpowiada im, kiedy podać dawkę oleju napędowego.
Jak działa wtryskiwacz?
W skład budowy wtryskiwacza wchodzi korpus mieszczący uzwojenie cewki i prowadnicę iglicy oraz z iglicy z kotwicą. Wtryskiwacz jest odpowiedzialny za doprowadzanie wymaganej ilości paliwa do każdego cylindra. Zasada działania wtryskiwacza nie jest skomplikowana. Paliwo, które dociera do wtryskiwacza, przyjmuje postać mgiełki i pod wielkim ciśnieniem (aż 2000 barów) dostaje się do zbiorniczka znajdującego się w końcówce rozpylacza, czyli części w komorze spalania silnika. Tak można opisać wtryskiwacze w przybliżeniu. Same wtryskiwacze dzieli się na te w zależności od rodzaju paliwa i każdy z nich ma inną zasadę działania.
Rodzaje wtryskiwaczy
Najbardziej popularne są wtryskiwacze Common Rail (czyli wtryskiwacze Diesel) i wtryskiwacze
benzynowe.
1. Wtryskiwacze Common Rail
Common Rail jest obecnie montowany w każdym nowym samochodzie, który ma silnik Diesla. Nic dziwnego, jako że zasada działania systemu Common Rail jest bardzo prosta. Stare silniki Diesla miały dość skomplikowany system pracy: paliwo było dostarczane indywidualnie do poszczególnych wtryskiwaczy. Wprowadzenie systemu Common Rail uprościło tę czynność: paliwo jest najpierw dostarczane do listwy, a potem ta listwa dostarcza je do wtryskiwaczy. Dzięki temu paliwo trafia z równym ciśnieniem do każdego cylindra, co również sprawia, że hałas podczas pracy silnika jest zdecydowanie mniejszy niż w przypadku stosowania starych wtryskiwaczy Diesla. Dodatkowymi plusami są spełnianie najwyższych norm spalin i osiąganie większych osiągów (zwiększone moc silnika i moment obrotowy). Niemniej jednak wszystkie komponenty układu Common Rail są kosztowne (wymiana jednego wtryskiwacza może kosztować nas nawet kilka tysięcy złotych).
Zasada działania wtryskiwaczy Common Rail
Zacznijmy od zasady działania systemu Common Rail. W zbiorniku paliwa układu wtryskowego znajduje się pompa paliwa, która ma za zadanie przetłoczyć przez filtr paliwa olej napędowy do pompy wysokiego ciśnienia. Pompa podaje olej napędowy dalej do szyny Common Rail, która jest akumulatorem paliwa. To z tej szyny paliwo jest dostarczone do wtryskiwaczy. Wtryskiwacze to najbardziej skomplikowana część układu wtryskowego. Obecnie mamy dwa rodzaje wtryskiwaczy Common Rail — wtryskiwacze elektromagnetyczne i wtryskiwacze piezoelektryczne. Ich zasady działania są do siebie podobne.
Wtryskiwacze Common Rail są drogie z powodu skomplikowanej konstrukcji, małych elementów, które są dokładnie wykonane za pomocą wysokiej jakości materiałów. Trzeba zaznaczyć, że wtryski Diesla są bardzo wrażliwe na paliwo kiepskiej jakości i z tego powodu mogą zacząć źle funkcjonować.
2. Wtryskiwacze benzynowe
Dostępnych jest wiele rodzajów wtryskiwaczy benzynowych: jednopunktowy wtryskiwacz pośredni, wielopunktowy wtryskiwacz pośredni, wtryskiwacz bezpośredni, wtryskiwacz dwusystemowy.
Objawy uszkodzenia wtryskiwaczy
Jak sprawdzić wtryskiwacze Common Rail?
W nowszych systemach z systemem Common Rail trudno jest wykryć awarię wtryskiwaczy. Nawet jeśli jeden lub dwa wtryskiwacze Common Rail są uszkodzone, to reszta sprawnych wtryskiwaczy zakamufluje niedomagania i zacznie pracować tak, aby emisja spalin mieściła się w dopuszczalnej normie dla danego samochodu. Jest to duży plus dla środowiska, ale to utrudnia wczesne rozpoznanie usterki wtryskiwacza, a nawet całego układu paliwowego. Najlepiej udać się do mechanika, który może potwierdzić awarie wtryskiwaczy. Trudno też jest sprawdzić wtryskiwacze benzyny: objawy awarii wtrysków są podobne do awarii zapłonów. W przypadku lejących wtryskiwaczy Common Rail można przeprowadzić test przelewowy, który pomoże zidentyfikować uszkodzony wtryskiwacz.
Przyczyny uszkodzenia wtryskiwaczy:Wymiana czy regeneracja wtryskiwaczy?
Uszkodzone wtryskiwacze można wymienić na nowe, zregenerowane lub używane. Szerszy wybór na rynku mają właściciele samochodów z silnikiem Diesla; w ich przypadku też łatwiej jest znaleźć warsztat specjalizujący się w regeneracji wtryskiwaczy Common Rail. Takiego szczęścia nie mają posiadacze wtryskiwaczy benzynowych: ich części rzadko kiedy są poddawane regeneracji, ale już trochę łatwiej można kupić zestaw używanych wtryskiwaczy. Pamiętaj, aby nie kupować części niewiadomego pochodzenia!
Jak dbać o wtryskiwacze?
Kierowców ucieszy fakt, że wtryskiwacze są odporne na niewłaściwą eksploatację auta, tj. Dynamiczne jazdy. Oczywiście to nie znaczy, że kierowca nie musi zmieniać swoich złych nawyków — inne podzespoły w samochodzie niestety nie są aż takie odporne. Wtryskiwacze zwykle wytrzymują 200-250 tysięcy kilometrów, co zależy od jakości części i rodzaju wtryskiwaczy. Wtryskiwacze benzynowe są o wiele bardziej wytrzymałe niż wtryskiwacze Common Rail. Aby przedłużyć żywotność tych podzespołów, pomocne jest czyszczenie wtryskiwaczy, zapobiegawcze oraz doraźne. Kierowca musi kontrolować stan wtryskiwaczy i wykonać taki zabieg w momencie pojawienia się pierwszych zabrudzeń. Uważaj, ponieważ jeśli nie masz odpowiednich umiejętności, to bardzo łatwo możesz zapowietrzyć układ paliwowy, więc w razie wątpliwości skorzystaj z pomocy fachowca. Taki zabieg jednak nic nie da, kiedy wtryskiwacze są uszkodzone lub zepsute. Wtryskiwacze Common Rail są szczególnie narażone na nawet najdrobniejsze zanieczyszczenia; dlatego też stosuj paliwo tylko wysokiej jakości. Nie ignoruj żadnych usterek, które mogą sugerować uszkodzenie wtryskiwaczy — regeneracja wtryskiwacza jest tańsza niż regeneracja akumulatora, czy też rozrusznika. Zawsze tankuj paliwo dobrej jakości i regularnie wymieniaj filtr paliwa.
Skomentuj