Czym jest AT? Definicja, rodzaje, właściwości i sposób funkcjonowania

Czym jest AT? Definicja, rodzaje, właściwości i sposób funkcjonowania

AT to automatyczna skrzynia biegów. Jest to system, który zmienia biegi automatycznie w oparciu o różne parametry, głównie prędkość jazdy. Jedną z głównych zalet AT jest komfort prowadzenia samochodu. Automatyczna skrzynia umożliwia płynną zmianę biegów, która jest osiągana dzięki przekładni hydrokinetycznej. Funkcją tego typu przetwornika jest przenoszenie momentu obrotowego z jednostki napędowej ną przekładnię manualną, która jest jednym z elementów AT. 

 Najpopularniejsze automatyczne skrzynie biegów to: 
  • ZF 5HP 24/30 (BMW 5 E39, 7 E38, Z8; Aston Martin DB7; Land Rover Range Rover; Jaguar XJ8; Rolls-Royce Silver Seraph),
  • GM 5L40-E (Cadillac CTS, STS; BMW 3 E46, 5 E39, X5 E53, Z3),
  • Jeep 545RFE (Jeep Grand Cherokee, Commander Wrangler; Dodge Dakota, Durango),
  • Toyota A340 ( Lexus LS, GS; Toyota 4Runner, Supra),
  • Toyota A750 ( Lexus LX; Toyota Land Cruiser),
  • Mercedes 722.4 (Mercedes 190, 200-300 W124),
  • Jeep A904 (Jeep Cherokee XJ, Wrangler TJ, Y),
  • Mazda / Ford FN4A-EL / 4F27E (Ford Transit Connect, Focus; Mazda 3, Mazda 6).

Cechą charakterystyczną AT z klasyczną automatyczną skrzynią biegów jest to, że moment obrotowy jest przenoszony z silnika na koła napędowe za pomocą płynu roboczego. Jedną z głównych wad takiej przekładni jest wysokie zużycie paliwa.

Przekładni obiegowej
 Elementem funkcjonalnym tego typu skrzyni biegów jest podzespół przekładni obiegowej, który składa się z: 
  • koła słonecznego,
  • koła pierścieniowego,
  • 2 lub więcej kół obiegowych,
  • jarzma.

Wszystkie koła obiegowe obracają się wokół własnych osi. Dzieje się tak, ponieważ koła są połączone poprzez jarzmo. 

Zastosowanie 2 lub więcej podzespołów przekładni obiegowych w różnych kombinacjach w systemie AT pozwala na zwiększenie liczby biegów. Ich zmiana w nowoczesnych pojazdach odbywa się za pomocą komputera. W ten sposób powstają optymalne warunki pracy silnika, co minimalizuje prawdopodobieństwo jego przeciążenia. 

Nowoczesne wersje wyposażeniowe z automatyczną skrzynią biegów nie są wyposażone w pedał sprzęgła. Dźwignia zmiany biegów klasycznej automatycznej przekładni posiada z reguły następujące pozycje: jazda do przodu, bieg neutralny, jazda do tyłu i parkowanie. 

Odblokuj swojego asystenta serwisowania samochodu!

Śledź wydatki, zarządzaj dziennikiem serwisowym, planuj wymiany i nie tylko.