Co to jest 4×4? Właściwości i dane techniczne

Co to jest 4×4? Właściwości i dane techniczne

4×4 to ogólne określenie systemu napędowego na cztery koła w pojazdach wyposażonych w dwie osie. Jest on wykorzystywany w szczególności do wyznaczenia wersji z napędem na cztery koła w samochodach marki Jeep. Oznacza to, że moment obrotowy silnika może być przenoszony jednocześnie na cztery koła.

Zasada działania napędu 4×4

W zależności od modeli i roku produkcji samochody marki Jeep wyposażone są w następujące typy układu napędowego 4×4:

  • Dołączany (Part-time): zazwyczaj moment obrotowy przenoszony jest na tylną oś. W razie zaistniałej potrzeby kierowca może dołączyć przednią oś. Do sprzężenia obu osi wykorzystywane jest sprzęgło kłowe zlokalizowane w skrzyni rozdzielczej.
  • Stały (Full-time): do sprzężenia obu osi wykorzystywany jest centralny mechanizm różnicowy z blokadą. Moment obrotowy przenoszony jest stale i jednocześnie na wszystkie cztery koła.
  • Dołączany automatycznie (na żądanie, z ang. On-demand): domyślnie samochód napędzany jest za pomocą przedniej osi. System dołącza tylną oś wyłącznie w momencie, gdy przednia oś ulega poślizgowi. W tym celu wykorzystywane jest wiskotyczne lub wielotarczowe sprzęgło cierne. Sprzęga ono tylną oś z wałem napędowym, który otrzymuje moment obrotowy ze skrzyni rozdzielczej za pomocą przekładni hipoidalnej. Jest ona stale obracana. Niektóre wersje wyposażone są w dodatkowe sprzęgło mechaniczne, które umożliwia wałowi napędowemu na jego odłączenie od skrzyni rozdzielczej.

Rodzaje i parametry napędu 4×4

Nazwa Rodzaj napędu Cechy charakterystyczne Modele Jeepa wyposażone w dany rodzaj napędu
Command-Trac Dołączany (Part-time) Napęd 4×4 może być stosowany wyłącznie na drogach o śliskiej nawierzchni. Cherokee XJ, KJ, SJ; Comanche MJ; Wrangler YJ, TJ, JK, JL; Liberty KJ; Wagoneer SJ. 
Command-Trac II Przełącznik na konsoli środkowej wykorzystywany jest do sterowania skrzynią rozdzielczą zamiast zamontowaną na podłodze dźwignią.    Liberty QC; Cherokee QC.
Rock-Trac Samochód nie posiada centralnego mechanizmu różnicowego. Mechanizmy różnicowe kół wyposażone są w pneumatyczną lub elektroniczną blokadę. Najniższy bieg posiada przełożenie 4:1, co umożliwia pojazdowi na zjechanie pod wyjątkowo strome wzniesienia.   Wrangler Rubicon TJ, JK, JL; Wrangler Unlimited Rubicon TJ, JK, JL; Gladiator Rubicon JT.
Selec-Trac Stały (Full-time) z funkcją napędu na dwa koła Otwarty, centralny mechanizm różnicowy posiada elektroniczną blokadę. Może być on także zablokowany na żądanie, zapewniając stałe połączenie pomiędzy osiami.   W niektórych wersjach instalowane jest także sprzęgło wiskotyczne.   Wagoneer XJ; Grand Wagoneer; Gladiator SJ; Comanche MJ; Grand Cherokee ZJ, WJ; Liberty KJ.
Selec-Trac II Napęd na cztery koła Dana wersja posiada sprzęgło cierne, które może zostać zablokowane. Liberty KK; Wrangler Sahara JL.
Quadra-Trac Stały (Full-time) Do sprzęgania obu osi wykorzystywane jest sprzęgło o zwiększonym tarciu wewnętrznym lub sprzęgło wiskotyczne. Może być ono blokowane na żądanie.    Grand Cherokee ZJ; Wagoneer SJ.
Quadra-Trac II Jest ono elektronicznie sterowane za pomocą centralnego mechanizmu różnicowego o zwiększonym tarciu wewnętrznym z pompą wyporową i może być blokowane na żądanie. Mechanizmy różnicowe kół są typu otwartego. Commander XK.
Quadra-Trac I Nie posiada ono niskie zakresu przełożenia. Grand Cherokee WJ, WK, WK2; Commander XK. 
Quadra-Drive W miejscu centralnego mechanizmu różnicowego zamontowany został mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym z pompą wyporową. Grand Cherokee WJ
Quadra-Drive II Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego przedniej i tylnej osi.   Grand Cherokee WK, WK2; Commander XK.
Freedom Drive I Napęd na cztery koła W momencie poślizgu kół na przedniej osi w celu dołączenia tylnej osi wykorzystywane jest sprzęgło elektromagnetyczne. Compass MK; Patriot MK
Freedom Drive II Nie posiada ono niskiego zakresu przełożenia. Patriot MK; Compass MK.
Active Drive I Do sprzęgania tylnej osi wykorzystywane jest elektroniczne sterowane, wielotarczowe sprzęgło cierne. Dodatkowe sprzęgło manualne umożliwia pełne odłączenie wału napędowego.   Cherokee KL; Renegade.
Active Drive II Dostępne są dwa indywidualne niskie zakresy przełożenia na każdą z osi. Cherokee KL;
Active Drive Lock Blokada tylnego mechanizmu różnicowego.   Renegade Trailhawk; Compass MP, M6 Trailhawk.
Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty