SRS (ang. Supplemental Restraint System) to system bezpieczeństwa biernego, który jest instalowany po to, aby chronić kierowcę i pasażerów w sytuacjach awaryjnych.
Elementy SRS obejmują:- przednie i boczne poduszki powietrzne,
- aktywne zagłówki,
- napinacze pasów bezpieczeństwa,
- czujniki,
- moduł sterujący.
Części SRS mogą być umieszczone w różnych częściach pojazdu – pod maską, w fotelach, a także w konsoli centralnej.
Czujniki SRS mierzą parametry ruchu samochodu i śledzą pozycje osób w kabinie pasażerskiej. Te informacje są wysyłane do modułu sterującego, który przekazuje polecenia do jednostek operacyjnych.
W sytuacji awaryjnej, na przykład gdy samochód zderzy się z przeszkodą podczas jazdy z prędkością 50 km/h lub wyższą, aktywowane są czujniki bezwładnościowe. W rezultacie moduł aktywuje ładunki miotające poduszek powietrznych. W konsekwencji dochodzi do uruchomienia poduszek powietrznych.
Napełnianie poduszek powietrznych odbywa się za pomocą suchego gazu, który jest przechowywany w pojemnikach: pod wpływem impulsu elektrycznego pojemniki topią się, a gaz jest uwalniany i napełnia poduszkę.
Ładunki miotające nie ulegną zapłonowi, jeśli:- samochód zderzy się z miękką przeszkodą,
- uderzenie pochodzi z tyłu (aktywowane są aktywne zagłówki),
- uderzenie pochodzi z boku, a boczne poduszki nie są zainstalowane.
Oddzielne czujniki śledzą, czy osoba ma zapięte pasy bezpieczeństwa. Poziom napięcia pasów może wzrosnąć po otrzymaniu odpowiedniego sygnału od modułu SRS.
System SRS współdziała z centralnymi zamkami: drzwi, które były zablokowane w momencie wypadku, są odblokowywane po otrzymaniu sygnału od SRS. Daje to ratownikom dostęp do rannych.
Skomentuj