Płyn chłodniczy: jak dobrać i wymienić

Płyn chłodniczy: jak dobrać i wymienić

Praca silnika wiąże się z generowaniem ciepła, które musi zostać odprowadzone, aby nie doszło do przegrzania jednostki napędowej. Układ chłodniczy wraz z krążącym w nim płynem chłodniczym jest odpowiedzialny za to zadanie. Równie istotne co wymiana płynu jest regularne sprawdzanie jego poziomu i dolewanie go w razie potrzeby. W tym artykule dowiesz się, czym kierować się przy wyborze właściwego płynu oraz jak go wymienić we własnym garażu.

Jak często wymieniać płyn chłodniczy?

Zdecydowanie warto wymieniać płyn chłodniczy przynajmniej raz na 5 lat lub co 250 000 km w przypadku nowszych samochodów oraz raz na 2 lata lub co 60 000 km w przypadku starszych aut dla utrzymania układu w odpowiednim stanie i zapobiegania ewentualnym wyciekom spowodowanych korozją lub awariom. Pierwotne właściwości płynu chłodzącego maleją z biegiem czasu, zatem nie chroni on układu tak samo skutecznie, jak na początku. Zaniechanie i ignorowanie wymiany może prowadzić do powstania osadów, które mogą zatkać układ oraz doprowadzić do uszkodzenia pompy wody i innych podzespołów. Brak wymiany wiąże się również z ryzykiem przegrzania silnika, ponieważ długo używany płyn nie odprowadza odpowiednio ciepła z układu. Aby uchronić się przed ewentualnymi awariami, oprócz regularnych dolewek, o których konieczności informuje zapalona kontrolka ostrzegawcza na desce rozdzielczej, należy również pamiętać o całkowitej wymianie płynu, która nie jest szczególnie skomplikowanym zadaniem i można ją wykonać samodzielnie.

Jak dobrać płyn chłodniczy?

Jak dobrać płyn chłodniczy

Dobranie odpowiedniego płynu jest bardzo ważne, ponieważ nie każda ciecz robocza będzie kompatybilna z materiałem, z którego wykonany jest sam układ, uszczelki czy przewody układu. Rodzaj płynu jest również istotny dla częstotliwości jego wymiany i wydajności układu. Płyn nie może zagotować się latem ani zamarznąć zimą, dlatego utrzymywanie optymalnej temperatury w układzie jest bardzo ważne. Ponadto znajdują się w nim dodatkowe substancje, które dbają o stan układu chłodzenia i zapobiegają korozji jego elementów. Płyny chłodzące składają się z glikolu (najczęściej etylenowego), wody i inhibitorów korozji. Przy ich doborze należy kierować się ich rodzajem, czyli technologią, w jakiej zostały wykonane.

 Zastosowany pakiet dodatkowych antykorozyjnych określa te technologie: 

  • i IAT (Inorganic Additive Technology) – technologia dodatków nieorganicznych, np. krzemianów. To płyny starszej generacji, które tworzą grubą warstwę antykorozyjną na elementach układu chłodzenia. Są kompatybilne z większością samochodów produkowanych do połowy lat 90-tych. Nie nadają się do stosowania w nowoczesnych układach ze względu na obecność sterowanych elektronicznie zaworów, które mogą się zablokować w związku z wytrącaniem się naturalnego osadu z cieczy. Dodatkowo gruba warstwa antykorozyjna utrudnia odprowadzanie ciepła. Tego typu płyny mają krótką trwałość i należy je wymienić już po dwóch latach.
  • i OAT (Organic Acid Technology) – technologia dodatków kwasów organicznych. Dodatki tworzą na ściankach układu dużo cieńszą warstwę chroniącą przed korozją, ulepszając odprowadzanie ciepła. Dzięki temu zachowują swoje właściwości do 5 lat. Można ich używać w aluminiowych chłodnicach. Spełniają wymagania nowoczesnych układów. Nie są jednak zalecane do starszych samochodów, w których układy posiadają luty ołowiowe, ponieważ kwasy organiczne mogą je uszkodzić i spowodować wycieki, dlatego w przypadku takich aut należy wybierać płyny IAT.
  • i HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) – technologia hybrydowa wykorzystująca zarówno kwasy organiczne, jak i krzemiany. Ich właściwości antykorozyjne są ulepszone, są tak samo trwałe jak płyny OAT (można eksploatować je 5 lat) i są kompatybilne z różnymi materiałami chłodnicy i uszczelek.
 Ostatnio popularną klasyfikacją jest podział płynów przez koncern VW, która rozróżnia zawartość krzemianów w cieczy: 
  1. G11 to płyny zawierające krzemiany (IAT) na poziomie 500-680 mg/l
  2. G12/G12+ nie ma w nich krzemianów (OAT)
  3. G12++/G13 to uniwersalne produkty, w których krzemiany znajdują się na poziomie 400-500 mg/l i zmieszane są z dodatkami organicznymi dla ochrony antykorozyjnej.

Często zadawanym pytaniem przez kierowców jest znaczenie koloru płynu chłodniczego. Ciecze są barwione przez producentów umownie według własnych upodobań, dlatego nie należy kierować się kolorem przy wyborze produktu. Można bez problemu mieszać płyny o różnych kolorach, o ile zostały wykonane w tej samej technologii. Dlatego tak ważne jest sprawdzenie zaleceń producenta samochodu oraz opakowania płynu chłodniczego, aby przez przypadek nie wlać do chłodnicy niekompatybilnej cieczy. Nie wolno mieszać płynów krzemianowych z bezkrzemianowymi, ani produktów nowszej generacji ze starszymi.

Jak uzupełnić płyn chłodniczy?

Jeżeli konieczne jest dolanie płynu ze względu na jego niski poziom, należy sprawdzić, jaki płyn stosowany jest w samochodzie. Tę informację można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu, a czasami również na zbiorniku wyrównawczym. Niski poziom cieczy jest niebezpieczny dla silnika, ponieważ grozi jego przegrzaniem. Odpowiedni płyn należy wlać do chłodnicy po odkręceniu korka zbiornika wyrównawczego do poziomu między MIN a MAX. Uważaj, aby nie wlać za dużo cieczy, ponieważ i to jest destrukcyjne dla jednostki napędowej. Może to spowodować zużycie uszczelki pod głowicą silnika.

Jak samemu wymienić płyn chłodniczy?

Jak samemu wymienić płyn chłodniczy

Płyn chłodniczy wymienia się wyłącznie na zimnym silniku, aby uniknąć oparzeń oraz ryzyka uszkodzenia głowicy silnika przy wlewaniu zimnej cieczy do gorącego układu. Na początku należy ustawić samochód na równej powierzchni tak, aby wskaźnik pokazywał rzeczywisty poziom płynu w układzie.

 Wymianę przeprowadza się następująco: 
  1. Sprawdź stan chłodnicy i zlokalizuj korek spustowy. Najczęściej znajduje się on w prawym dolnym rogu chłodnicy, a czasami pod samochodem.
  2. Przygotuj pojemnik, do którego spuścisz stary płyn.
  3. Do zimnej chłodnicy należy dolać specjalny preparat tzw. płukankę. Płukanie układu chłodzenia należy wykonywać profilaktycznie przy każdej wymianie płynu, aby usunąć z niego szlam, produkty korozji i inne zanieczyszczenia.
  4. Czyszczenie układu jest najskuteczniejsze, kiedy silnik jest nagrzany. Odpal silnik i pozostaw go przez 15-20 minut.
  5. Zgaś silnik i odczekaj, aż ponownie ostygnie.
  6. Odkręć ostrożnie korek spustowy i spuść płyn chłodniczy do wcześniej przygotowanego pojemnika.
  7. Aby usunąć wszelkie zanieczyszczenia i pozostałości cieczy, przepłucz układ raz jeszcze wodą demineralizowaną, aż do momentu, gdy wypływająca z niego woda będzie czysta. Powtórz tę procedurę w razie potrzeby.
  8. Zakręć korek spustowy i wlej świeży płyn do czystego układu przez zbiornik wyrównawczy. Uwaga: przed zakręceniem korka spustowego warto wymienić jego uszczelkę. Ten zabieg zminimalizuje ryzyko ewentualnych wycieków.
  9. Z tego względu, że zbiornik wyrównawczy napełnia się dość szybko niezbędne jest odpowietrzenie układu. Wystarczy w tym celu uruchomić silnik i w razie potrzeby przejechać niewielki dystans.
  10. Sprawdź poziom płynu po odpowietrzeniu układu i dolej go do poziomu między oznaczeniem MIN a MAX na zbiorniku wyrównawczym. Pamiętaj, aby płyn uzupełnić dopiero wtedy, gdy silnik się ochłodzi.
  11. Stary płyn należy oddać do utylizacji. Punkty Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych przyjmują zużyte płyny eksploatacyjne bez pobierania żadnych opłat.
Jak często wymieniać płyn chłodniczy

Płyn chłodniczy ma bardzo istotną rolę w samochodzie, ponieważ sprawia, że silnik pracuje w optymalnej temperaturze niezależnie od temperatury otoczenia. Dla pewności, że układ chłodzenia oraz silnik pozostają w idealnym stanie należy zwrócić uwagę na parę aspektów. Dobieraj płyn zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. Pamiętaj, że kupując koncentrat zamiast rozcieńczonego płynu, należy zmieszać go z wodą w proporcji podanej na opakowaniu. Nie używaj wody zamiast płynu chłodniczego, ponieważ jej temperatura zamarzania jest wyższa, a temperatura wrzenia niższa niż w przypadku dedykowanego płynu. Może zatem dojść do zamarznięcia lub zagotowania się wody w układzie, powodując w konsekwencji poważne awarie silnika. Użycie wody jest dopuszczalne w sytuacjach awaryjnych, jeżeli nie ma innej możliwości, to można dojechać do warsztatu samochodowego, schładzając układ w ten sposób.

Dzięki wskazówkom od AUTODOC z łatwością samodzielnie wymienisz płyn chłodniczy w swoim samochodzie. Pamiętaj o interwałach serwisowych podanych przez producenta pojazdu i wymieniaj płyn średnio co 2-3 lata lub 60 000 km przebiegu dla zapewnienia najlepszej wydajności układu chłodzenia. Nie zapomnij również o regularnym dolewaniu płynu tak, aby zawsze pozostawał na odpowiednim poziomie. Aby długo cieszyć się bezawaryjną jazdą, kupuj płyny, które posiadają odpowiednie certyfikaty, np. spełniają normę PN –C-40007. W naszym sklepie znajdziesz odpowiednie i wysokiej jakości produkty do wszystkich układów samochodowych w przystępnych cenach.
[Głosów: 0   Average: 0/5]

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *