Co to jest CiTD? Osiągi silnika

Co to jest CiTD? Osiągi silnika

Silniki CiTD to turbodoładowane jednostki napędowe Diesla z systemem bezpośredniego wtrysku paliwa Common Rail instalowane w samochodach marki Mazda. Są one także nazywane MZR-CD, MZ-CD lub CD. Po raz pierwszy pojawiły się one na rynku w 2002 roku. Dane silniki były szeroko wykorzystywane do 2014 roku, kiedy to zostały stopniowo zastępowane jednostkami napędowymi Skyactiv-D. Większość silników CiTD to autorski wynalazek koncernu Mazda Motor Corporation. Niemniej jednak niektóre z nich to zmodyfikowane jednostki napędowe produkowane przez koncern Groupe PSA.

Parametry silników CiTD

Dane jednostki napędowe posiadają 4 cylindry oraz 8 lub 16 zaworów. Blok silnika wykonany jest z żeliwa lub aluminium. Głowica cylindrów zawsze wykonywana jest z aluminium. W zależności od wersji silniki mogą być wyposażone w turbosprężarki wyprodukowane przez firmy IHI, BorgWarner lub MHI oraz układy paliwowe marki Siemens lub Denso. Elementy mechanizmu układu rozrządu wprawiane są w ruch za pomocą paska lub łańcucha.      

Popularne silniki CiTD

Kod Pojemność silnika (L) Ilość zaworów Max moc (KM) Max moment obrotowy silnika (N·m) Data rozpoczęcia produkcji Modele Mazdy wyposażone w dany rodzaj silnika
RF5C 2.0 16 120–135 310 2002 MPV LW; 6 GG
RF7J 2.0 16 110–145 310–360 2005 3 BK; 6 GG; 5 CR; 6 GH
R2AA 2.2 16 150‒185 360‒400 2008 3 BL; CX-7 ER; 6 GH
Y404 1.4 8 68 160 2003 2 DY; 2 DE
Y406/ Y646 1.6 16 90 205–215 2004 2 DE; 3 BK; 3 BL; 5 CW
Y601, Y642 1.6 16 109 240
Y661 1.6 8 95 205
Y650, Y655, Y6Y1 1.6 8 115 270

Typowe awarie silników CiTD

AwarieSilniki
Częste przepalanie podkładem zamontowanych pod wtryskiwaczami.RF7J; R2AA; RF5C.
Krótka żywotność zaworów przewodów próżniowych.RF5C.
Częste uszkodzenie przepływomierza masowego powietrza.  RF5C;RF7J.
Wysokociśnieniowa pompa paliwowa czasami przestaje prawidłowo pracować.RF5C; R2AA; Y404; RF7J.
Kołnierze intercoolera są podatne na pękanie.RF7J.
Łańcuch rozrządu ulega przedwczesnemu wyciągnięciu.R2AA.
Koło pasowe wału korbowego może ulec zniszczeniu przy niskim przebiegu.Y404.
Szybkie zużycie krzywek wałka rozrządu.Y406; Y642; Y646; Y601.
Częsta awaria turbosprężarki.Y406; Y642; Y646; Y601.
Łańcuch łączący wałki rozrządu jest podatny na wyciąganie.  Y406; Y642; Y646; Y601.
[Głosów: 0   Average: 0/5]

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *