AMT to zautomatyzowana manualna skrzynia biegów. Strukturalnie opiera się na ręcznej skrzyni biegów, jednak w przeciwieństwie do niej ma automatyczną przekładnię i system kontroli sprzęgła.
Zalety AMT to:- komfort obsługi,
- wydajne zużycie paliwa,
- niezawodność,
- stosunkowo niski koszt w porównaniu z klasyczną zautomatyzowaną skrzynią biegów.
AMT może działać w trybie półautomatycznym i automatycznym. Pierwszy z nich zakłada sekwencyjną zmianę biegów przez kierowcę za pomocą tradycyjnej dźwigni lub przełączników na kierownicy.
Tryb automatyczny AMT jest sterowany za pomocą systemu elektronicznego, którego elementami są:
Sterownik analizuje informacje wejściowe, w szczególności odczyty temperatury i ciśnienia oleju, położenie dźwigni skrzyni biegów i widełek sprzęgła. Na podstawie analizy danych wysyła on polecenia do mechanizmów uruchamiających.
AMT jest wyposażona w sprzęgło cierne. Nowoczesne samochody mogą posiadać skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem. Przenosi ona moment obrotowy z silnika bez przerywania przepływu mocy.
Najpopularniejsze zautomatyzowane manualne skrzynie biegów z podwójnym sprzęgłem to:- DCT M Drivelogic (BMW),
- PDK (Porsche),
- DSG (Volkswagen),
- Speedshift DCT (Mercedes-Benz),
- Powershift (Ford, Volvo),
- S-Tronic (Audi),
- Twin Clutch SST (Mitsubishi),
- TCT (Alfa Romeo).
- Z napędem elektrycznym:
- Allshift (Mitsubishi);
- Durashift EST (Ford);
- Dualogic (Fiat);
- MultiMode (Toyota);
- Easytronic (Opel);
- 2-Tronic (Peugeot);
- SensoDrive (Citroën).
- Z napędem hydraulicznym:
- SMG (BMW);
- Selespeed (Alfa Romeo);
- R-Tronic (Audi);
- Quickshift (Renault);
- ISR (Lamborghini).
Mechanizmy uruchamiające w ATM z napędem elektrycznym to silniki elektryczne, a te w ATM z napędem hydraulicznym to siłowniki hydrauliczne sterowane przez zawory elektromagnetyczne. Układ sterowania napędu hydraulicznego ATM składa się ze sterownika hydraulicznego, który steruje pracą cylindrów i utrzymuje ciśnienie w układzie.
Napęd hydrauliczny, w porównaniu z elektrycznym, charakteryzuje się wyższym zapotrzebowaniem energetycznym: dodatkowa energia jest zużywana do utrzymania ciśnienia w układzie. Zaletą napędu hydraulicznego jest z kolei szybkie działanie.
Skomentuj