
ALL4 to stały napęd na cztery koła wykorzystywane w samochodach marki MINI. Zwiększa on przyczepność, jak i również stabilność i prowadzenie pojazdu w każdych warunkach pogodowych i jezdnych.
Zasada działania
Moment obrotowy silnika jest przenoszony do skrzyni biegów, a następnie do elektromagnetycznego, środkowego mechanizmu różnicowego za pomocą przekładni kątowej i wału napędowego. Mechanizm różnicowy zapewnia płynne przeniesienie momentu obrotowego na poszczególne osie. Podczas jazdy po drodze o płaskiej nawierzchni do 50% momentu obrotowego dostarczana jest tylnej osi. W momencie, gdy koła tracą przyczepność, samochód może otrzymać napęd na tylne koła (RWD). Podczas jazdy po autostradzie moment obrotowy silnika przenoszony jest na przednie koła, pomagając tym samym w zmniejszeniu poziomu spalanego paliwa.
System ALL4 sterowany jest za pomocą układu dynamicznej kontroli stabilności pojazdu. W ułamku sekundy analizuje on sygnały dobiegające z czujnika kąta skrętu kierownicy, czujnika ciśnienia układu hamulcowego, czujnika prędkości kół oraz czujnika odchylenia. Na podstawie uzyskanych danych układ reguluje przeniesienie momentu obrotowego pomiędzy osie. Zapewnia to doskonałą stabilność i maksymalne bezpieczeństwo jazdy podczas manewrowania pojazdem.
Modele wyposażone w dany system
| Samochody MINI | Rozpoczęcie produkcji | Pojemność silnika (L) | Moc silnika (KM) | |
| Countryman | ||||
| Cooper | 2010 | 1.5–1.6 | 122–134 | |
| S | 1.6–2.0 | 184–190 | ||
| D | 111–148 | |||
| SD | 2011 | 2.0 | 143–188 | |
| SE | 2017 | 1.5 EV | 87–221 | |
| JCW | 2020 | 2.0 | 306 | |
| Clubman | ||||
| Cooper | S | 2016 | 2.0 | 189 |
| 2017 | 1.5 | 134 | ||
| JCW | 2019 | 2.0 | 306 | |
| Paceman | ||||
| Cooper | 2012 | 1.6 | 122 | |
| S | 190 | |||
| D | 112 | |||
| SD | 2.0 | 143 | ||
| JCW | 218 | |||







Skomentuj