4Matic to system napędu na cztery koła instalowany w samochodach marki Mercedes-Benz. Jest on autorskim wynalazkiem koncernu Daimler AG. Został on stworzony przy współpracy z austriacką firmą Magna Steyr AG & Co KG. Dany system pojawił się po raz pierwszy w 1987 roku w momencie wypuszczenia sedana W124 klasy E. Do tej pory wypuszczono kilka generacji systemu 4Matic.
Zasada działania
Główna różnica pomiędzy poszczególnymi generacjami systemu 4Matic polega na konstrukcji centralnego mechanizmu różnicowego. Początkowe systemy 4Matic posiadały mechaniczną blokadę mechanizmu różnicowego. Zostało to osiągnięte dzięki dwóm hydraulicznym wielotarczowym sprzęgłom. Blokowanie i odblokowanie sprzęgła umożliwiało pełne odłączenie przedniej osi. W trybie z napędem na cztery koła moment obrotowy silnika przenoszony był pomiędzy przednią i tylną oś w stosunku 33:67 lub 50:50.
Nieco później projektanci zaproponowali wykorzystanie elektronicznie blokowanego, otwartego mechanizmu różnicowego w formie centralnego mechanizmu różnicowego 4Matic. Moc przenoszona była poprzez przyhamowanie poszczególnych kół oraz/lub sterowanie momentem obrotowym silnika. Niektóre wersje posiadały dodatkowe wielotarczowe sprzęgła. Moment obrotowy silnika może być przeniesiony pomiędzy przednią a tylną oś w stosunku 40:60, 45:55, 50:50 lub innym.
Parametry systemu 4Matic
Rok pierwszej produkcji | Rodzaj | Charakterystyczne cechy mechanizmów różnicowych | Modele Mercedes-Benz wyposażone w system 4Matic |
1987 | Dołączany (part-time)/ stały (full-time) | Centralny mechanizm różnicowy Fergusona. Mechanizm różnicowy tylnej osi może być również wyposażony w blokadę. Przedni mechanizm różnicowy jest otwarty. | Klasy Е W124, S124. |
1997 | Stały (full-time) | Centralny i kołowy mechanizm różnicowy jest otwarty. Wszystkie z nich są elektroniczne blokowane. Ich blokada następuje wskutek pracy systemu ETS (system kontroli trakcji) lub systemu ESP (system kontroli stabilności). | Klasy E W210, W211, S210, S211; Klasy М W163; Klasy S W220, V220; Klasy C W203, S203; Klasy R W251, V251; Viano W639, V639. |
2006 | Sprzęgło zapadkowe spełnia funkcję dwutarczowego sprzęgła stale dociskanego talerzem sprężyny. Ulega ono aktywacji w momencie, gdy różnica pomiędzy momentem obrotowym przedniej i tylnej osi sięga 50 Nm. Jeśli to nie wystarczy, włączeniu ulega system ESP. | Klasy CL С216; Klasy S W221, V221; Klasy C W204, S204; Klasy GLK X204; Klasy CLS C218, X218; Klasy E W212, S212. | |
2006 | Centralny mechanizm różnicowy oraz dyferencjał tylnej osi posiadają wielotarczowe sprzęgło. Moment obrotowy silnika jest przenoszony także na system kontroli stabilności. | Klasy GL X164. | |
2016 | Centralny mechanizm różnicowy ze sprzęgłem wielotarczowym umożliwia manualne odłączenie przedniej osi. | Klasy E C238 E53 AMG. |
Skomentuj