Jak polerować auto: krok po kroku

Jak polerować auto: krok po kroku

Samochód dla wielu to nie tylko maszyna do transportu, ale ukochana zabawka, o którą trzeba się troszczyć. Aby prezentowało się „jak milion dolarów”, warto postawić na polerowanie lakieru. Dzisiaj dowiesz się u nas, jak wypolerować karoserię i co będzie Ci do tego potrzebne.

Jak przygotować samochód do polerowania?

Przed Tobą spory wysiłek fizyczny i czasochłonne zajęcie, które wymaga dokładnego planowania. Powierzchnia lakieru samochodu musi być czysta, więc zanim przystąpisz do polerowania, dokładnie umyj i osusz auto. Najlepiej udać się do myjni samochodowej, ale też można zrobić to samemu. Na karoserii nie może być żadnych drobinek piasku, soli brudu i
innych zanieczyszczeń organicznych. Radzimy podwójnie umyć auto, „na dwa wiadra”, to jest najpierw z użyciem szamponu, a później bez niego; na sam koniec trzeba je osuszyć. Jeśli myjesz auto w myjni, to pamiętaj, aby nakładać aktywną pianę od dołu w kierunku dachu, zmyć pianę myjką wysokociśnieniową i osuszyć pojazd. Pod żadnym pozorem nigdy nie korzystaj z domowych środków czyszczących!

Po umyciu auta zabezpiecz elementy niewymagające polerowania, czyli klamki, ozdobne listwy, ramy szyb itd. Pasta polerska naprawdę może dostać się w niepożądane strefy, więc trzeba się wcześniej dobrze przygotować.

 Co jest potrzebne do polerowania auta: 
Polerka samochodowa

Nie polecamy polerowania ręcznego, ponieważ zajmie to zbyt dużo czasu i wysiłku i nie będzie tak samo efektywne. Są 2 rodzaje urządzeń do polerowania: polerki obrotowe (rotacyjne) oraz polerki orbitalne (mimośrodowe). Polerka rotacyjna to urządzenie, której gąbka porusza się
wokół osi, dzięki czemu pasta jest rozprowadzana równomiernie. Polerki rotacyjne są bardzo skuteczne (poradzą sobie nawet w przypadku bardzo zniszczonych powłok lakieru) i zarazem przystępne cenowo, ale nie poleca się ich początkującym. Wymagają precyzyjnej ręki i doświadczenia, łatwo uszkodzić lakier. Polerka orbitalna zarówno obraca się wokół osi, jak i wykonuje ruchy przypominające elipsy. Jeśli nie masz doświadczenia, wybierz polerkę orbitalną jest ona mniej agresywna dla lakieru i wytwarza mniej ciepła; nie są one jednak tak samo efektywne, co polerki orbitalne i nie poradzą sobie tak dobrze z mocno zmatowiałym/twardym
lakierem

Najważniejsze cechy polerek: Kupując nową maszynę, zwróć szczególną uwagę na regulację prędkości obrotowej. Sprawdź, gdzie znajduje się pokrętło regulacji obrotów i czy jest do niego łatwy zasięg. Zakres obrotów powinien mieścić się w zakresie 1500-2500 rpm. Istotna jest też waga maszyny. Jako że polerowanie może zająć nawet cały dzień, to różnica 1-2 kilogramów będzie wyczuwalna.

Do polerki trzeba dobrać odpowiednią końcówkę, czyli pad, futro, końcówki z mikrofibry lub gąbkę polerską — dostępne jest kilka miękkości takich końcówek, a to którą wybierzesz, zależy od tego, w jakim stanie jest lakier. Do lakieru bardzo zaniedbanego, takiego, który ma zarysowania, najlepsze są gąbki twardsze. Jeśli lakier jest tylko lekko zmatowiony, postaw na miękką gąbkę. Gąbki/pady/futra można wymieniać w trakcie pracy — twardsze gąbki idą na początek, a miękkie gąbki idą na koniec pracy.

Pasta polerska do lakieru

Dobry kosmetyk to podstawa. Pasty polerskie występują w kilku rodzajach, podobnie jak w wyżej wymienionych gąbkach, rodzaj pasty zależy od etapu pracy i od rodzaju farby samochodu. Jeśli Twoje auto jest pokryte grubą warstwą farby, zacznij od pasty cuttingowej; jeśli Twoje auto ma lakier akrylowy, który jest dość delikatny, zacznij od średnio ściernej pasty polishingowej. Pracę można zakończyć pastą finishingową, która nie usuwa już rys, ale utrwala wcześniej przeprowadzone prace.

Taśma malarska

Taśma będzie pomocna w zasłanianiu chromowanych i nielakierowanych elementów auta, np. klamek, lusterek. Bardzo ciężko usunąć zaschniętą pastę, więc dobrze przygotuj swoje auto.

Polerowanie auta — krok po kroku

Bardzo ważne: polerowanie lakieru samochodowego należy wykonywać wyłącznie w zacienionym miejscu! Pasta polerska może szybciej zasychać pod wpływem ciepła i będziesz przypalać lakier, zamiast go polerować. Dodając jeszcze do tego użycie elektrycznej polerki — możesz się liczyć z poważnym uszkodzeniem lakieru.

  1. Zacznij od dokładnego wyczyszczenia auta z brudu, piasku itd.
  2. Zabezpiecz taśmą elementy, które nie będą polerowane.
  3. Podziel auto na strefy i pracuj na małych powierzchniach, np. możesz zacząć od drzwi. Nigdy nie poleruj całego auta za jednym zamachem, ponieważ zanim przejdziesz od jednego końca do drugiego, to pasta zdąży wyschnąć.
  4. Jak prawidłowo korzystać z polerki i pasty? Na lekko zroszony pad nałóż niewielką ilość pasty. Ustaw polerkę na około 1000 obrotów na minutę. Równomiernie dociskaj gąbkę do lakieru, aby dobrze rozprowadzić pastę. Kiedy pasta została dobrze rozprowadzona i zaczyna już przysychać, zwiększ obroty polerki i zmniejsz jej docisk do powierzchni lakieru.
Polerowanie auta — krok po kroku
  1. Polerowanie wybranej sfery zakończ, kiedy większość pasty zostanie usunięta z lakieru. Przetrzyj wilgotną szmatką z mikrofibry dopiero co wypolerowane miejsca, aby usunąć resztki pasty. Pomocne są też specjalne środki do usuwania pasty.

* Rozpoznaj uszkodzenia na lakierze. Najłatwiejsze do usunięcia są swirle i oksydacja, a znacznie trudniejsze — morki. Swirle to koliste rysy, które najlepiej spostrzec w intensywnym słońcu. Oksydacja to zmatowiały lakier. Morka, zwana też „skórką pomarańczy” powstaje na skutek nieprawidłowego polerowania lakieru. Są też hologramy, które powstają, gdy ktoś zapomniał odpowiednio wykończyć polerowane auto, są to po prostu ślady powstałe po użyciu polerki.

* Zachowaj szczególną uwagę: uważaj, aby nie przypalić lakieru. Wystarczy, że się zagapisz na chwilę, a lakier już się przegrzał. Bądź w pełni skupiony/a na czynności. Kontroluj przez cały czas temperaturę powierzchni lakieru. Pamiętaj — zawsze lepiej za słabo wypolerować auto niż wyrządzić poważniejsze szkody.

Jak samemu wypolerować lampy samochodowe

Przy okazji warto też wypolerować lampy samochodowe —Twoje auto będzie prezentować się jak prosto z salonu! Zadbaj też o pozostałe elementy takie jak czyste szyby, felgi.

Oczywiście nie każdą karoserię można poddać polerowaniu. W przypadku bardzo zniszczonego lakieru i pojazdów zabytkowych i unikalnych o rosnącej wartości lepsze efekty zapewni ponowne lakierowanie samochodu.

Pamiętaj, że nie należy polerować auta zbyt często, ponieważ każde polerowanie wiąże się ze zmniejszeniem grubości lakieru, czyli utratą jego wartości.

Rada na koniec: Jeśli nigdy przedtem nie polerowałeś/aś karoserii, masz pewne wątpliwości, ale bardzo chcesz spróbować, to kup używane drzwi lub maskę, na których możesz sobie poćwiczyć. Dzięki temu zapoznasz się z maszyną polerską, jak ją dobrze trzymać, dociskać do karoserii i zmieniać prędkość obrotowej. Będziesz mógł/mogła też poeksperymentować z gąbkami i pastami. Utrzymuj lakier auta w dobrym stanie.

Na stan lakieru ma wpływ wiele czynników, takich jak promienie słoneczne, wahania temperatur, stan dróg i otoczenie. Regularnie pozbywaj się z auta zabrudzeń, które mogą zarysować karoserię. Podczas mycia samochodu warto korzystać ze specjalnych środków do pielęgnacji i konserwacji lakieru samochodowego, które zabezpieczają struktury lakieru. Samochód to Twoja wizytówka, więc dbaj o niego.

Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty