Olej syntetyczny a olej mineralny: jaki jest najlepszy olej do Twojego samochodu

Olej syntetyczny a olej mineralny: jaki jest najlepszy olej do Twojego samochodu

Obecnie na rynku motoryzacyjnym dostępnych jest wiele różnych olejów silnikowych. Różnią się między sobą składem, ceną, lepkością, jakością i trwałością. Dziś szczególnym zainteresowaniem cieszą się oleje syntetyczne. Powiemy Ci, czym one są i jakie mają zalety w porównaniu z konwencjonalnymi produktami. Pomożemy Ci również wybrać najbardziej odpowiedni środek smarny do Twojego samochodu.

Czym jest syntetyczny olej silnikowy?

Oleje syntetyczne różnią się od mineralnych głębszą rafinacją, jak i również szeregiem dodatków. Różne syntetyczne środki smarne mogą mieć również różny skład i właściwości. Jako oleje bazowe mogą być w nich stosowane oleje mineralne poddane rafinacji w procesie hydrokrakingu, jak i również pochodne glikoli, eterów i estrów, poliolefinów i innych substancji chemicznych. Niekiedy mieszane są różne grupy olejów bazowych. Tego typu produkty należą zazwyczaj do mieszanek syntetycznych i są czasami określane jako półsyntetyczne środki smarne.

Czym jest syntetyczny olej silnikowy

Jakie są zalety syntetycznego oleju silnikowego?

  1. Lepsze właściwości smarne. Cząsteczki dodatków zawartych w tych produktach są bardziej trwałe, co zapobiega niszczeniu filmu olejowego przy dużych obciążeniach. Oznacza to, że elementy silnika będą odpowiednio chronione nawet w ekstremalnie wysokich temperaturach.
  2. Odporność na utlenianie. W wysokiej temperaturze dodatki dłużej zachowują swoje właściwości, co wpływa na trwałość produktu. Poza tym tego typu środki smarne są bardziej odporne na wypalenie, dlatego rzadziej trzeba będzie je uzupełniać.
  3. Oszczędność paliwa. Ze względu na jednorodną strukturę molekularną produktu współczynnik tarcia pomiędzy stykającymi się częściami silnika staje się znacznie niższy. Dzięki temu wzrasta sprawność silnika, ponieważ jednostka napędowa traci mniej energii na pokonywanie siły tarcia.
Jakie są zalety syntetycznego oleju silnikowego
  1. Doskonała płynność w niskich temperaturach. Syntetyczne środki smarne zachowują dość niski wskaźnik lepkości w niskich temperaturach i mogą być pompowane. Dzięki temu olej zostanie przetransportowany do silnika już w ciągu kilku pierwszych sekund po jego uruchomieniu, nawet, jeśli na zewnątrz jest mroźno. Zmniejsza to radykalnie zużycie jednostki napędowej, ponieważ większość uszkodzeń silnika pojawia się w pierwszych minutach jego pracy.
  2. Tworzenie się minimalnej ilości osadu węglowego. Z tego względu, że produkty z komponentami syntetycznymi wykorzystują głęboko oczyszczone substancje jako oleje bazowe, nie posiadają praktycznie żadnych zanieczyszczeń. Dzięki temu na elementach silnika nie tworzą się osady.

Jak często należy wymieniać oleje syntetyczne?

W niektórych samochodach trzeba to robić co 5000 przejechanych kilometrów. W innych autach interwał wymiany oleju wynosi 25 000 km. Zależy to od konstrukcji pojazdu i roku produkcji, warunków, w jakich samochód jest używany, a także od składu produktu. Dlatego przy podejmowaniu decyzji o wymianie oleju silnikowego najlepiej jest kierować się zaleceniami producentów samochodów i chemii samochodowej. Zazwyczaj stare i turbodoładowane pojazdy, jak i również auta używane pod dużym obciążeniem wymagają częstszej wymiany oleju.

Jak często należy wymieniać oleje syntetyczne

Jaka lepkość oleju jest najlepsza?

Wymagana lepkość środka smarnego zależy od konstrukcji silnika i jest zawsze podana w instrukcji obsługi pojazdu. Zabrania się stosowania produktów o innej lepkości, ponieważ grubość filmu olejowego, jego trwałość i płynność w określonych temperaturach są dokładnie ustalone podczas konstruowania jednostki napędowej. Niemniej jednak producenci samochodów z reguły pozwalają wybrać pomiędzy kilkoma opcjami lepkości. Jaki zatem produkt należy wybrać do swojego samochodu? Jakie są różnice pomiędzy olejami klasy 5w20 i 5w30?

Lepkość oleju silnikowego jest określona zgodnie z normami SEA (Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych). Pierwsza cyfra w kodzie określa właściwości produktu w niskich temperaturach, a druga – w wysokich. Litera “W” oznacza, że produkt jest przeznaczony do stosowania zimą.

Właściwości niskotemperaturowe oznaczają minimalną temperaturę, w której olej pozostaje na tyle płynny, aby rozrusznik mógł obracać silnikiem, a pompa olejowa mogła szybko przenosić środek smarny przez cały układ. Tym samym oleje klasy 0W posiadają optymalne właściwości do pracy silnika w temperaturze -35°C, klasy 5W w temperaturze -30°C, 10W w -25°C, 15W w -20°C, 20W w -15°C, a 25W w temperaturze -10°C. 

Przy określaniu właściwości wysokotemperaturowych temperatura otoczenia nie ma znaczenia, ponieważ elementy silnika znacznie nagrzewają się nawet w niskich temperaturach zewnętrznych. Dlatego do ustalenia klasy oleju brana jest pod uwagę lepkość kinematyczna i dynamiczna mierzona w temperaturze odpowiednio 100°C i 150°C. Dostępne są klasy 20, 30, 40, 50 i 60, z czego oleje o wyższej klasie są bardziej lepkie.

Z tego względu jeśli porównamy oleje o oznaczeniu 0W20 i 5W20, to pierwsze z nich są w stanie zapewnić bardziej niezawodną pracę silnika w temperaturach poniżej zera. Jednocześnie właściwości wysokotemperaturowe obu produktów są takie same. Dlatego też, jeśli mieszkasz w regionie, gdzie panują łagodne zimy, nie musisz kupować olejów 0W20: ich cena jest znacznie wyższa.

Oznaczeniu 0W20

Jeśli chodzi o produkty oznaczone jako 5W20 i 5W30, to różnica między nimi polega na właściwościach wysokotemperaturowych. Olej klasy 5W30 jest bardziej gęsty. Tworzy on grubszy film olejowy na częściach silnika o większej odporności na ścinanie, dlatego jest bardziej odpowiedni do silników poddawanych wysokim obciążeniom. Środki smarne o wyższej lepkości są również przydatne, jeśli auto jest używane do jazdy w dużym mieście, gdzie stale występują korki uliczne.

Niemniej jednak środki smarne o oznaczeniu 5W20 są uważane za energooszczędne, ponieważ silnik zużywa mniej energii do pokonania oporu toczenia ze względu na ich stosunkowo małą gęstość. Dlatego można je stosować również w szybkich samochodach sportowych. Jednak w tym przypadku interwały wymiany oleju są krótsze, a pojazdy są wyposażone w specjalnie zaprojektowane silniki o minimalnych luzach zaworowych.

Oznaczeniu 5W20

Czy można mieszać oleje konwencjonalne i syntetyczne?

Nie zaleca się mieszania olejów silnikowych o różnych składach. Mogą one zawierać niekompatybilne składniki, w wyniku czego produkt może zacząć tworzyć szlam lub osad, a nawet zmienić swoje właściwości robocze.

Jeśli chcesz przestawić się na inny rodzaj oleju, a producent dopuszcza taką zmianę, musisz całkowicie spuścić stary środek smarny, przepłukać układ, a następnie wlać nowy produkt. 

Czy można mieszać oleje konwencjonalne i syntetyczne

Podsumowanie

Żywotność silnika zależy bezpośrednio od tego, czy produkt został prawidłowo dobrany. Co więcej, jego właściwości decydują również w dużej mierze o osiągach silnika. Mamy nadzieję, że zamieszczone powyżej informacje pomogą Ci łatwiej znaleźć najlepszy środek smarny do swojego samochodu.

Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty