Poduszki powietrze: co warto o nich wiedzieć

Poduszki powietrze: co warto o nich wiedzieć

Od około kilku dekad producenci samochodowi aktywnie pracują nad zmniejszeniem możliwości poniesienia poważnych obrażeń w trakcie wypadku samochodowego. Jednym z najlepszym rozwiązań w danej sferze są poduszki powietrzne, które są odpowiedzialne za miliony uratowanych istnień ludzkich. Zgodnie z amerykańską Krajową Agencję Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego poduszki powietrzne są w stanie zmniejszyć prawdopodobieństwo śmiertelnego wypadku drogowego o jedną trzecią, a czasami o połowę. Niemniej jednak mogą się one okazać niebezpieczne, gdy zostaną nieodpowiednio użyte. Chcemy Ciebie poinformować, jak działają poduszki powietrzne, jak z nich korzystać, a także w jakich przypadkach powinny zostać dezaktywowane.

 8 interesujących faktów na temat poduszek powietrznych 

  1. Pierwsze patenty na poduszki powietrzne zostały wypuszczone jednocześnie przez Waltera Linderera z Niemiec oraz Johnego Hetrika ze Stanów Zjednoczonych w 1951 roku. Skonstruowane przez nich urządzenia do napompowania poduszek wykorzystywały sprężone powietrze. Wskutek ekstremalnie wolnej aktywacji oraz, co za tym idzie, osiągania gorszych wyników od spodziewanych, nowinka nie cieszyła się zbytnią popularnością.
  2. W 1963 roku Japończyk Yasuzaburou Kobori zamiast sprężonego powietrza wykorzystanego do napompowania poduszek oferował skorzystanie z materiału napędowego. Jednakże ze względu na panujące w Japonii normy pożarowe rozwiązanie Koboriego doświadczyło wielu ograniczeń, przez co dalsze prace badawcze w danym sektorze zostały zaprzestane.
  3. W 1968 roku konstruktor Allen Breed zaprezentował pierwszą poduszkę powietrzną wyposażoną w czujnik uderzenia, zapewniając automatyczne aktywowanie systemu.
  4. Pierwszym samochodem masowej produkcji wyposażonym w przednią poduszkę powietrzną był amerykański Oldsmobile Toronado z 1973 roku. W Europie dana innowacja została zaprezentowana w modelu Mercedesa-Benz klasy S w wersji sedan z 1980 roku.
  5. Na przełomie lat wielu producentów samochodów rozwijało daną technologię:
    • W 1994 roku firma Volvo zaczęła instalowanie w swoich samochodach bocznych poduszek powietrznych. Dane poduszki powietrzne mają na celu ochronę miednicy, klatki piersiowej i brzucha, a także zapobieganie przedostawania się ostrych przedmiotów do wnętrza kabiny pasażerskiej.
    • W 1996 roku koreański producent samochodowy KIA zaczął korzystać z poduszek powietrznych chroniących kolana, które zostały skonstruowane w celu zmniejszenia obciążeń na niższe partie ciała.
    • W 1998 roku Toyota i Volvo oferowały specjalne kurtyny powietrzne zapobiegające przed obrażeniami głowy w przypadku uderzenia bocznego oraz dachowania. Poza ich główną funkcją dane urządzenia skonstruowane przez wymienione firmy zapobiegały przedostawania się pobitego szkła do wnętrza samochodu oraz wypadnięcia pasażerów.
    • W 2009 roku Toyota zaprezentowała kolejne rozwiązanie – centralną poduszkę powietrzną. Jej funkcją jest ochrona kierowcy i pasażerów przed urazami wtórnymi, powodując na przykład zderzenie się pasażerów.  
    • W 2012 roku Volvo zaczęła dbać o pieszych poprzez montaż nadmuchiwanego urządzenia pod maską samochodu.
    • W tym samym roku – 2012 – na terenie Europy firma Ford zaprezentowała pasy bezpieczeństwa z wbudowanymi, nadmuchiwanymi elementami. Zapewniają one bardziej równomierny rozkład siły uderzenia, co zmniejsza także prawdopodobieństwo poważnych urazów, zwłaszcza u dzieci.
  6. Obecnie maksymalna ilość nadmuchiwanych urządzeń w jednym samochodzie sięga 14 sztuk.
Obecnie maksymalna ilość nadmuchiwanych urządzeń w jednym samochodzie sięga 14 sztuk
  1. Poduszka danego urządzenia przez długi czas pozostaje złożona. W celu zapobiegnięcia przed sklejeniem się zagięć producenci korzystają z talku lub skrobi ziemniaczanej pełniących rolę środka smarnego: to właśnie te substancje można zobaczyć w kabinie pasażerskiej po aktywacji systemu.
  2. Zazwyczaj pełne wystrzelenie poduszki powietrznej zajmuje od 0,01 do 0,05 sekundy. Człowiek potrzebuje większej ilości czasu na mrugnięcie: średnio jedno mrugnięcie oka zajmuje 0,05 sekundy.

 9 porad ze strony AUTODOC dotyczących prawidłowego korzystania z poduszek powietrznych  

  1. Zawsze korzystaj z pasów bezpieczeństwa. Poduszka powietrzna nie jest ich zamiennikiem, a wyłącznie dodatkiem. W trakcie wystrzelenia poduszki poruszają się w kierunku pasażera z prędkością 300 km/h. Jeśli nie zapniesz pasa bezpieczeństwa grozi Tobie poniesienie poważnego urazu.
  2. Wyreguluj ustawienie fotela. Odległość pomiędzy kierowcą a środkiem kierownicy powinna wynosić 25 cm. W tym celu powinieneś przesunąć fotel do tyłu lub nachylić jego oparcie. Właściciele samochodów poprzednich generacji, których fotele nie są wyposażone w szeroki zakres regulacji, mogą korzystać ze specjalnych pedałów regulacyjnych w celu zapewnienia wygodniejszej jazdy.
Wyreguluj ustawienie fotela
  1. Upewnij się, że Twoja postawa jest prawidłowa. Kierowcy i pasażerowie powinni pionowo siedzieć po środku fotela, opierając się o oparcie. Stopy powinny znajdować się na podłodze. Nie wolno opierać się o poduszkę powietrzną: wysoka intensywność nadmuchiwania poduszki gorącymi gazami może spowodować urazy. Dodatkowo zabrania się opierania się o szyby, zwłaszcza przez dzieci.
  2. Zadbaj o to, aby na drodze wystrzelenia poduszki powietrznej nie znajdowały się żadne przedmioty. Zrezygnuj z pokrowców na siedzenia: mogą one całkowicie lub częściowo zakłócić pracę bocznych poduszek powietrznych. Nie przechowuj w schowkach drzwiowych ciężkich lub ostrych przedmiotów: mogą one spowodować uraz w momencie aktywacji systemu. Z tego samego powodu zabrania się trzymania torby lub innego przedmiotu na kolanach.     
  3. Nie montuj na przednim fotelu fotelika dziecięcego. Najlepiej przewozić dzieci poniżej 12. roku życia na tylnych siedzeniach. Dodatkowo jest to obowiązkowe w niektórych krajach. Jeśli musisz zamontować fotelik dziecięcy na przednim fotelu, przesuń go maksymalnie do tyłu oraz w razie potrzeby dezaktywuj systemu poduszki powietrznej. W większości nowoczesnych samochodów dezaktywacja systemu jest w pełni automatyczna.
Nie montuj na przednim fotelu fotelika dziecięcego
  1. Kobiety ciężarne w ostatnim trymestrze powinny zrezygnować z korzystania z danej technologii. Pomimo wysokiego ryzyka urazu płodu poprzez działanie poduszek powietrznych, konsekwencje zderzenia się z kolumną kierowniczą jest zazwyczaj bardzo wysoka. To dlatego odpowiednio wyregulowane i zapięte pasy bezpieczeństwa wraz z aktywowanymi poduszkami powietrznymi zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa. Niemniej jednak lepiej zrezygnować z podróży samochodem z późnych etapach ciąży, zwłaszcza będąc za kierownicą.
  2. Przestań palić papierosy będąc za kierownicą. Fajka lub e-papieros jest nie tylko czynnikiem rozpraszającym, ale i także stwarza bardzo wysokie ryzyko zranienia w momencie aktywacji poduszki powietrznej.
Przestań palić papierosy będąc za kierownicą
  1. Zachowaj pełną sprawność systemu. Odpowiednia kontrolka na desce rozdzielczej świadczy o sprawnym systemie poduszek powietrznych. Kontrolka zapala się w momencie, gdy włączony jest zapłon, a gaśnie po około 5-6 sekundach. Jeśli kontrolka stale pali się lub zapala i gaśnie w trakcie jazdy, powinieneś odwiedzić warsztat samochodowy w celu dokładniejszej diagnostyki.
  2. Nigdy nie zdejmuj osłony poduszki powietrznej i dokonuj samodzielnych napraw w miejscu, w którym zainstalowane są poduszki powietrzne, bez wcześniejszego odłączenia akumulatora. Wyłącznie odłączenie źródła zasilania uchroni Ciebie od nagłego wystrzelenia poduszki powietrznej.
Odłączenia akumulatora

Podsumowanie

Nie ma wątpliwości, że poduszki powietrzne to jedno z najlepszych pod względem technologicznym rozwiązań chroniącym kierowcę i pasażerów przez urazami w momencie wypadku drogowego. Niemniej jednak pomimo oczywistych zalet są one obarczone pewnym niebezpieczeństwem, przez co wymagają ścisłego przestrzegania niektórych zasad dotyczących ich działania. Przestrzegając je wraz z wykorzystaniem innych pasywnych i aktywnych systemów bezpieczeństwa będziesz w stanie ochronić siebie i swoich pasażerów przed różnorodnymi nieprzewidzianymi sytuacjami na drodze.

Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty