ASC (system kontroli trakcji, z ang. Automatic Stability Control) to system instalowany w samochodach marki Jaguar i BMW. Po raz pierwszy stał się on dostępny w 1997 roku. Ogranicza on moc jednostki napędowej, pomagając tym samym w zapobieganiu wpadania w poślizg. System zwiększa dynamikę i manewrowość samochodu na śliskich drogach oraz zapobiega wpadaniu w poślizg.
Zasada działania systemu ASC
ASC jest ściśle związany z systemem zapobiegającym blokowaniu się kół podczas hamowania i współdzieli z nim tą samą jednostkę sterującą. Korzystając z czujników ABS jednostka sterująca monitoruje prędkość kół. Jeśli jedno z nich zaczyna wpadać w poślizg, w tym momencie aktywacji ulega sterownik silnika (DME). Przesyła on polecenie do silnika w celu ograniczenia jego mocy. Jest to osiągnięte poprzez wyłączenie jednego lub kilku wtryskiwaczy paliwa. Można dokonać także regulacji wyprzedzenia zapłonu oraz ustawienia przepustnicy.
System jest włączany automatycznie po przekręceniu kluczyka w stacyjce. Podczas jazdy z założonymi na kołach łańcuchami śniegowymi, po piasku lub świeżym śniegu zalecane jest wyłączenie danego systemu za pomocą przycisku znajdującego się na konsoli środkowej. Przytrzymanie przycisku przez kilka sekund powoduje dezaktywację systemu.
Popularne samochody wyposażone w system ASC
- Jaguar XJ8
- BMW serii 5 E39, serii 3 E46, serii 6 E63, serii 7 E65, E66, E67
Skomentuj