4Matic: definicja, właściwości i zasada działania

4Matic: definicja, właściwości i zasada działania

4Matic to system napędu na cztery koła instalowany w samochodach marki Mercedes-Benz. Jest on autorskim wynalazkiem koncernu Daimler AG. Został on stworzony przy współpracy z austriacką firmą Magna Steyr AG & Co KG. Dany system pojawił się po raz pierwszy w 1987 roku w momencie wypuszczenia sedana W124 klasy E. Do tej pory wypuszczono kilka generacji systemu 4Matic.

Zasada działania

Główna różnica pomiędzy poszczególnymi generacjami systemu 4Matic polega na konstrukcji centralnego mechanizmu różnicowego. Początkowe systemy 4Matic posiadały mechaniczną blokadę mechanizmu różnicowego. Zostało to osiągnięte dzięki dwóm hydraulicznym wielotarczowym sprzęgłom. Blokowanie i odblokowanie sprzęgła umożliwiało pełne odłączenie przedniej osi. W trybie z napędem na cztery koła moment obrotowy silnika przenoszony był pomiędzy przednią i tylną oś w stosunku 33:67 lub 50:50.

Nieco później projektanci zaproponowali wykorzystanie elektronicznie blokowanego, otwartego mechanizmu różnicowego w formie centralnego mechanizmu różnicowego 4Matic. Moc przenoszona była poprzez przyhamowanie poszczególnych kół oraz/lub sterowanie momentem obrotowym silnika. Niektóre wersje posiadały dodatkowe wielotarczowe sprzęgła. Moment obrotowy silnika może być przeniesiony pomiędzy przednią a tylną oś w stosunku 40:60, 45:55, 50:50 lub innym.

Parametry systemu 4Matic

Rok pierwszej produkcji Rodzaj Charakterystyczne cechy mechanizmów różnicowych Modele Mercedes-Benz wyposażone w system 4Matic
1987 Dołączany (part-time)/ stały (full-time) Centralny mechanizm różnicowy Fergusona. Mechanizm różnicowy tylnej osi może być również wyposażony w blokadę. Przedni mechanizm różnicowy jest otwarty. Klasy Е W124, S124.
1997 Stały (full-time) Centralny i kołowy mechanizm różnicowy jest otwarty. Wszystkie z nich są elektroniczne blokowane. Ich blokada następuje wskutek pracy systemu ETS (system kontroli trakcji) lub systemu ESP (system kontroli stabilności). Klasy E W210, W211, S210, S211; Klasy М W163; Klasy S W220, V220; Klasy C W203, S203; Klasy R W251, V251; Viano   W639, V639.
2006 Sprzęgło zapadkowe spełnia funkcję dwutarczowego sprzęgła stale dociskanego talerzem sprężyny. Ulega ono aktywacji w momencie, gdy różnica pomiędzy momentem obrotowym przedniej i tylnej osi sięga 50 Nm. Jeśli to nie wystarczy, włączeniu ulega system ESP. Klasy CL С216; Klasy S W221, V221; Klasy C W204, S204; Klasy GLK X204; Klasy CLS C218, X218; Klasy E W212, S212. 
2006 Centralny mechanizm różnicowy oraz dyferencjał tylnej osi posiadają wielotarczowe sprzęgło. Moment obrotowy silnika jest przenoszony także na system kontroli stabilności. Klasy GL X164.
2016 Centralny mechanizm różnicowy ze sprzęgłem wielotarczowym umożliwia manualne odłączenie przedniej osi.  Klasy E C238 E53 AMG. 

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *