All-Trac to system stałego napędu na cztery koła instalowany w niektórych samochodach marki Toyoty od 1988 do 2000 roku. Został on opracowany przez japońskiego producenta samochodowego Toyota Motor Corporation w 1986 roku i został początkowy nazwany GT-Four.W tamtych czasach był on uważany za rewolucyjny ze względu na blokadę środkowego mechanizmu różnicowego. Uprzednio był on praktycznie niespotykany w samochodach osobowych.
Konstrukcja systemu All-Trac oraz jego zasada działania
W pierwszych wersjach systemu wyjściowy moment obrotowy skrzyni biegów był dostarczany do środkowego mechanizmu różnicowego, który był zintegrowany z przednim mechanizmem różnicowym. Moc była następnie przenoszona równomiernie pomiędzy osie. Dzięki temu zwiększona została przyczepność kół na wszystkich rodzajach nawierzchni. Istniała także możliwość manualnej blokady skrzyni rozdzielczej za pomocą przycisku “Center Diff. Lock” znajdującego się w kabinie samochodu. Po jego aktywacji osie zostały ze sobą sztywno sprzężone, a wały napędowe przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego obracały się z taką samą prędkością.
Nieco później środkowy mechanizm różnicowy został zastąpiony sprzęgłem wiskotycznym.
Samochody wyposażone w system All-Trac
Model | Lata produkcji | Pakiety wyposażenia, które obejmowały dany system | Pojemność silnika (L) | Moc silnika (KM) |
Camry V20 | 1988–1991 | DX, LE | 2 | 82–140 |
Corolla E90 | 1988–1992 | Standard i SR5 | 1.6 | 95–125 |
Previa XR10 | 1990–1999 | DX, LE | 2.4 | 135 |
Celica А60 | 1988–1993 | Standard | 2 | 203–205 |
RAV4 XA10 | 1995–2000 | 2 | 119–129 |
Skomentuj