Napęd na przednie koła (z ang. FWD) to ogólne oznaczenie napędu samochodu na jego przednie koła. Po raz pierwszy został on zainstalowany w roadsterze Alvis w 1928 roku. Był on szeroko wykorzystywany w latach 1960-tych i 1970-tych. Aktualnie jest on najbardziej popularny wśród samochodów o średnim rozmiarze oraz kompaktowych.
Zasada działania napędu na przednie koła
Kluczowymi elementami układu napędowego w samochodach z napędem na przednie koła (skrzynia biegów zintegrowana jest z mechanizmem różnicowym) są:
- Skrzynia biegów: jest ona połączona z kołem zamachowym silnika za pomocą sprzęgła lub hydraulicznego przemiennika momentu obrotowego. Przenosi ona moment obrotowy silnika na napęd końcowy. Zmienia ona przełożenia biegu oraz tym samym w ustawieniu momentu obrotowego.
- Napęd końcowy: zmienia on moment obrotowy wału główego skrzyni biegów oraz przenosi go na mechanizm różnicowy.
- Mechanizm różnicowy kół: przenosi on moc między przednie koła. Jest on elektronicznie blokowany i może być zintegrowany z obudową skrzyni biegów.
- Półosie: przenoszą one moment obrotowy z mechanizmu różnicowego na koła.
Rodzaje napędów na przednie koła oraz ich parametry
Położenie silnika | Układ napędu na przednie koła | Zalety | Wady | Samochody z napędem na przednie koła |
Wzdłużne z przodu osi | Silnik, napęd końcowy oraz skrzynia biegów ustawione są względem siebie jeden za drugim |
|
| Audi A4 B9, 80 В1, В2, 200 С2, 100 С2. Volkswagen Passat B2, Jetta Mk2; Renault 12, 18; Alfa Romeo Arna. |
Wzdłużne za osią |
|
| Citroën DS; Renault 4, 5. | |
Wzdłużne nad osią | Silnik zamontowany jest nad przekładnią lub z jej boku |
|
| Toyota Tercel L10; Cadillac Eldorado; Saab 99; Oldsmobile Toronado. |
Poprzeczne z przodu osi | Silnik, napęd końcowy oraz skrzynia biegów ustawione są względem siebie jeden za drugim |
|
| Volkswagen Caddy SAB, SAA, Bora 1J6, Golf BA5, BV5; Opel Astra J, K; Škoda Fabia 545. |
Poprzeczne nad osią |
|
| Peugeot 104, 204, 304, 205; Citroën Visa Super; Rover Mini. |