Na drodze kilka metrów może zrobić ogromną różnicę — nawet ocalić komuś życie. Wiedza, jak obliczyć drogę hamowania swojego pojazdu i jakie czynniki wpływają na bezpieczne hamowanie, jest bardzo przydatna.
Droga hamowania — co to takiego?
Droga hamowania to odległość przebyta przez samochód od momentu wciśnięcia pedału hamulca przez kierowcę do momentu zatrzymania się pojazdu. Droga hamowania to nie to samo co droga zatrzymania pojazdu, a tylko jeden z czynników potrzebnych do całkowitego zatrzymania auta.
Aby obliczyć drogę zatrzymania, należy dodać do siebie:- Drogę hamowania,
- Drogę przebytą w czasie reakcji kierowcy, czyli czas pomiędzy zauważeniem zagrożenia a reakcją kierowcy, czyli naciśnięcia przez niego pedału hamulca,
- Drogę przebytą od momentu naciśnięcia hamulca do rozpoczęcia działania hamulców.
Trzeba zaznaczyć, że mówimy tutaj o ułamkach sekund, które mogą mieć ogromny wpływ na to, co się stanie za chwilę na drodze. Dla nas w teorii różnica między 0,8 sekundy a 1 sekundą może nie robić większego wrażenia, ale na drodze może pomóc uniknąć tragedii.
Droga hamowania — wzór
s =?² / 2?
gdzie:
s — droga hamowania
v — prędkość
a — przyspieszenie (opóźnienie) związane z hamowaniem.
Ten wzór działa tylko w idealnych warunkach, czyli jezdnia jest sucha, kierowca jest w pełni skoncentrowany na drodze.
Droga hamowania a prędkość samochodu
Droga hamowania rośnie do kwadratu prędkości. To oznacza, że dwukrotnie większa prędkość pojazdu oznacza czterokrotne wydłużenie drogi, a trzykrotnie większa prędkość — aż dziewięciokrotne.
Droga hamowania wydłuża się w zależności od prędkości jazdy samochodu na suchej i równej powierzchni:
- 30km/h — o około 5 m,
- 70 km/h — o około 25 m,
- 130 km/h — o około 87 m
Kiedy do drogi hamowania doliczymy do czasu całkowitego zatrzymania czas reakcji kierowcy od momentu zauważenia zagrożenia do momentu naciśnięcia na pedał hamulca, a także czas potrzebny do zadziałania układu hamulcowego (we wszystkich przypadkach są to ułamki sekund), droga wydłuży się:
- 30 km/h — o około 11-12 m,
- 70 km/h — o około 21-27 m,
- 130 km / h — o około 40-50 m.
Czyli droga całkowitego zatrzymania przy prędkości 30 km/h będzie wynosiła około 17 m (5+12 = 17), przy 70 km / h — około 52 m (25+27 = 52), a przy 130 km/h będzie to około 137 m (87+50 = 137).
Co, jeśli kierowca nie może liczyć na dobre warunki atmosferyczne? Śnieg powoduje dwukrotne wydłużenie drogi hamowania, a lód nawet czterokrotne.
Piesi a droga hamowania
Kierowcy bardzo często nie zdają sobie sprawy, jakie znaczenie może mieć prędkość dla pieszych w razie wypadku. W obszarze zabudowanym dopuszczalna prędkość wynosi 50 km/h. W razie wypadku pieszy będzie miał tylko 10% szansy na wyjście z tego cało. Jeśli samochód jedzie jeszcze szybciej tylko o 10 km/h, pieszy nie będzie miał już żadnych szans na przeżycie.
Od czego zależy długość hamowania samochodu osobowego?
Prędkość. Prędkość samochodu ma znaczący wpływ na długość drogi hamowania i jest to czynnik, na który kierowca ma wpływ. Jak już wspomnieliśmy wyżej, droga hamowania rośnie proporcjonalnie do kwadratu prędkości. Jak obliczyć prędkość? Prędkość to odległość, którą auto pokonuje w danym czasie. Aby obliczyć prędkość, potrzebny jest wzór: prędkość (km/h) = odległość (km) / czas (h).
Oto maksymalne dopuszczalne limity prędkości w Polsce:Aby uniknąć / nie doprowadzić do nieszczęśliwego wypadku, zawsze przestrzegaj obowiązujących ograniczeń prędkości, zwłaszcza podróżując w terenie zabudowanym.
Jak awaryjnie wyhamować?
Pewnych sytuacji nie da się przewidzieć i nawet kierowca podróżujący spokojnie będzie zmuszony awaryjnie wyhamować. W takiej sytuacji należy kopnąć w sprzęgło i pedał hamulca z maksymalną siłą, to sprawi, że auto zacznie zwalniać z maksymalną mocą. Pedał hamulca należy dociskać, dopóki nie wyhamujesz.
Czy da się skrócić długość hamowania samochodu osobowego?
Tak, jest to możliwe. Na pewne czynniki nie masz wpływu — stan jezdni, warunki atmosferyczne, ale pamiętaj, że dużo zależy od Twojej reakcji i sposobu eksploatacji auta. Sprawdzaj stan opon i hamulców, reaguj na wszelkie awarie, a w trakcie podróży skup się na jeździe — nie korzystaj z telefonu, nie rozpraszaj się niepotrzebnie. Zachowaj czujność!
Skomentuj