CVT (ang. continuously variable transmission) to bezstopniowa skrzynia biegów. Jest to rodzaj automatycznej skrzyni biegów. Zapewnia płynną regulację przełożenia przekładni. Nie posiada stałej pozycji. Automatycznie dostosowuje prędkość obrotową wału korbowego do obciążenia silnika. Została opracowana przez holenderską firmę DAF i początkowo nosiła nazwę Variomatic.
Obecnie różne warianty CVT są instalowane w pojazdach marek Dodge, Jeep, Mitsubishi, Fiat, Peugeot, Mini, Opel i innych. Bezstopniowe skrzynie biegów większości producentów posiadają własne nazwy.
Najpopularniejsze wariatory:- Autotronic (Mercedes-Benz),
- Lineartronic (Subaru),
- Durashift CVT and Ecotronic (Ford),
- Multimatic (Honda),
- Multidrive (Toyota),
- Xtronic и Hyper (Nissan),
- Multitronic (Audi).
- pasowe,
- toroidalne,
- łańcuchowe.
Zasada działania wariatora
Najpowszechniej używanymi wariatorami w nowoczesnych autach są przekładnie pasowe, których zasada działania polega na zmianie średnicy roboczej ich elementów. W konstrukcji wariatorów pasowych używane są koła stożkowe składające się z 2 części. Odległość pomiędzy stożkami każdego koła pasowego i średnica są regulowane automatycznie za pomocą serwomechanizmu i zależą od ilości obrotów silnika oraz prędkości jazdy. Pasek służy do przenoszenia momentu obrotowego pomiędzy dwoma kołami pasowymi. W wariatorze łańcuchowym zamiast pasów stosowany jest szeroki łańcuch wielopłytkowy.
Wariatory toroidalne mają bardziej skomplikowaną budowę i obecnie są dość rzadko stosowane.
Zalety instalacji CVT
Skomentuj