Podejmij przednią część samochodu i zafiksuj na podporach.
Krok 18
Odkręć śruby koła.
AUTODOC poleca:
Ważne! Przytrzymaj koło podczas odkręcania śrub mocujących. VW Touran 1T3
Krok 19
Ściągnij koło.
Krok 20
Odłącz przewody i przewód hamulcowy od wspornika amortyzatorów.
Krok 21
Oczyść mocownia podłączając złącze stabilizatora do amortyzatora, a te łączące amortyzator ze zwrotnicą. Użyj drucianej szczotki. Skorzystaj ze spreju WD-40.
Krok 22
Odkręć nakrętkę i wyjmij drążek stabilizatora z amortyzatora. Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 18. Użyj XZN #6.
Krok 23
Zdejmij czujnik systemu kontroli poziomu medium z wahacza.
Uwaga!
Niektóre samochody nie są wyposaźone w system kontroli poziomu medium.
Krok 24
Odkręć nakrętkę i wyjmij sworzeń dolnego mocowania amortyzatora. Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 18. Użyj XZN #14.
Krok 25
Podprzej zwrotnicę. Użyj podnośnika hydraulicznego do skrzyni biegów.
Krok 26
Odłącz zwrotnicę z kolumny amortyzatora. Użyj płaskiego dłuta z metalu roboczego. Użyj młotka.
Krok 27
Odkręć mocowania łączące wał napędowy z piastą koła. Użyj 12-punktowego klucza nasadowego 15/16". Skorzystaj z pokrętki.
Krok 28
Odkręć mocowanie podłączające przegub kulowy do wahacza. Skorzystaj z nasadki o numerze #16.
Krok 29
Odłącz przegub sferyczny od ramienia. Użyj łomu.
Krok 30
Wyjmij wał napędowy z piasty.
Krok 31
Wyjmij kolumnę resorującą.
Krok 32
Ustaw wspornik amortyzator na prasie służącej do wymiany amortyzatorów.
Wymiana: amortyzatora teleskopowego – VW Touran 1T3. Wskazówka od ekspertów z AUTODOC:
Zwróć uwagę, że przy stosowaniu urządzenia do ściskania sprężyn należy mocno utrzymywać zwoje sprężyny, ściskając sprężyny z boków przeciwnych.Śledź za poprawnym położeniem sprężyny w ucóhwycie.Upewnij się, że zwoje sprężyny szczelnie weszły do uchwytów blokujących.
Krok 33
Ściśnij sprężynę.
Krok 34
Odkręć nakrętkę mocującą korbowód do kolumny resorującej. Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 18. Skorzystaj z klucza sześciokątnego typu HEX o numerze H6.
Krok 35
Zdejmij górne mocowanie kolumny.
Krok 36
Zwolnij sprężynę śrubową.
Krok 37
Zdejmij sprężynę.
Krok 38
Zdejmij stary amortyzator z hydraulicznej sprężarki sprężyny śrubowej.
AUTODOC poleca:
Wymiana: amortyzatora teleskopowego – VW Touran 1T3. Dokładnie sprawdź mocowanie, osłonę i odbój amortyzatora. Wymień je w razie potrzeby.Przed zamontowaniem nowego amortyzatora, powinieneś ręcznie do napompować 3-5 razy.
Krok 39
Zamontuj nowy amortyzator na hydraulicznej sprężarce śrubowej.
Krok 40
Zamontuj rękaw chroniący przed pyłem oraz ogranicznik na nowym amortyzatorze.
Krok 41
Zamontuj sprężynę na amortyzatorze.
Krok 42
Ściśnij sprężynę.
Krok 43
Zamontuj górne mocowanie amortyzatora i łożysko mocujące śruby.
Krok 44
Dokręć nakrętkę od drążka tłoku amortyzatora. Skorzystaj z nasadki o numerze #21. Skorzystaj z klucza sześciokątnego typu HEX o numerze H6. Skorzystaj z klucza dynamometrycznego. Dokręć do go momentu 60 Nm.
Przykręć mocowania płytki mocującej przegubu kulowego (1 sztuka). Skorzystaj z nasadki o numerze #16. Skorzystaj z klucza dynamometrycznego. Dokręć do go momentu 60 Nm.
Krok 53
Zainstaluj i dociśnij nową śrubę zwrotnicy. Ważne! Należy pamiętać o zastosowaniu nowych elementów złącznych. Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 18. Użyj XZN #14. Skorzystaj z nasadki o numerze #18. Skorzystaj z klucza dynamometrycznego. Dokręć do go momentu 70 Nm.+90°
Uwaga!
Moment dokręcania wskazany dla stalowej zwrotnicy.
Krok 54
Przymocuj łącznik stabilizatora do kolumny resorującej. Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 18. Użyj XZN #6. Skorzystaj z klucza dynamometrycznego. Dokręć do go momentu 65 Nm.
Krok 55
Przymocuj do kolumny przewód hamulcowy. Podłącz zaczep przewodu czujnika ABS do sprężyny amortyzatora.
Wymiana: amortyzatora teleskopowego – VW Touran 1T3. Wskazówka od AUTODOC:
W celu uniknięcia zranienia podczas dokręcania śrub mocujących przytrzymaj koło.
Krok 59
Wkręć śruby koła. Skorzystaj z nasadki udarowe do kół #17.
Krok 60
Dociśnij śrubą łącząca wał napędowy z piastem koła. Ważne! Należy pamiętać o zastosowaniu nowych elementów złącznych. Użyj 12-punktowego klucza nasadowego 15/16". Skorzystaj z klucza dynamometrycznego. Dokręć do go momentu 70 Nm.+90°
Krok 61
Zamontuj pokrywę felgi koła.
Krok 62
Spuść samochód i, działając w porządku krzyżowym, zaciągnij bolce mocujące koła. Skorzystaj z klucza dynamometrycznego. Dokręć do go momentu 120 Nm.
Krok 63
Dokręć górne mocowanie amortyzatora. Skorzystaj z nasadki o numerze #13. Skorzystaj z klucza dynamometrycznego. Dokręć do go momentu 15 Nm.
Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty
Zainstaluj aplikację AUTODOC CLUB!
Twój osobisty menedżer wydatków na samochód, wskazówki serwisowe, przypomnienia o zbliżających się terminach i interwałach serwisowych, instrukcje samodzielnej naprawy - wszystko to w Twoim telefonie
Skanuj
Aby pobrać aplikację:
- zeskanuj kod QR
- pobierz z App Store
- pobierz z Google Play
Wskazówki i triki dotyczące VW TOURAN (1T3)
Zobacz więcej
3 rzeczy, które musisz wiedzieć przed zakupem opon letnich | Wskazówki od AUTODOC
4 przyczyny zapalenia się kontrolki CHECK ENGINE | Wskazówki od AUTODOC
Samodzielna regeneracja pokrywy zaworów | Wskazówki od AUTODOC
Jak naprawić uszkodzony gwint | Wskazówki od AUTODOC
Najczęściej wymieniane części samochodowe w VW TOURAN