Uszczelka głowicy cylindra: sprawdzanie, uszkodzona, objawy

Uszczelka głowicy cylindra: sprawdzanie, uszkodzona, objawy

Uszczelka pod głowicą — wystarczy, że mechanik powie te 3 słowa właścicielowi auta i jego portfel zaczyna drżeć. Co to jest i dlaczego diagnozy o uszkodzeniu uszczelki głowicy obawia się każdy kierowca?

Uszczelka głowicowa silnika pełni istotne funkcje. Jej głównym zadaniem jest ochrona głowicy i bloku silnika podczas nagłego wzrostu temperatury komory spalania. Od tej newralgicznej jednostki zależy sprawna praca silnika.

Z czego wykonana jest UPG?

Z czego wykonana jest UPG

Aby sprawnie działała, musi być wykonana z solidnego materiału. Nie może tracić swojego kształtu w trakcie eksploatacji oraz musi być odporna na działanie spalającej się mieszanki paliwowo-powietrznej i na działanie płynów eksploatacyjnych.

Wcześniej powszechnie stosowane były miękkie uszczelki. Były one produkowane z perforowanej blachy nośnej, na którą był obustronnie nawalcowany materia miękki. Część miała metalowe obramowania, które służyły do ochrony przed kontaktem z gorącymi gazami spalinowymi i zniszczeniami oraz do uszczelniania komory spalania. Miękki materiał musiał być poddawany impregnacji, aby nie pęczniał na skutek styczności z płynem chłodniczym i olejem.

Jego zaletą była mała sprężystość, dzięki temu pod wpływem dokręcania śrub głowicy materiał uszczelki trwale odkształcał się i idealnie dopasował się do uszczelnionych powierzchni.

Obecnie standardem są uszczelki głowicy silnika wielowarstwowe wykonane z cienkiej blachy stalowej. Górna i dolna warstwa jest pokryta tworzywem kompozytowym, a na nim nałożona jest warstwa tworzywa sztucznego. Dzięki temu uszczelka odpowiednio przylega do powierzchni głowicy i bloku silnika. Do uszczelnienia otworów cylindrów stosuje się opaski z blachy stalowej i aluminium. Uszczelniane są też kanały przepływowe oleju silnikowego i płynu chłodzącego za pomocą tworzywa elastomerowego. W odróżnieniu od innych uszczelek, np. pod pokrywę zaworów, w skład materiałów uszczelki głowicowej silnika nie wchodzi guma, ponieważ guma nie wytrzymałaby takich skrajnych warunków eksploatacyjnych.

Objawy uszkodzenia uszczelki pod głowicą

To prowadzi do powstawania dymu z rury wydechowej

Najbardziej jednoznaczny sygnał to przepalenie uszczelki głowicy. Płyn chłodniczy przenika do wnętrza komór spalania. To prowadzi do powstawania dymu z rury wydechowej. Temu zjawisku towarzyszy wzrost spalania paliwa i spadek mocy silnika. Bardzo charakterystycznym sygnałem problemu z uszczelką jest biały szlam pod korkiem wlewu płynu chłodniczego lub na korku wlewu oleju. Może wystąpić też mieszanie się oleju z cieczą chłodzącą. Ta substancja jest potocznie nazywana „majonezem” lub „musztardą” ze względu na swoją specyficzną konsystencję. Kierowca może zauważyć ślady oleju na obudowie filtru powietrza.

Typowym sygnałem awarii jest też powstawanie pęcherzyków powietrza w płynie chłodzącym w zbiorniczku wyrównawczym. Tutaj wymagana jest szybka reakcja, ponieważ może dojść do przegrzania jednostki napędowej. Wizyta u mechanika jest konieczna, jak tylko usłyszymy bulgotanie w trakcie podróży lub zauważymy spory ubytek płynu chłodniczego.

Kierowca może też wyczuć podwyższoną temperaturę silnika, podwyższone ciśnienie w układzie chłodniczym, nierówne obroty silnika na biegu jałowym, problemy z rozruchem silnika, zapach spalin wyczuwalny wewnątrz kabiny. Powyższe objawy nie są jednak jednoznaczne i mogą sugerować inne usterki, np. gęsty dym nie zawsze jest objawem usterki, jego niewielka ilość nie jest powodem do paniki w okresie zimowym. Dlatego też ważna jest dokładna diagnoza.

Przyczyny awarii uszczelki pod głowicą

Przyczyny awarii uszczelki pod głowicą

Teoretycznie uszczelka pod głowicą powinna wystarczyć na całą żywotność auta, ale tak nie jest. Mówi się, że może wytrzymać do 200-250 tysięcy kilometrów, w zależności od materiału uszczelki i sposobu eksploatacji samochodu. Dlatego też ważne jest rozpoznanie przyczyny. Nie wystarczy reakcja na objawy awarii i wymiana uszkodzonego elementu. Konieczne jest dokładne zidentyfikowanie przyczyny awarii, ponieważ problemy mogą po pewnym czasie pojawić się ponownie.

  • ! Zużycie eksploatacyjne. Na skutek działania naprężeń pomiędzy nagrzewającymi blokiem i głowicą uszczelka w końcu się poddaje. To, ile ona wytrzyma, zależy od konstrukcji silnika, materiału uszczelki i sposobu eksploatacji pojazdu.
  • ! Zaburzenie mieszanki paliwowo-powietrznej, co powoduje wzrost temperatury spalania. Zazwyczaj winowajcą są niesprawne wtryskiwacze w silniku z dieslem lub źle wyregulowana instalacja gazowa w silniku benzynowym. Instalacja gazowa może także w najgorszym przypadku doprowadzić do wypalenia dziury w tłoku.
  • ! Podwyższone ciśnienie doładowania, które prowadzi do obciążenia bloku, głowicy i samej uszczelki. Powodem zazwyczaj jest źle ustawiony zapłon lub tuning elektroniczny bądź błędy konstrukcyjne.
  • ! Następstwo niewłaściwie przeprowadzonej wymiany uszczelki lub remontu silnika. Czasami mechanik może nieodpowiednio obrobić powierzchnię głowicy lub użyje starych śrub, zamiast wymienić je na nowe, lub dokręci śruby z niewłaściwym momentem, co powoduje szybkie zużycie uszczelki.
  • ! Usterki układu chłodzenia. Przyczyną awarii uszczelki może być wyciek z pompy cieczy chłodzącej lub wyciek z przewodów płynu chłodniczego, lub zamknięcie termostatu — to powoduje przegrzanie silnika.
  • ! Spalanie detonacyjne, powszechnie znane jako ‘spalanie stukowe’, czyli nierównomierne i nieprawidłowe spalanie paliwa, co prowadzi między innymi do przegrzania silnika i może negatywnie wpłynąć na uszczelki głowicy silnika.

Jak samodzielnie sprawdzić stan uszczelki głowicowej?

Możesz samodzielnie skontrolować, czy uszczelka działa sprawnie. Na rynku dostępne są tzw. testery uszczelki pod głowicą. Te preparaty pomagają sprawdzić szczelność układu chłodzenia. Zestaw składa się z syfonu, korka do zbiorniczka wyrównawczego oraz specjalistycznego preparatu, który reaguje na obecność tlenków węgla.

Syfon należy umieścić w korku, a potem tym korkiem zamknąć zbiornik. Następnie do syfonu należy wlać trochę preparatu. Zmiana koloru po paru minutach potwierdza obecność spalin w układzie, a tym samym uszkodzenie UPG. Należy pamiętać 2 rzeczy: silnik ma być rozgrzany, ale nie gorący; zabarwienie płynu będzie inaczej wyglądać w przypadku benzyny i Diesla. Na rynku dostępnych jest wiele różnych preparatów, niektóre z nich można używać kilkakrotnie, a niektóre tylko raz.

Dlaczego wymiana UPG jest taka droga?

Koszt samej części zamiennej jest niski — zaczyna się od 70 złotych, w zależności od auta. Duże koszty są związane z robocizną, ponieważ wymiana jest trudna i złożona i w rezultacie pochłania dużo czasu. Często konieczne jest czyszczenie głowicy i bloku silnika, demontaż kolektorów dolotowych i wydechowych i napędu rozrządu, demontaż głowicy, odłączenie okablowania głowicy, a następnie to wszystko trzeba jeszcze raz zamontować, używając nowych elementów mocujących i uszczelek. Ważna jest prawidłowa grubość UPG po planowaniu głowicy. Konieczny jest też demontaż bezpośredniej przyczyny awarii, np. zepsutego wtryskiwacza lub naprawa instalacji LPG. Dodatkowo mechanicy zalecają płukanie silnika, układu smarowania i układu chłodzenia, a także wymianę płynów eksploatacyjnych na świeże. W najgorszym przypadku koszty mogą sięgnąć aż kilka tysięcy złotych. To w dużym stopniu zależy od tego, jak bardzo uszkodzony jest silnik.

O ile można samodzielnie skorzystać z testera szczelności uszczelek głowicy silnik, to jednak nie zaleca się jej samodzielnej wymiany, jeśli nie masz odpowiedniego doświadczenia, umiejętności i narzędzi. Naprawa musi być wykonana rzetelnie, inaczej istnieje prawdopodobieństwo, że awaria szybko wróci.

Jak możesz dbać o uszczelkę pod głowicą?

To, w jaki sposób eksploatujesz swoje auto, przekłada się na żywotność jego podzespołów. Bardzo często można uniknąć problemów z uszczelką przez regularnie serwisowanie. Należy regularnie wymieniać paski osprzętu, serwisować instalację gazową, kontrolować stan wtryskiwaczy. Układ chłodzenia ma także duży wpływ na sprawność uszczelek; zaleca się jego częstą profilaktykę i kontrolę stanu płynu chłodzącego. Warto też oszczędzać silnik, kiedy on jest zimny.

[Głosów: 0   Average: 0/5]

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *