Zautomatyzowana mechaniczna skrzynia biegów (MMT) to automatyczna skrzynia biegów wykorzystywana w niektórych samochodach marki Toyota. Jest ona w stanie pracować zarówno w trybie automatycznym, jak i manualnym. Jej debiut miał miejsce w 2006 roku. Pomagała ona w zachowaniu niskiego spalania paliwa, zwiększenia wydajności samochodu oraz zapewnieniu wygodnej jazdy bez ciągłej zmiany biegów.
Zasada działania
Zautomatyzowana mechaniczna skrzynia biegów (MMT) jest zbudowana na bazie manualnej skrzyni biegów. Jest ona wyposażona w jedno sprzęgło, które jest aktywowane lub dezaktywowane za pomocą silnika elektrycznego. Dzięki temu nie ma potrzeby stałego wciskania pedału sprzęgła. Kolejne dwa silniki elektryczne odpowiedzialne są za pracę mechanizmu zmiany biegów.
Dana skrzynia biegów jest w stanie pracować w trzech trybach: automatycznym (E), sportowym (Es) oraz manualnym (M). Pierwszy tryb przeznaczony jest to spokojnej i komfortowej jazdy. Drugi tryb zapewnia szybsza zmianę biegów, a co za tym idzie, lepsza dynamikę. Tryb manualny umożliwia kierowcy zdecydowanie, który bieg należy wrzucić i w jakim momencie.
W trybie manualnym zmiana biegów odbywa się przy pomocy dźwigni selektora. Kierowca wrzuca wyższy bieg lub dokonuje jego redukcji poprzez przesunięcie dźwigni do pozycji “M+” lub “M-”. Niektóre wersje wykorzystują w tym celu łopatki zmiany biegów.
Popularne wersje skrzyni biegów MMT
Kod skrzyni biegów | Producent | Ilość biegów | Max pojemność silnika (L) | Max moment obrotowy silnika (N·m) | Rodzaj przeniesienia napędu | Data rozpoczęcia produkcji | Modele |
C53A | Toyota | 5 | 1.4 | 200 | Napęd przedni | 2007 | Yaris XP90 |
C50A | Toyota | 5 | 1.6 | 160 | Napęd przedni | 2006 | Corolla E150; Auris E150 |
Typowe awarie skrzyni biegów MMT
Awarie | Skrzynie biegów |
Awarie spowodowane błędami oprogramowania. | C53A |
Krótka żywotność podzespołu sprzęgła. | С50А; C53A |
Dość wczesna usterka siłowników elektromechanicznych skrzyni biegów. | C53A; С50А |
Skomentuj