Common Rail: cechy, zalety i wady

Common Rail: cechy, zalety i wady

Common Rail to układ zasilania paliwem używany w nowoczesnych samochodach z silnikami Diesla. Jego główną cechą jest zastosowanie szyny paliwowej wspólnej dla wszystkich wtryskiwaczy paliwa, która służy jako zasobnik, w którym paliwo przechowywane jest pod wysokim ciśnieniem (do 300 mPa). Paliwo jest podawane do szyny przez pompę wysokociśnieniową. Stamtąd jest dostarczane do wtryskiwaczy i wtryskiwane bezpośrednio do cylindrów silnika. Czas wtrysku, dozowanie paliwa i liczba wtrysków na cykl są kontrolowane przez sterownik ECU.

System Common Rail instaluje się w samochodach osobowych od 1997 roku. Obecnie wyposażone są w niego silniki Diesla większości samochodów osobowych i pojazdów użytkowych.

Silniki wyposażone w system Common Rail

Marka samochodu Marka silnika Modele silników
Nissan, Dacia, Renault dCi K9K, R9M, F9Q, R9N, M9R, G9T, G9U, M9T, P9X, V9X
Mercedes-Benz CDI OM646, OM611, OM651, OM647, OM612, OM648, OM668, OM628, OM629
d OM654, OM656
Opel, Vauxhall CRI, CRI BiTurbo X20DTL, Y20DTH, Z17DTL, Z17DTH, Z13DTH, Z19DTH
CDTi Z17DTH, A17DT, A13DTE, A17DTJ, Z17DTJ, G9U 630, A17DTR, A20DTH, Z13DTJ, Z13DTH, Z19DTH
BiTurbo CDTI A20DTR, B20DTR
Hyundai, KIA CRDi J3, D3FA, D4EB, D4CB, D4FC, D4FA, D4FB, D4FD, D4EA, D4HB, D6EA, G6EN, D3EA
Land Rover ED4 204DTD
TD4 224DT, DW12BTED4, 204D3, M47
TDV8 448DT, 368DT
TD6 276DT
TDV6 306DT
SDV6 30DDTX
SDV8 448DT
SD4 224DT
Citroën, Peugeot, DS, Volvo HDI, HDi DV4TD, DV4TED4, DV6TED4, DV6ATED4, DV6ETED, DW10TD
BlueHDi, e-HDi RHE (DW10CTED4), BHY (DV6FD), BHX (DV6FC), DV6FCTED, DW10FCTED4, DW10FC, DW10FDTED4, DV6FETED, DV6FE, DV5TED4
Fiat, Alfa Romeo, Lancia JTD 182 B4.000, 188 A2.000, 185 A6.000, 839 A5.000, 186 A6.000, 182 B4.000, 182 B9.000, AR 34202, AR 32501, 937 A2.000
JTDm 955 A4.000, 955 A3.000, 198 A2.000, 939 A7.000, 937 A6.000
MultiJet 188 A8.000, 188 A9.000, 198 A3.000, 199 B1.000, 263 A1.000
Audi, Škoda, Volkswagen, Seat TDI CVMD, CAAC, DCXA, DBGC, DFGA, CLJA, CBAB,CAYC, BKS, BMK, CASA, CJMA, CRCA, CDUD, CKDA, DCZA
BiTDi CDCA, CNEA, CSHA
Isuzu DDi iTEQ 4JJ1
Chevrolet, Daewoo VCDi Z20S, Z20DMH, LLW, Z20S1, Z20D1, Z22D1
Honda i-DTEC N16A, N16A2, N22B1, N16A3, N22B3, N22B4
i-CTDi N22A1, N22A3
CTDI N22A2
Mazda MZR-CD RF7J, R2AA, RF5C, RF7J, Y601, Y642
Skyactiv-D S5-DPTS, S8-DPTS, SH-VPTS
D SHY1
CiTD RF5C
DI Turbo Y601
Mitsubishi DI-D 4N13, 4N14, 4N15
SsangYong XDi D20DT, D27DT
eXDI D20DTF
XVT D27DTP
Volvo Drive-E D4204T8, D4204T14, D4204T23, D 4162 T
D2 D5204T7, D4162T
D3 D5204T5
D4 D4204T5, D5204T
D5 D5244T, D5244T5, D5244T15, D 5244 T9
Chrysler, Jeep CRD ENC, ENJ, ENS, ENR, EXF, EXA, ENE, ENF, EXL
BMW, MINI d N47 D20 C, N57 D30 A, N57 D30 B, B37 C15 A
SD, D N47C20A
Ford TDCi F6JB, HHJC, UGJC, XVJA, XVJC, T1WB, QYBA, KHBA, T8CC, T1GA
Duratorq-TDCi DV4TD, F6JA, F6JB, DV4TED4
Saab TiD Z19DT, Z19DTH, D223L
TTiD A19DTR, Z19DTR, A 20 DTR
Toyota D-4D 1ND-TV, 1WW, 1AD-FTV, 2KD-FTV
D-CAT 2AD-FHV
Porsche Diesel M05.9E, M05.9D, MCU.DB, MCN.RB, MCR.CA, MCR.C, MCU.DC
Infinity d V9X, OM651
Subaru D EE20Z

Główne elementy systemu Common Rail

Poz.NazwaFunkcja
1Niskociśnieniowa pompa paliwaZlokalizowana w zbiorniku paliwa. Dostarcza paliwo do pompy wysokociśnieniowej.
2Filtr paliwaUsuwa brud i różne zanieczyszczenia z paliwa oraz zapobiega zużyciu pompy i wtryskiwaczy.
3Wysokociśnieniowa pompa paliwaPodaje paliwo pod ciśnieniem do szyny paliwowej.
4Zawór dozowania paliwaReguluje ilość paliwa podawanego do wysokociśnieniowej pompy paliwowej.
5Czujnik ciśnienia paliwaMierzy ciśnienie w szynie paliwowej i wysyła odpowiedni sygnał do sterownika ECU.
6Szyna paliwowaZawiera paliwo pod wysokim ciśnieniem.
7Zawór regulacji ciśnienia paliwaZmniejsza nadmiar ciśnienia w szynie paliwowej. Zawór zwraca nadmiar paliwa z powrotem do zbiornika paliwa. Jest sterowany przez sterownik ECU.
8WtryskiwaczeDozują i rozpylają paliwo do komór spalania.

Zalety i wady silników z systemem Common Rail

Zalety Wady
? Wydajność zużycia paliwa ? Duża wrażliwość na jakość paliwa
? Przyjazność dla środowiska ? Wtryskiwacze są wrażliwe na zanieczyszczenia
? Ciche działanie ? Kosztowna i skomplikowana naprawa
? Wysoki moment obrotowy ? Filtry paliwa muszą być częściej wymieniane 
? Wysoka moc wyjściowa  

Odblokuj swojego asystenta serwisowania samochodu!

Śledź wydatki, zarządzaj dziennikiem serwisowym, planuj wymiany i nie tylko.