
Comfortronic to automatyczna skrzynia biegów z funkcją manualnej zmiany biegów montowana w samochodach marki Lancia.
Zasada działania skrzyni biegów Comfortronic
Skrzynia biegów Comfortronic jest oparta o klasyczną, automatyczną skrzynię biegów wyposażoną w hydrauliczny przemiennik momentu obrotowego, zestawy przekładni planetarnych oraz elektroniczną jednostkę sterującą. Tryb manualny wykorzystuje specjalistyczne oprogramowanie. W celu jego aktywacji kierowca powinien przesunąć dźwignie selektora do odpowiedniej pozycji. Przesuwając dźwignią do pozycji “+” or “-” można wrzucić wyższy bieg lub go zredukować.
Popularne skrzynie biegów Comfortronic
| Kod skrzyni biegów | Producent | Ilość biegów | Max moment obrotowy silnika (N·m) | Max pojemność silnika (L) | Rodzaj przeniesienia napędu | Data rozpoczęcia produkcji | Modele |
| 4HP20 | ZF | 4 | 330 | 3.5 | Napęd przedni | 1995 | Lancia Kappa; Lancia Lybra; bLancia Phedra |
| AW55-50SN | Aisin | 5 | 330 | 3.5 | Napęd przedni | 2000 | Lancia Thesis |
Typowe awarie skrzyni biegów Comfortronic
| Awarie | Skrzynie biegów |
| Skrzynia biegów zaczyna wibrować i cieknąć wskutek zużycia płytki ciernej przemiennika momentu obrotowego. | ZF 4HP20 |
| Awaria elementów pompy oleju skrzyni biegów, takich jak tuleja, łożysko stojana oraz koło napędowe. | ZF 4HP20 |
| Dość częsta awaria cewek. Często jest to spowodowane ich zabrudzeniem. | ZF 4HP20; AW55-50SN |
| Krótka żywotność czujnika położenia biegu. | ZF 4HP20 |
| Tuleje i zestawy przekładni planetarnych są podane na przedwczesne uszkodzenie. | AW55-50SN |







Skomentuj