Poluzuj śruby mocujące koło. Skorzystaj z nasadki udarowe do kół #17.
Krok 3
Otwórz pokrywę bagażnika.
Krok 4
Przesuń składaną półkę i wyciągnij ją z jej mocowań. Dzięki temu uzyskasz dostęp do bocznych plastikowych paneli tapicerki.
Krok 5
Złóż oparcia tylnych siedzeń.
Krok 6
Unieś dolną okładzinę bagażnika.
Krok 7
Usuń spinki mocujące wykładzinę dolną bagażnika. Skorzystaj z narzędzia do podważania klamer.
Krok 8
Wyjmij wykładzinę dolną bagażnika.
Krok 9
Usuń spinki mocujące wykładzinę boczną bagażnika. Skorzystaj z narzędzia do podważania klamer.
Krok 10
Odkręć śrubę wykładziny bocznej bagażnika. Skorzystaj z klucza typu Torx T25. Skorzystaj z klucza grzechotkowego.
Krok 11
Odkręć element złączny centralnej plastikowej listwy ochronnej. Skorzystaj z klucza typu Torx T25. Skorzystaj z klucza grzechotkowego. Skorzystaj z wkrętaka krzyżakowego.
Krok 12
Odkręć mocowania plastikowego panelu bocznego tapicerki. Skorzystaj z wkrętaka krzyżakowego.
Krok 13
Usuń centralną plastikową listwę ochronną.
Krok 14
Usuń plastikową osłonę boczną.
Krok 15
Wyjmij osłonę wykładziny bocznej bagażnika.
Krok 16
Odłącz wykładzinę boczną od bagażnika.
Krok 17
Usuń osłonę pasa bezpieczeństwa. Skorzystaj z nasadki o numerze #10. Skorzystaj z klucza grzechotkowego.
Krok 18
Wyjmij wykładzinę boczną bagażnika.
Krok 19
Odłącz złącze żarówki.
Krok 20
Odkręć element złączny i zdejmij izolację akustyczną boku bagażnika.
Krok 21
Oczyść mocowania górnego mocowania amortyzatora. Skorzystaj ze spreju WD-40.
Krok 22
Podejmij tylną część samochodu i zafiksuj na podporach.
Krok 23
Odkręć śruby koła.
AUTODOC poleca:
Ważne! Przytrzymaj koło podczas odkręcania śrub mocujących. Alfa Romeo 159 Sportwagon
Odkręć mocowanie łączące kolumnę amortyzatora z wahaczem zawieszenia. Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 21. Skorzystaj z nasadki o numerze #21. Skorzystaj z klucza grzechotkowego.
Odkręć górne mocowanie uchwytu amortyzatora. Skorzystaj z nasadki o numerze #E14. Skorzystaj z klucza grzechotkowego.
Krok 32
Wyczyść element złączny, który łączy zwrotnicę tylną z wahaczem zawieszenia. Użyj drucianej szczotki. Skorzystaj ze spreju WD-40.
Krok 33
Zrób oznaczenie na śrubie regulacyjnej nachylenia.
Krok 34
Odkręć tylny element złączny, który łączy zwrotnicę tylną z wahaczem zawieszenia. Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 22.
Krok 35
Odkręć śrubę mocującą. Użyj łomu. Skorzystaj z gumowego młotka.
Krok 36
Odkręć przedni element złączny, który łączy zwrotnicę tylną z wahaczem zawieszenia. Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 21.
Krok 37
Odkręć śrubę mocującą.
Krok 38
Odłącz zwrotnicę tylną od wahacza zawieszenia.
Krok 39
Podeprzyj zwrotnicę. Użyj podnośnika hydraulicznego do skrzyni biegów.
Krok 40
Odkręć nakrętkę mocującą korbowód do kolumny resorującej. Skorzystaj z nasadki o numerze #16.
Krok 41
Zdejmij wahacz zawieszenia. Użyj łomu.
Krok 42
Wyjmij kolumnę resorującą.
Krok 43
Ustaw wspornik amortyzator na prasie służącej do wymiany amortyzatorów.
Wymiana: amortyzatora teleskopowego – Alfa Romeo 159 Sportwagon. Wskazówka od ekspertów z AUTODOC:
Zwróć uwagę, że przy stosowaniu urządzenia do ściskania sprężyn należy mocno utrzymywać zwoje sprężyny, ściskając sprężyny z boków przeciwnych.Śledź za poprawnym położeniem sprężyny w ucóhwycie.Upewnij się, że zwoje sprężyny szczelnie weszły do uchwytów blokujących.
Krok 44
Ściśnij sprężynę.
Krok 45
Odkręć nakrętkę mocującą korbowód do kolumny resorującej. Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 17. Skorzystaj z nasadki o numerze #8. Skorzystaj z klucza grzechotkowego.
Krok 46
Zdejmij górne mocowanie kolumny. Użyj łomu.
Krok 47
Zwolnij sprężynę śrubową.
Krok 48
Zdejmij sprężynę.
Krok 49
Zdemontuj osłonę przeciwpylną amortyzatora oraz ogranicznik.
Krok 50
Zdejmij stary amortyzator z hydraulicznej sprężarki sprężyny śrubowej.
Dokładnie sprawdź mocowanie amortyzatora, ochrony przeciwpyłowej oraz ogranicznika. W razie potrzeby je wymień.Przed zamontowaniem nowego amortyzatora, powinieneś ręcznie do napompować 3-5 razy.
Krok 51
Zamontuj nowy amortyzator na hydraulicznej sprężarce śrubowej.
Krok 52
Zamontuj rękaw chroniący przed pyłem oraz ogranicznik na nowym amortyzatorze.
Krok 53
Zamontuj sprężynę na amortyzatorze.
Krok 54
Ściśnij sprężynę.
Krok 55
Zamontuj górne mocowanie amortyzatora i łożysko mocujące śruby.
AUTODOC poleca:
Ajuste a posição do suporte superior da escora e da mola de acordo com as marcas.
Krok 56
Dokręć nakrętkę od drążka tłoku amortyzatora. Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 17. Użyj szczypiec samozaciskowych. Skorzystaj z klucza dynamometrycznego. Dokręć do go momentu 37 Nm.
Płynnie obniż podnośnik hydrauliczny skrzyni biegów, bez szarpania, ażeby uniknąć uszkodzenia zespołów i mechanizmów.
Krok 65
Podłącz zwrotnicę tylną do wahacza zawieszenia.
Krok 66
Zabezpiecz wahacz. Użyj podnośnika hydraulicznego do skrzyni biegów.
Krok 67
Zainstaluj śrubę mocującą. Użyj łomu.
Krok 68
Wkręć tylny element złączny, który łączy zwrotnicę tylną z wahaczem zawieszenia. Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 22.
Krok 69
Zainstaluj śrubę mocującą. Użyj łomu.
Krok 70
Wkręć przedni element złączny, który łączy zwrotnicę tylną z wahaczem zawieszenia. Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 21.
Krok 71
Unieś hydrauliczny podnośnik do skrzyni biegów o 10-15 cm.
Krok 72
Dokręć tylny element złączny, który łączy zwrotnicę tylną z wahaczem zawieszenia. Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 22. Skorzystaj z klucza dynamometrycznego. Dokręć do go momentu 105 Nm.+45°
AUTODOC poleca:
Ważne! Należy pamiętać o zastosowaniu nowych elementów złącznych.
Krok 73
Dokręć przedni element złączny, który łączy zwrotnicę tylną z wahaczem zawieszenia. Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 22. Skorzystaj z klucza dynamometrycznego. Dokręć do go momentu 105 Nm.+90°
AUTODOC poleca:
Ważne! Należy pamiętać o zastosowaniu nowych elementów złącznych.
Krok 74
Dokręć mocowanie łączące kolumnę amortyzatora z wahaczem zawieszenia. Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 21. Skorzystaj z nasadki o numerze #21. Skorzystaj z klucza dynamometrycznego. Dokręć do go momentu 130 Nm.
Krok 75
Potraktuj elementy złączne zwrotnicy tylnej odpowiednim środkiem. Zastosuj smar miedziany.
Krok 76
Wyjmij wspornik spod wahacza.
AUTODOC poleca:
Wymiana: amortyzatora teleskopowego – Alfa Romeo 159 Sportwagon. Opuść płynnie podnośnik skrzyni biegów, bez gwałtownych ruchów, aby uniknąć uszkodzenia elementów i mechanizmów.
Krok 77
Dokręć górny zaczep mocowania sprężyny amortyzatora. Skorzystaj z nasadki o numerze #E14. Skorzystaj z klucza dynamometrycznego. Dokręć do go momentu 30 Nm.
Krok 78
Dokręć element złączny, który łączy stabilizator poprzeczny z wahaczem. Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 18. Skorzystaj z nasadki o numerze #18. Skorzystaj z klucza dynamometrycznego. Dokręć do go momentu 55 Nm.
Wkręć element złączny wykładziny bocznej bagażnika. Skorzystaj z klucza typu Torx T25. Skorzystaj z klucza grzechotkowego.
Krok 89
Zainstaluj osłonę wykładziny bocznej bagażnika.
Krok 90
Zainstaluj boczne osłony plastikowe.
Krok 91
Wkręć mocowania plastikowego panelu bocznego. Skorzystaj z wkrętaka krzyżakowego.
Krok 92
Zainstaluj centralną plastikową listwę ochronną.
Krok 93
Wkręć element złączny centralnej plastikowej listwy ochronnej. Skorzystaj z klucza typu Torx T25. Skorzystaj z klucza grzechotkowego. Skorzystaj z wkrętaka krzyżakowego.
Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty
Zainstaluj aplikację AUTODOC CLUB!
Twój osobisty menedżer wydatków na samochód, wskazówki serwisowe, przypomnienia o zbliżających się terminach i interwałach serwisowych, instrukcje samodzielnej naprawy - wszystko to w Twoim telefonie
Skanuj
Aby pobrać aplikację:
- zeskanuj kod QR
- pobierz z App Store
- pobierz z Google Play
Wskazówki i triki dotyczące ALFA ROMEO 159 Sportwagon (939)
Zobacz więcej
Top 5 błędów popełnianych podczas pracy przy komorze silnika | Wskazówki od AUTODOC
Co zrobić, gdy pasek piszczy? | Wskazówki od AUTODOC
Top 5 przyczyn stukania w zawieszeniu | Wskazówki od AUTODOC
Jak odnowić felgi? | Wskazówki od AUTODOC
Najczęściej wymieniane części samochodowe w ALFA ROMEO 159