Bezpieczeństwo bierne i czynne pojazdu

Bezpieczeństwo bierne i czynne pojazdu

Bezpieczeństwo to podstawa. Dlatego też inżynierowie i projektanci kładą szczególny nacisk na elementy bezpieczeństwa czynnego i biernego. Zobacz poniżej, co oznaczają te dwa pojęcia.

Koncerny samochodowe wydają ogromne sumy, aby ich nowy pojazd spełniał wszystkie normy bezpieczeństwa. Inżynierowie opracowują inteligentne systemy, wdrażają nowe rozwiązania i materiały, dzięki którym mamy taki postęp w motoryzacji. Kierowca i pasażerowie mają szansę przeżyć nawet bardzo poważne wypadki.

Bezpieczeństwo bierne i czynne w samochodzie

Bezpieczeństwo czynne to wszystkie części i układu samochodu, które odpowiadają za zapobieganie kolizjom i wypadkom drogowym. Zachowanie kierowcy również zalicza się do czynników bezpieczeństwa czynnego, ponieważ jego/jej decyzje i styl jazdy mają wpływ na sytuacje na drodze. Do czynników bezpieczeństwa czynnego samochodu można również zaliczyć warunki atmosferyczne, czyli sposób, w jaki kierowca dostosowuje się do pogody. Bezpieczeństwo bierne z kolei odpowiada za zminimalizowanie szkód powypadkowych, kiedy już nie udało się zapobiec katastrofie. Dzięki niemu pasażerowie mają szansę przeżyć wypadek drogowy.

Bezpieczeństwo czynne

  • i Dobra widoczność z miejsca kierowcy jest ważna. Szyba przednia musi być czysta, nie może być na niej żadnych smug, pozostałości organicznych, zabrudzeń, pęknięć i zarysowań. Istnieją też przepisy, które regulują przepuszczalność światła szyb czołowej i przednich bocznych, ten współczynnik nie może spadać poniżej 70%. Kierowca powinien też zwracać uwagę na system oczyszczania szyb i wycieraczki, muszą być dobrze dopasowane do szyby przedniej i sprawnie działać. Najlepiej je wymieniać w zależności od pory roku i jak tylko się zużyją. Widoczność to także lusterka boczne. Muszą odpowiadać parametrom konkretnego pojazdu, ale także mogą być dopasowane do miejsca użytkowania, na przykład lusterka z długim uchwytem zapewniają lepszą widoczność, ale lusterka z krótszym uchwytem są lepszym rozwiązaniem w ciasnych miejscach.
    Dobra widoczność z miejsca kierowcy jest ważna
  • i Światła. Oświetlenie samochodu wpływa na bezpieczeństwo na drodze. Światła muszą być homologowane. Powierzchnie reflektorów nie mogą być nadmiernie zużyte i muszą być niezwłocznie wymienianie, kiedy jest taka potrzeba. Istotna jest reguła “widzieć i być widocznym”, czyli włączone światła w mocy i kiepskich warunkach pogodowych to konieczność. Światła muszą być ustawione na odpowiedniej wysokości, pod właściwym kątem. Policja zwraca na to uwagę!
  • i Sprawne hamulce. Inżynierowie zwracają szczególną uwagę na układy hamowania i systemy wspomagające kierowcę w awaryjnym hamowaniu. Najlepszym przykładem jest system ABS, który wspomaga kierowcę podczas awaryjnego hamowania, wyczuwa poślizg kół i stara się go ograniczyć. System kontroli trakcji (ASR) z kolei dostosowuje się do warunków na drodze, tym samym może pomóc przyhamować lub przekazać większy moment obrotowy na koła, sprowadzając pojazd z powrotem na zamierzony tor jazdy. Takich systemów w układzie jest dużo, między innymi system ESP, system BAS, system EPD. Bardzo ważna jest regularna wymiana części zamiennych i serwisowanie układu hamulcowego. Kierowca musi zwracać szczególną uwagę na objawy awarii, spowodowane, np. zużytymi klockami hamulcowymi, ubytkiem płynu hamulcowego itd. Niesprawny układ hamulcowy stwarza zagrożenie na drodze.
    Sprawne hamulce
  • i Ogumienie. Opony/koła to jedyny element pojazdu, który ma bezpośredni kontakt z jezdnią. Nic dziwnego, że producenci opon stale pracują nad nowymi rozwiązaniami, np. stylem bieżników, opracowują opony typu Run Flat, itd. Każde auto musi mieć dobrą przyczepność do nawierzchni. Kierowca musi znać wytyczne producenta, aby wiedzieć, jak dbać o opony, na przykład co zrobić, kiedy bieżnik jest zużyty i nie spełnia kryteriów bezpieczeństwa.

Pozostałe czynniki bezpieczeństwa czynnego: aktywny tempomat, system monitorowania ruchu za pojazdem, układ kierowniczy, zawieszenia, zapas mocy silnika, stan psychiczny i fizyczny kierowcy. Ważny jest też dobry stan techniczny samochodu. Samochód należy regularnie serwisować, używać odpowiednich i wysokiej jakości płynów eksploatacyjnych i jak najszybciej wymieniać uszkodzone części samochodowe.

Bezpieczeństwo bierne

  • i Najbardziej oczywistym elementem są pasy bezpieczeństwa. Niestety nadal sporo kierowców i pasażerów uważa, że pasy nie są potrzebne i że znali kogoś, kto nie przeżył wypadku z powodu zapiętych pasów (takie przypadki się zdarzają, ale mają miejsce niezmiernie rzadko). Pasy bezpieczeństwa wraz z napinaczami i zagłówkami zwiększają szansę wyjścia cało z niebezpiecznej sytuacji. Jeśli przewozisz małe dzieci, zadbaj o to, aby siedziały na dopasowanym foteliku, który został dobrze przymocowany. Drugim oczywistym elementem są oczywiście poduszki powietrzne. Poduszki powietrze to temat kontrowersyjny i nie każdy zgadza się z ich skutecznością, ale trzeba pamiętać, że powstały w celu ratowania ludzi.
    Bezpieczeństwo bierne
  • i Budowa szyb ma wpływ na bezpieczeństwo. Szyby we współczesnych samochodach są klejone (laminowane), a nie hartowane, ponieważ są one bardziej odporne na różne uderzenia i nie rozpadną się na małe kawałki w trakcie kolizji. Jeśli kierowca zdecydował się na przyciemnianie szyb, folia dodatkowo zabezpiecza szyby przed rozbiciem.
  • i Samochody są wyposażone w różne systemy wspierające bezpieczeństwo bierne samochodu, jak na przykład system Pre-Safe, który po wykryciu zbliżającej się kolizji przygotowuje auto: domyka szyby, ustawia fotele, napina pasy bezpieczeństwa.

Pozostałe czynniki bezpieczeństwa biernego: mocowanie silnika (silnik musi też “wsunąć się” pod przedział pasażerski), system SOS, materiały, z których wykonane są części zamienne i elementy wyposażenia samochodu (są miękkie, niepalne, nieiskrzące i nietoksyczne), pałąk stały, rozłączające się pedały, które eliminują ryzyko połamania nóg kierowcy, poduszka powietrzna dla pieszych. Aby zabezpieczyć pojazd j jego pasażerów przed pożarem powstałym w wyniku wypadku, układ paliwowy posiada zabezpieczenia uniemożliwiające wyciek paliwa, a jego części są wykonane z elementów nieiskrzących.

Ogólnie o nadwoziu

Nadwozie samochodu jest skonstruowane w taki sposób, aby gwarantować bezpieczeństwo czynne i bierne w samochodzie. Aerodynamika kształtu nadwozia ma sprawiać, żeby pojazd był mocno dociśnięty do nawierzchni. To ułatwia kierowcy jego prowadzenie nawet przy dużych prędkościach. Żeby zapewnić jak najlepszą widoczność, szyby muszą mieć odpowiednią wielkość, a słupki nadwozia być ustawione w dobrym miejscu. Konstrukcja nadwozia zmniejsza skutki zaistniałego wypadku dzięki wzmocnieniu bocznym, strefom kontrolowanego zgniotu, klatce bezpieczeństwa, które zmniejszają obrażenia. Inżynierowie biorą pod uwagę też ergonomiczność, czyli na przykład intuicyjność i łatwość obsługi urządzeń sterujących, co zwiększa bezpieczeństwo czynne. Kierowca mniej uwagi poświęca ustawieniu różnych systemów, a więcej temu, co się dzieje na drodze, a jego ręce są cały czas na kierownicy. Wewnątrz (oraz na zewnątrz) nie ma żadnych ostrych i wystających części, które mogą skrzywdzić pasażerów i kierowcę.

Drogi i znaki drogowe

Na szczęście z roku na rok maleje liczba wypadków i ofiar, dzięki stale ulepszanym rozwiązaniom bezpieczeństwa czynnego i biernego. Drogi stają się solidniejsze, są lepiej oznakowane, a przy drogach jest więcej znaków drogowych.

Rada na koniec: jeśli kupujesz używane auto, koniecznie sprawdź, czy jest w kondycji, jakiej oczekujesz. Zapytaj sprzedawcę o historię samochodu lub wyszukaj informacji w Internecie za pomocą numeru VIN. Czasami takie auto to tykająca bomba, która niestety nie zapewni optymalnej ochrony w trakcie wypadku.

Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty