Silniki CiTD to turbodoładowane jednostki napędowe Diesla z systemem bezpośredniego wtrysku paliwa Common Rail instalowane w samochodach marki Mazda. Są one także nazywane MZR-CD, MZ-CD lub CD. Po raz pierwszy pojawiły się one na rynku w 2002 roku. Dane silniki były szeroko wykorzystywane do 2014 roku, kiedy to zostały stopniowo zastępowane jednostkami napędowymi Skyactiv-D. Większość silników CiTD to autorski wynalazek koncernu Mazda Motor Corporation. Niemniej jednak niektóre z nich to zmodyfikowane jednostki napędowe produkowane przez koncern Groupe PSA.
Parametry silników CiTD
Dane jednostki napędowe posiadają 4 cylindry oraz 8 lub 16 zaworów. Blok silnika wykonany jest z żeliwa lub aluminium. Głowica cylindrów zawsze wykonywana jest z aluminium. W zależności od wersji silniki mogą być wyposażone w turbosprężarki wyprodukowane przez firmy IHI, BorgWarner lub MHI oraz układy paliwowe marki Siemens lub Denso. Elementy mechanizmu układu rozrządu wprawiane są w ruch za pomocą paska lub łańcucha.
Popularne silniki CiTD
Kod | Pojemność silnika (L) | Ilość zaworów | Max moc (KM) | Max moment obrotowy silnika (N·m) | Data rozpoczęcia produkcji | Modele Mazdy wyposażone w dany rodzaj silnika |
RF5C | 2.0 | 16 | 120–135 | 310 | 2002 | MPV LW; 6 GG |
RF7J | 2.0 | 16 | 110–145 | 310–360 | 2005 | 3 BK; 6 GG; 5 CR; 6 GH |
R2AA | 2.2 | 16 | 150‒185 | 360‒400 | 2008 | 3 BL; CX-7 ER; 6 GH |
Y404 | 1.4 | 8 | 68 | 160 | 2003 | 2 DY; 2 DE |
Y406/ Y646 | 1.6 | 16 | 90 | 205–215 | 2004 | 2 DE; 3 BK; 3 BL; 5 CW |
Y601, Y642 | 1.6 | 16 | 109 | 240 | ||
Y661 | 1.6 | 8 | 95 | 205 | ||
Y650, Y655, Y6Y1 | 1.6 | 8 | 115 | 270 |
Typowe awarie silników CiTD
Awarie | Silniki |
Częste przepalanie podkładem zamontowanych pod wtryskiwaczami. | RF7J; R2AA; RF5C. |
Krótka żywotność zaworów przewodów próżniowych. | RF5C. |
Częste uszkodzenie przepływomierza masowego powietrza. | RF5C;RF7J. |
Wysokociśnieniowa pompa paliwowa czasami przestaje prawidłowo pracować. | RF5C; R2AA; Y404; RF7J. |
Kołnierze intercoolera są podatne na pękanie. | RF7J. |
Łańcuch rozrządu ulega przedwczesnemu wyciągnięciu. | R2AA. |
Koło pasowe wału korbowego może ulec zniszczeniu przy niskim przebiegu. | Y404. |
Szybkie zużycie krzywek wałka rozrządu. | Y406; Y642; Y646; Y601. |
Częsta awaria turbosprężarki. | Y406; Y642; Y646; Y601. |
Łańcuch łączący wałki rozrządu jest podatny na wyciąganie. | Y406; Y642; Y646; Y601. |
Skomentuj