Nabijanie klimatyzacji: jak to zrobić i kiedy

Nabijanie klimatyzacji: jak to zrobić i kiedy

Tak jak istotne jest dbanie o stan techniczny samochodu dla bezawaryjnej i bezpiecznej jazdy, tak samo ważne jest regularne serwisowanie klimatyzacji samochodowej. Coraz więcej kierowców posiada w swoich autach wspomniany system, ponieważ temperatury w Polsce rosną z roku na rok. Możliwość schłodzenia powietrza wewnątrz kabiny, szczególnie w sezonie letnim, jest bardzo pożądana wśród właścicieli czterech kółek. Nie chodzi tu już tylko o komfort, ale i o zdrowie podróżujących samochodem. Dodatkowo klimatyzacja pomaga przy radzeniu sobie z parowaniem szyb w sezonie jesienno-zimowym, co ma również wpływ na bezpieczeństwo na drodze, zapewniając kierowcy dobrą widoczność. Dla sprawnego działania tego systemu wymagana jest jego odpowiednia konserwacja oraz regularne uzupełnianie czynnika chłodniczego.

Dlaczego należy serwisować klimatyzację?

Niedbanie o ten układ oraz brak regularnego czyszczenia sprawia, że staje się on środowiskiem sprzyjającym rozwijaniu się pleśni, grzybów i bakterii, które mają nie tylko negatywny wpływ na nasze samopoczucie, ale i zdrowie. Ponadto zaniedbana klimatyzacja jest bardziej podatna na awarie, a z tego względu, że jej praca wpływa na inne podzespoły, może również doprowadzić do uszkodzenia sprężarki czy usterek układu chłodzenia.

Dlaczego należy serwisować klimatyzację

Kolejnym nieprzyjemnym skutkiem związanym z brakiem serwisowania systemu chłodzenia kabiny jest pojawianie się nieprzyjemnego zapachu w samochodzie. Klimatyzacja ma za zadanie poprawić nasz komfort w pojeździe, a do sprawnego działania wymaga odpowiedniej substancji eksploatacyjnej krążącej w układzie, która jest odpowiedzialna za obniżenie temperatury w kabinie. Jest to czynnik chłodniczy, którego z czasem naturalnie ubywa. Jego ilość niezbędna do prawidłowego działania systemu zależy od modelu i marki auta. Czynnik może wydostawać się z systemu ze względu na powstałe w nim nieszczelności związane z uszkodzeniami mechanicznymi. Niski poziom czynnika uniemożliwia sprawne funkcjonowanie układu i może doprowadzić do jego awarii, a nawet zniszczenia poszczególnych elementów. Stąd tak ważne są regularne przeglądy, konserwacja, czyszczenie, ale i napełnianie klimatyzacji samochodowej w specjalistycznym serwisie. Dzięki temu można szybko wykryć i usunąć ewentualne wycieki, jak również zapobiec nieszczelnościom i w konsekwencji również awariom.

Czym jest nabijanie klimatyzacji samochodowej?

Napełnianie klimatyzacji samochodowej

To rutynowa czynność wykonywana w serwisie, która polega na napełnieniu klimatyzacji czynnikiem odpowiedzialnym za zmniejszenie temperatury wewnątrz samochodu. Do systemów nabija się jeden z dwóch rodzajów czynników. Czynnik chłodniczy r134a to substancja eksploatacyjna starszej generacji, która od 2017 roku wypierana jest przez hfo-1234yf. Jego wprowadzenie na rynek wiązało się z wytycznymi Unii Europejskiej w sprawie ochrony środowiska. Przesłanką było tutaj używanie bardziej ekologicznej substancji, co niestety przełożyło się również na większe koszty nabijania klimatyzacji samochodowej.

Zakłada się, że co roku 10% czynnika chłodniczego znika z systemu, dlatego zaleca się coroczne napełnianie klimatyzacji najlepiej przed sezonem letnim. Wtedy bowiem największe ilości substancji ubywają z układu w związku z jego wzmożonym funkcjonowaniem. Czynnik jest uzupełniany w serwisie wraz z olejem, co trwa około godziny. Na początku do systemu podłącza się specjalne urządzenie, które zasysa całą starą substancję, a następnie dzięki podciśnieniu wytworzonemu przez maszynę sprawdza się, czy gdzieś w układzie nie ma śladów wycieku. Jest to szczególnie istotne, aby zapobiec szybkiemu spadkowi poziomu substancji i ewentualnym usterkom podczas dalszej eksploatacji. Następnie system nabijany jest odpowiednią ilością czynnika i środka smarującego. Napełnianie klimatyzacji samochodowej jest ważnym elementem serwisowym, jednakże nie jedynym do zachowania układu w dobrym stanie technicznym.

Wymiana filtra kabinowego

Równie ważne jest regularne czyszczenie klimy, wymiana filtra kabinowego, odgrzybianie i ozonowanie. Ma to szczególne znaczenie dla alergików i małych dzieci, ponieważ czyste powietrze w aucie ma niebagatelny wpływ na ich zdrowie i komfort.

Ile kosztuje nabijanie klimatyzacji samochodowej?

Cena uzależniona jest oczywiście od modelu pojazdu, ponieważ ilość czynnika wymagana w układzie różni się między konkretnymi markami i modelami aut. Ponadto jego koszty różnią się także ze względu na jego rodzaj. Za starszy czynnik R134a płaci się około 20-50 zł za 100 gramów, a za jego ekologiczniejszy odpowiednik R134yf zapłacimy od 80 do 120 zł za tę samą gramaturę. Czasami do nowszej substancji kierowcy muszą dopłacić ok. 100-200 zł podczas wizyty w specjalistycznym zakładzie. Pełny coroczny serwis klimatyzacji nie przekracza jednak z reguły wydatków rzędu 300 złotych. Jest to na pewno sensowna inwestycja w porównaniu z około 10-cio krotnie wyższymi kosztami naprawy w razie awarii.

Jak wygląda serwis klimatyzacji?

Coroczna kontrola systemu może obejmować sprawdzenie poziomu panującego w nim ciśnienia oraz w razie potrzeby dezynfekcję układu i wymianę filtra kabinowego.

 Częstotliwość ta pomaga jednak nierzadko wykryć inne problemy z klimatyzacją i wtedy warto już przeprowadzić kompleksowe serwisowanie, na które składa się: 
  • i Diagnostyka elektroniczna – sprawdzenie kodów błędów w pamięci sterownika oraz kontrola istotnych danych o pracy systemu – wartości ciśnienia w układzie, temperatury czynnika.
  • i Napełnienie klimatyzacji czynnikiem chłodniczym i środkiem smarującym dla zapewnienia bezawaryjnej eksploatacji i szczelności układu.
  • i Sprawdzenie systemu pod kątem osiągania żądanej temperatury w kabinie. Temperatura ogrzanego powietrza mierzona jest na kratkach nawiewu.
  • i Wymiana filtra kabinowego – w przypadku zabrudzenia wymienia się go, aby zapobiec zjawisku parowania szyb i zapewnić czystość powietrza w kabinie. Filtr kabinowy jest tanim materiałem eksploatacyjnym o ogromnym znaczeniu dla zdrowia kierowcy i pasażerów, szczególnie gdy w samochodzie podróżują dzieci i alergicy.
  • i Sprawdzenie drożności odpływu – woda skraplająca się na parowniku to naturalne zjawisko. Aby wydostała się z samochodu bez ryzyka uszkodzeń podłogi, odpływ musi być czysty i drożny. Gdy jest on zatkany, woda zbiera się w okolicy dywaników. Poza tym mimo włączonej klimatyzacji nie ma śladów wilgoci pod samochodem. W obu przypadkach trzeba udrożnić odpływ, aby zapobiec destrukcyjnemu wpływowi wilgoci we wnętrzu pojazdu.
  • i Dezynfekcja klimatyzacji – ze względu na specyfikę funkcjonowania systemu jest on środowiskiem, w którym – przy braku dbania o czystość – mogą szybko rozwinąć się grzyby i bakterie. Układ można zdezynfekować za pomocą dostępnych na rynku preparatów do czyszczenia lub też za pomocą specjalistycznego ozonatora.
    Dezynfekcja klimatyzacji
  • i Wymiana filtra-osuszacza – istotny element sprężarki klimatyzacji, który chroni ją przed korozją. Powinno się go wymieniać podczas regularnego serwisu, ponieważ jego zdolność absorpcji wody maleje z czasem.

Podsumowanie

Sprawna klimatyzacja nie jest tylko wyznacznikiem komfortu kierowcy i pasażerów, ale ma również niebagatelny wpływ na ich zdrowie, dlatego regularne serwisowanie systemu i napełnianie klimatyzacji jest tak bardzo istotne. Najlepiej powierzyć tę czynność specjalistom, ponieważ czynnik chłodniczy jest substancją toksyczną i jego uzupełnianie na własną rękę mogłoby skończyć się zatruciem. Na rynku istnieją wprawdzie zestawy do samodzielnego napełniania klimatyzacji, jednakże my odradzamy ich stosowanie ze względu na kompleksowość tej operacji oraz zagrożenie dla ludzi i środowiska. Nieprawidłowo przeprowadzony samodzielny serwis skutkuje również ryzykiem poważnych uszkodzeń układu, a co za tym idzie dużo większych wydatków na naprawę usterek, których można było uniknąć.

Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty