Napęd na przednie koła: definicja, właściwości i zasada działania

Napęd na przednie koła: definicja, właściwości i zasada działania

Napęd na przednie koła (z ang. FWD) to ogólne oznaczenie napędu samochodu na jego przednie koła. Po raz pierwszy został on zainstalowany w roadsterze Alvis w 1928 roku. Był on szeroko wykorzystywany w latach 1960-tych i 1970-tych. Aktualnie jest on najbardziej popularny wśród samochodów o średnim rozmiarze oraz kompaktowych.

Zasada działania napędu na przednie koła

Kluczowymi elementami układu napędowego w samochodach z napędem na przednie koła (skrzynia biegów zintegrowana jest z mechanizmem różnicowym) są:

  • Skrzynia biegów: jest ona połączona z kołem zamachowym silnika za pomocą sprzęgła lub hydraulicznego przemiennika momentu obrotowego. Przenosi ona moment obrotowy silnika na napęd końcowy. Zmienia ona przełożenia biegu oraz tym samym w ustawieniu momentu obrotowego.
  • Napęd końcowy: zmienia on moment obrotowy wału główego skrzyni biegów oraz przenosi go na mechanizm różnicowy.
  • Mechanizm różnicowy kół: przenosi on moc między przednie koła. Jest on elektronicznie blokowany i może być zintegrowany z obudową skrzyni biegów.
  • Półosie: przenoszą one moment obrotowy z mechanizmu różnicowego na koła.

Rodzaje napędów na przednie koła oraz ich parametry

Położenie silnika Układ napędu na przednie koła Zalety Wady Samochody z napędem na przednie koła
Wzdłużne z przodu osi Silnik, napęd końcowy oraz skrzynia biegów ustawione są względem siebie jeden za drugim
  • Wysokie obciążenie kół napędowych, które zwiększa trakcję i przyczepność do nawierzchni drogi, zwłaszcza na drogach o śliskiej nawierzchni.
  • Zwiększone bezpieczeństwo pasywne wskutek zwiększonej strefy zgniotu.
  • Duży opór w pracy kierownicą.
  • Podsterowność.
  • Niskie manewrowość podczas jazdy w terenie.
  • Nieoptymalna dystrybucja siły hamowania.
Audi A4 B9, 80 В1, В2, 200 С2, 100 С2. Volkswagen Passat B2, Jetta Mk2; Renault 12, 18; Alfa Romeo Arna.
Wzdłużne za osią
  • Dobra manewrowość podczas jazdy w terenie wskutek krótkiego przedniego zwisu .
  • Szeroki rozstaw osi zapewniający płynną jazdę autem.
  • Niewystarczające obciążenie przedniej części samochodu, co wpływa negatywnie na jego trakcję.
  • Ograniczona przestrzeń we wnętrzu samochodu.
  • Niska wydajność układu chłodzenia silnika.
Citroën DS; Renault 4, 5.
Wzdłużne nad osią Silnik zamontowany jest nad przekładnią lub z jej boku
  • Doskonała widoczność z fotela kierowcy.
  • Optymalne rozłożenie masy.
  • Zmniejszona wydajność silnika.
  • Skomplikowana konstrukcja układu napędowego.
Toyota Tercel L10; Cadillac Eldorado; Saab 99; Oldsmobile Toronado.
Poprzeczne z przodu osi Silnik, napęd końcowy oraz skrzynia biegów ustawione są względem siebie jeden za drugim
  • Kompaktowy układ.
  • Prosta konstrukcja silnika
  • Nierównomierne zużycie wałów napędowych.
  • Sterowanie momentem obrotowym.
Volkswagen Caddy SAB, SAA, Bora 1J6, Golf BA5, BV5; Opel Astra J, K; Škoda Fabia 545.
Poprzeczne nad osią
  • Skrzynia biegów dzieli wspólną osłonę z silnikiem, co oszczędza przestrzeń pod maską.
  • Skomplikowana konstrukcja skrzyni biegów, utrudniająca jej naprawę.
Peugeot 104, 204, 304, 205; Citroën Visa Super; Rover Mini.

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *