Czym jest AMT? Definicja, rodzaje, właściwości i sposób funkcjonowania

Czym jest AMT? Definicja, rodzaje, właściwości i sposób funkcjonowania

AMT to zautomatyzowana manualna skrzynia biegów. Strukturalnie opiera się na ręcznej skrzyni biegów, jednak w przeciwieństwie do niej ma automatyczną przekładnię i system kontroli sprzęgła

 Zalety AMT to: 
  • komfort obsługi,
  • wydajne zużycie paliwa,
  • niezawodność,
  • stosunkowo niski koszt w porównaniu z klasyczną zautomatyzowaną skrzynią biegów. 

AMT może działać w trybie półautomatycznym i automatycznym. Pierwszy z nich zakłada sekwencyjną zmianę biegów przez kierowcę za pomocą tradycyjnej dźwigni lub przełączników na kierownicy.

Tryb automatyczny AMT jest sterowany za pomocą systemu elektronicznego, którego elementami są:

  • sterownik,
  • czujniki prędkości wejściowej,
  • mechanizmy uruchamiające. 

Sterownik analizuje informacje wejściowe, w szczególności odczyty temperatury i ciśnienia oleju, położenie dźwigni skrzyni biegów i widełek sprzęgła. Na podstawie analizy danych wysyła on polecenia do mechanizmów uruchamiających. 

AMT jest wyposażona w sprzęgło cierne. Nowoczesne samochody mogą posiadać skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem. Przenosi ona moment obrotowy z silnika bez przerywania przepływu mocy.

AMT jest wyposażona w sprzęgło cierne
 Najpopularniejsze zautomatyzowane manualne skrzynie biegów z podwójnym sprzęgłem to: 
  • DCT M Drivelogic (BMW),
  • PDK (Porsche),
  • DSG (Volkswagen),
  • Speedshift DCT (Mercedes-Benz),
  • Powershift (Ford, Volvo),
  • S-Tronic (Audi),
  • Twin Clutch SST (Mitsubishi),
  • TCT (Alfa Romeo).
 Istnieją dwa rodzaje AMT w zależności od typu sprzęgła i napędu przekładni: 
  1. Z napędem elektrycznym:
    • Allshift (Mitsubishi);
    • Durashift EST (Ford);
    • Dualogic (Fiat);
    • MultiMode (Toyota);
    • Easytronic (Opel);
    • 2-Tronic (Peugeot);
    • SensoDrive (Citroën).

  2. Z napędem hydraulicznym:
    • SMG (BMW);
    • Selespeed (Alfa Romeo);
    • R-Tronic (Audi);
    • Quickshift (Renault);
    • ISR (Lamborghini).

Mechanizmy uruchamiające w ATM z napędem elektrycznym to silniki elektryczne, a te w ATM z napędem hydraulicznym to siłowniki hydrauliczne sterowane przez zawory elektromagnetyczne. Układ sterowania napędu hydraulicznego ATM składa się ze sterownika hydraulicznego, który steruje pracą cylindrów i utrzymuje ciśnienie w układzie. 

Napęd hydrauliczny, w porównaniu z elektrycznym, charakteryzuje się wyższym zapotrzebowaniem energetycznym: dodatkowa energia jest zużywana do utrzymania ciśnienia w układzie. Zaletą napędu hydraulicznego jest z kolei szybkie działanie.

Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty