Płyn układu wspomagania kierownicy: jak go wybrać i wymienić

Płyn układu wspomagania kierownicy

Wspomaganie kierownicy ułatwia życie i jest przeznaczony na całe życie samochodu, ale tylko w przypadku, gdy system nie ma wycieków płynów. Korzystanie z oleju niskiej jakości lub jego przedwczesna wymiana są najczęstszymi przyczynami usterek wspomagania kierownicy. Przeczytaj nasz artykuł, aby wiedzieć, jak uniknąć błędów przy wyborze i wymianie płynu hydraulicznego.

Płyn układu wspomagania kierownicy

Przyczyny pogorszenia płynu hydraulicznego we wspomaganiu kierownicy

Intensywne obciążenie wspomagania układu sterowania i ostre spadki ciśnienia prowadzą do przedwczesnego pogorszenia jakości oleju.

 Nasi eksperci wskazali cztery główne przyczyny pogorszenia się jakości oleju: 
  • ! przegrzanie się;
  • ! zbyt intensywne korzystanie z układu wspomagania kierownicy (agresywny styl jazdy);
  • ! uszkodzenie inregralności układu;
  • ! płyn nie jest zgodny z wymaganiami technicznymi samochodu.

W nowoczesnych samochodach wykorzystuje się zawory zabezpieczające obwodnicę do ochrony przed uszkodzeniem elementów systemu

Kiedy zmienić płyn układu kierowniczego

Większość producentów samochodów, w tym Mitsubishi, Volkswagen, Ford, poleca wymienić płyn raz na 1-2 lata lub co 100 000 kilometrów.

 Następujące objawy mogą wskazywać na konieczność dokonania wymiany oleju: 
  • ! Zmiana koloru, ciemnienie oleju;
  • ! Pojawienie się zapachu spalenizny;
  • ! Zwiększenie oporu na kierownicy;
  • ! Nienormalne dźwięki podczas skręcania kierownicą;
  • ! Wyciek płynu.

Należy również zmienić płyn, jeśli naprawa pompy lub innych elementów wspomagania kierownicy została wykonana. Wykorzystanie oleju, który utracił swoje pierwotne właściwości lub jest nieodpowiedni, może spowodować uszkodzenie pompy lub doprowadzić do przedwczesnego zużycia elementów uszczelniających. W niektórych pojazdach, takich jak Toyota Corolla, Subaru Impreza, i prawie wszystkie samochodach Volkswagen, nie ma możliwości, aby zastąpić elementy uszczelniające. Jeśli się zużyją, trzeba będzie zainstalować nowy system wspomagania układu kierowniczego.

Jak wybrać płyn wspomagania układu kierowniczego

 Istnieje kilka głównych rodzajów płynów: 
  • Mineralny. Obejmuje on rafinowane cząstki ropy naftowej i dodatków poprawiających właściwości użytkowe oleju. Główną zaletą płynów mineralnych, poza ceną, jest to, że nie mają one agresywnego wpływu na elementy gumowe. Aczkolwiek, mają one krótki okres użytkowania i są podatne na zwiększone pienienie się.
  • Półsyntetyczny. Jego skład zawiera zarówno substancje mineralne jak i syntetyczne. Niższy stopień lepkości, odporność na powstawanie piany i dobra smarowność to jego zalety. Aczkolwiek, półsyntetyczne płyny mają destrukcyjny wpływ na elementy gumowe układu wspomagania kierownicy.
  • Syntetyczny. Ich kompozycja zawiera głównie alkohole wielowodorotlenowe, poliestry i małą ilość cząstek dokładnie oczyszczonej ropy naftowej. Aby zmniejszyć destrukcyjny wpływ na uszczelki, specjalne dodatki dodaje się do kompozycji olejów syntetycznych. Płyny syntetyczne są droższe, ale mają doskonałe właściwości użytkowe: odporność na powstawanie piany, niską lepkość, zdolność do pracy w ekstremalnych temperaturach i najdłuższą żywotność.

Płyn wspomagania kierownicy zwykle ma informację na opakowaniu o standardach i do jakich marek samochodu może być używany.

Płyny hydrauliczne różnią się nie tylko pod względem składu i wydajności, ale także w kolorem.

 Najbardziej popularne to: 
  • Czerwone. Są one produkowane według standardów grupy General Motors i są znane jako Dexron. Są produkowane zarówno przez koncerny jak i przez inne firmy posiadające licencję. Płyny te są stosowane w samochodach Toyota, Nissan, Hyundai, Kia, Mazda, i General Motors.
  • Żółte. Są one przeznaczone głównie dla pojazdów marki Mercedes-Benz. Są one opracowane przez koncern Daimler, ale są również produkowane przez innych producentów posiadających licencję.
  • Zielone. Są one produkowane przez niemiecką firmę Pentosin. Są aktywnie wykorzystywane w samochodach Volkswagen, Ford, Bentley, BMW, Volvo, jak również w pojazdach grupy Daimler AG.

Jednak błędem jest wybór oleju wspomagania kierownicy kierując się tylko kolorem. Kolor nie zawsze wskazuje skład. Na przykład, płyny DEXRON mogą być mineralne lub syntetyczne, ale nadal mają taki sam kolor. Stanowczo zabrania się mieszać ze sobą płyny mineralne, syntetyczne i półsyntetyczne.

Jak wybrać płyn wspomagania układu kierowniczego

Wymiana płynu wspomagania układu kierowniczego na własną rękę

Każdy może wymienić płyn wspomagania kierownicy samemu. Sposób ten jest prosty i zajmuje około 30 minut. Będziesz potrzebował dużej strzykawki, pojemnika do spuszczenia starego płynu oraz rękawice.

 Postępuj według następujących etapów: 
  1. Podnieś przód samochodu za pomocą podnośnika i zabezpiecz go.
  2. Za pomocą strzykawki, pozbądź się starej cieczy ze zbiornika.
  3. Odłącz wąż przepływu powrotnego i umieść go w pojemniku przygotowanym wcześniej. Spuść olej.
  4. Wlej nowy płyn do układu.
  5. Obrócić kierownicę, aż zatrzyma się kilka razy.
  6. Podczas opróżniania starego płynu, wlej nowy do znaku znajdującego się na powierzchni zbiornika płynu lub do wskaźnika na pokrywie zbiornika. Uzupełnij olej aż nowa ciecz wypłynie z węża.
  7. Podłączyć wąż na swoje miejsce, uruchom silnik i kręć kierownicą w obu kierunkach.
  8. Ponownie napełnij płyn do kreski.

Wniosek

Kupuj tylko olej wysokiej jakości, zawsze bierz pod uwagę wymagania techniczne swojego samochodu, nie lekceważ zaleceń dotyczących wymiany oleju. Spokojny styl jazdy, wymiana płynu na czas i zgodność z zasadami gwarantują długą i niezawodną pracę układu wspomagania kierownicy.

Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty