Wyciek oleju z samochodu: przyczyny, konsekwencje, sposoby rozwiązania problemu

Wyciek oleju z samochodu: przyczyny, konsekwencje, sposoby rozwiązania problemu

Olej silnikowy pełni bardzo ważne funkcje. Tworzy na powierzchni części film, aby zapobiec ich zużyciu, odprowadza ciepło z ruchomych elementów, chroni je przed korozją. Ponadto czyści silnik. Brak środka smarnego jest niebezpieczny dla silnika. W tym artykule przyjrzymy się powodom, dla których wycieki występują, zdradzimy, gdzie szukać źródła usterki i czy jazda samochodem, z którego wycieka olej jest bezpieczna.

Dlaczego z samochodu wycieka olej?

 Najczęstszymi przyczynami wycieku oleju z samochodu są: 

Zużyte uszczelnienia

Uszczelki, uszczelniacze, pierścienie uszczelniające o-ring są zazwyczaj wykonane z gumy, która z czasem traci swoją trwałość i staje się mniej elastyczna. W rezultacie olej zaczyna wyciekać z samochodu w obszarach stykających się ze sobą powierzchni, uszczelnionych przez wyżej wymienione elementy.

Dlaczego z samochodu wycieka olej

Rozwiązanie:

  • Sprawdź wizualnie pokrywę zaworów. Ślady oleju w miejscu, gdzie styka się ona z głowicą cylindrów, oznaczają uszkodzenie uszczelki. Wymień ją.
  • Sprawdź połączenie pomiędzy blokiem silnika i głowicą cylindrów: w tym miejscu może dojść do przecieku w wyniku przegrzania silnika, co z kolei prowadzi do deformacji bloku silnika i głowicy cylindrów oraz kompletnego uszkodzenia uszczelki.
  • Odkręć korek zbiornika płynu chłodniczego i sprawdź, czy nie ma na nim śladów środka smarnego. Ich obecność może również wskazywać na utratę szczelności połączenia pomiędzy blokiem silnika i głowicą cylindrów.
  • Skontroluj szyjkę wlewu oleju. Znajdująca się na niej biała piana jest oznaką tego, że płyn chłodniczy przedostaje się do układu smarowania.
  • Wymień uszczelkę głowicy cylindrów. W tym celu zaprowadź swój samochód do warsztatu, ponieważ prawdopodobnie naprawa nie będzie obejmowała jedynie założenia nowej uszczelki: wyszlifowanie stykających się ze sobą powierzchni może być również konieczne.
  • Skontroluj kopułkę rozdzielacza zapłonu. W razie wykrycia nieszczelności wymień uszczelkę olejową lub pierścień uszczelniający.
  • Sprawdź filtr oleju. Jeżeli olej wycieka spod uszczelek w Twoim samochodzie, spróbuj wyeliminować problem, dociskając je mocniej. Gdy to nie pomoże, wymień te elementy.
  • Sprawdź uszczelniacze wału korbowego. Ich uszkodzenie może być spowodowane zwiększonym ciśnieniem w skrzyni korbowej lub błędami montażowymi. Załóż nowe uszczelki. Pamiętaj: podczas pracy konieczny będzie demontaż silnika. Stąd zaleca się również wymianę uszczelniaczy olejowych wałka rozrządu.

Sprawdź uszczelniacze wału korbowego

Zwiększone ciśnienie w układzie

Ze względu na gromadzenie się zanieczyszczeń zmniejsza się przepustowość poszczególnych sekcji układu smarowania, co prowadzi do miejscowego wzrostu ciśnienia. Może być to również wynikiem zatykania się elementów wentylacji skrzyni korbowej, co prowadzi do przedostawania się gazów spalinowych do układu smarowania. W konsekwencji olej jest wyciskany przez uszczelnienia i połączenia. Czasami problem jest spowodowany nadmierną ilością środka smarnego i jego wysoką lepkością.

Rozwiązanie:

  • Zmierz ciśnienie w układzie smarowania za pomocą manometru. Jeżeli otrzymana wartość jest powyżej normy, przejdź do następnego kroku.
  • Przypomnij sobie, kiedy ostatni raz wymieniałeś olej. Jeśli od tego czasu pojazd przejechał około 15 000 km, wymień środek smarny i filtr oleju.
  • Pamiętaj, aby zastosować produkt o lepkości zalecanej przez producenta. Jeśli jest ona powyżej normy, ciśnienie może wzrosnąć.
  • Przepłucz układ smarowania. W tym celu wlej specjalny dodatek do szyjki wlewu oleju, uruchom silnik i pozostaw go na chwilę na biegu jałowym. Następnie spuść płyn, wymień filtr i wlej nowy olej.
  • Sprawdź poziom oleju. Jeśli przekracza zalecany poziom, usuń nadmiar za pomocą specjalnej wysysarki lub spuść go przez korek spustowy.
  • Zdejmij i skontroluj nadciśnieniowy zawór bezpieczeństwa. Oczyść go z brudu. Sprawdź czy mechanizm blokujący porusza się swobodnie. W przypadku jego zablokowania należy wymienić zawór lub cały podzespół pompy.
  • Rozgrzej silnik do temperatury roboczej. Zdejmij korek wlewu oleju i zakryj otwór ręką. Poproś kogoś o pomoc, aby kilkakrotnie wcisnął pedał gazu w celu zwiększenia prędkości obrotowej silnika do 2000-2500 obr./min. Jeśli podczas zwiększania obrotów wyczuwasz wzrost ciśnienia w układzie, to system wentylacyjny skrzyni korbowej jest uszkodzony. Zaprowadź swój samochód do warsztatu w celu jego naprawy. Specjaliści wyczyszczą jego komponenty i w razie potrzeby wymienią zawór PCV i separator oleju.

Sprawdź poziom oleju

Błędy montażowe

Niewłaściwe dokręcenie śrub i nieprawidłowa kolejność dokręcania może spowodować wypaczenie lub pęknięcie uszczelki. Ponadto zniszczenie uszczelnienia może wynikać z zastosowania mas uszczelniających i klejów do jego mocowania.

Rozwiązanie:

Wymień uszczelniacze i uszczelki. Przestrzegaj podanych przez producenta momentów dokręcania. Wkręć elementy złączne zgodnie ze schematem podanym w instrukcji obsługi pojazdu. Przy zakładaniu uszczelniaczy olejowych używaj specjalistycznych narzędzi.

Uszkodzenie mechaniczne

Może być spowodowane przedostawaniem się ciał obcych do układu lub uderzeniem w przeszkodę, na które miska olejowa jest szczególnie podatna.

Uszkodzenie mechaniczne

Rozwiązanie:

  • Uszczelnij pęknięcie metodą spawania na zimno.
  • Zabierz swój samochód do stacji serwisowej, aby zlecić spawanie miski olejowej.
  • Zamontuj ochronną osłonę miski olejowej. Jeżeli często jeździsz w terenie lub używasz pojazdu na kiepskiej jakości drogach, ta osłona pomoże Ci uniknąć wielu problemów.

Luźne elementy mocujące

W wyniku jazdy po drogach o złej jakości i nadmiernych drgań samochodu spowodowanych np. zużytymi elementami zawieszenia, niektóre elementy złączne mogą się poluzować. Często to spod nich wycieka olej z samochodu.

Rozwiązanie:

Dokręć zaciski i elementy złączne. Wymień je w razie potrzeby.

Dlaczego wyciek oleju z samochodu jest niebezpieczny?

Ze względu na brak środka smarnego zwiększa się zużycie stykających się ze sobą części. Przede wszystkim ma to negatywny wpływ na stan uszczelek trzonka zaworu, co dodatkowo zaostrza problem. Właściwie to olej, którego jest już i tak za mało, dostaje się do cylindrów silnika i tam się spala. Dalszy brak smarowania pociąga za sobą zniszczenie i zablokowanie wałka rozrządu i wału korbowego, jak i również tłoków silnika. W niektórych przypadkach korbowody mogą się zerwać na skutek przegrzania.

Co więcej, jeżeli z Twojego samochodu wycieka olej, osadza się on również na korpusie silnika, ułatwiając gromadzenie się na nim brudu. Powoduje to pogorszenie procesów wymiany ciepła, zwiększenie obciążenia silnika i może w rezultacie doprowadzić do jego przegrzania. Środek smarny może gromadzić się w studniach świec zapłonowych, co powoduje awarie w układzie zapłonowym. Ponadto olej może zniszczyć izolację przewodów pod maską i elementy sprzęgła; może również zmiękczyć gumowe elementy mocujące, uszczelnienia i mieć negatywny wpływ na plastikowe części.

Czy mogę prowadzić samochód, z którego wycieka olej?

W przypadku poważnych wycieków, na przykład przedziurawienia miski olejowej, użytkowanie samochodu jest zabronione. Najlepiej jest skorzystać z usług holowniczych. W razie drobnych uszkodzeń można spróbować naprawić je za pomocą masy uszczelniającej lub spawaniem na zimno. W drodze do warsztatu należy stale monitorować poziom środka smarnego. Po tym jak się zmniejszy, należy go uzupełnić do wymaganego poziomu, aby zapobiec niedostatecznemu dopływowi oleju do części silnika.

Czy mogę prowadzić samochód, z którego wycieka olej

Czy możliwe jest, że samochód nie odpali z powodu wycieku oleju?
Najczęściej wyciek oleju nie wpływa na rozruch silnika. Ale w niektórych przypadkach, na przykład gdy samochód jest wyposażony w czujnik poziomu oleju, a jego poziom osiągnął krytyczne minimum, sterownik elektroniczny może powstrzymać rozruch silnika.

Podsumowanie

Żywotność silnika zależy bezpośrednio od poziomu środka smarnego. Z tego powodu każdy wyciek jest niebezpieczny. Należy je wyeliminować natychmiast po ich wykryciu. W końcu naprawa samochodu, z którego wycieka olej jest zawsze tańsza niż remont lub wymiana silnika.