4×4 to ogólne określenie systemu napędowego na cztery koła w pojazdach wyposażonych w dwie osie. Jest on wykorzystywany w szczególności do wyznaczenia wersji z napędem na cztery koła w samochodach marki Jeep. Oznacza to, że moment obrotowy silnika może być przenoszony jednocześnie na cztery koła.
Zasada działania napędu 4×4
W zależności od modeli i roku produkcji samochody marki Jeep wyposażone są w następujące typy układu napędowego 4×4:
- Dołączany (Part-time): zazwyczaj moment obrotowy przenoszony jest na tylną oś. W razie zaistniałej potrzeby kierowca może dołączyć przednią oś. Do sprzężenia obu osi wykorzystywane jest sprzęgło kłowe zlokalizowane w skrzyni rozdzielczej.
- Stały (Full-time): do sprzężenia obu osi wykorzystywany jest centralny mechanizm różnicowy z blokadą. Moment obrotowy przenoszony jest stale i jednocześnie na wszystkie cztery koła.
- Dołączany automatycznie (na żądanie, z ang. On-demand): domyślnie samochód napędzany jest za pomocą przedniej osi. System dołącza tylną oś wyłącznie w momencie, gdy przednia oś ulega poślizgowi. W tym celu wykorzystywane jest wiskotyczne lub wielotarczowe sprzęgło cierne. Sprzęga ono tylną oś z wałem napędowym, który otrzymuje moment obrotowy ze skrzyni rozdzielczej za pomocą przekładni hipoidalnej. Jest ona stale obracana. Niektóre wersje wyposażone są w dodatkowe sprzęgło mechaniczne, które umożliwia wałowi napędowemu na jego odłączenie od skrzyni rozdzielczej.
Rodzaje i parametry napędu 4×4
Nazwa | Rodzaj napędu | Cechy charakterystyczne | Modele Jeepa wyposażone w dany rodzaj napędu |
Command-Trac | Dołączany (Part-time) | Napęd 4×4 może być stosowany wyłącznie na drogach o śliskiej nawierzchni. | Cherokee XJ, KJ, SJ; Comanche MJ; Wrangler YJ, TJ, JK, JL; Liberty KJ; Wagoneer SJ. |
Command-Trac II | Przełącznik na konsoli środkowej wykorzystywany jest do sterowania skrzynią rozdzielczą zamiast zamontowaną na podłodze dźwignią. | Liberty QC; Cherokee QC. | |
Rock-Trac | Samochód nie posiada centralnego mechanizmu różnicowego. Mechanizmy różnicowe kół wyposażone są w pneumatyczną lub elektroniczną blokadę. Najniższy bieg posiada przełożenie 4:1, co umożliwia pojazdowi na zjechanie pod wyjątkowo strome wzniesienia. | Wrangler Rubicon TJ, JK, JL; Wrangler Unlimited Rubicon TJ, JK, JL; Gladiator Rubicon JT. | |
Selec-Trac | Stały (Full-time) z funkcją napędu na dwa koła | Otwarty, centralny mechanizm różnicowy posiada elektroniczną blokadę. Może być on także zablokowany na żądanie, zapewniając stałe połączenie pomiędzy osiami. W niektórych wersjach instalowane jest także sprzęgło wiskotyczne. | Wagoneer XJ; Grand Wagoneer; Gladiator SJ; Comanche MJ; Grand Cherokee ZJ, WJ; Liberty KJ. |
Selec-Trac II | Napęd na cztery koła | Dana wersja posiada sprzęgło cierne, które może zostać zablokowane. | Liberty KK; Wrangler Sahara JL. |
Quadra-Trac | Stały (Full-time) | Do sprzęgania obu osi wykorzystywane jest sprzęgło o zwiększonym tarciu wewnętrznym lub sprzęgło wiskotyczne. Może być ono blokowane na żądanie. | Grand Cherokee ZJ; Wagoneer SJ. |
Quadra-Trac II | Jest ono elektronicznie sterowane za pomocą centralnego mechanizmu różnicowego o zwiększonym tarciu wewnętrznym z pompą wyporową i może być blokowane na żądanie. Mechanizmy różnicowe kół są typu otwartego. | Commander XK. | |
Quadra-Trac I | Nie posiada ono niskie zakresu przełożenia. | Grand Cherokee WJ, WK, WK2; Commander XK. | |
Quadra-Drive | W miejscu centralnego mechanizmu różnicowego zamontowany został mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym z pompą wyporową. | Grand Cherokee WJ | |
Quadra-Drive II | Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego przedniej i tylnej osi. | Grand Cherokee WK, WK2; Commander XK. | |
Freedom Drive I | Napęd na cztery koła | W momencie poślizgu kół na przedniej osi w celu dołączenia tylnej osi wykorzystywane jest sprzęgło elektromagnetyczne. | Compass MK; Patriot MK |
Freedom Drive II | Nie posiada ono niskiego zakresu przełożenia. | Patriot MK; Compass MK. | |
Active Drive I | Do sprzęgania tylnej osi wykorzystywane jest elektroniczne sterowane, wielotarczowe sprzęgło cierne. Dodatkowe sprzęgło manualne umożliwia pełne odłączenie wału napędowego. | Cherokee KL; Renegade. | |
Active Drive II | Dostępne są dwa indywidualne niskie zakresy przełożenia na każdą z osi. | Cherokee KL; | |
Active Drive Lock | Blokada tylnego mechanizmu różnicowego. | Renegade Trailhawk; Compass MP, M6 Trailhawk. |
Skomentuj