XWD: definicja, funkcja, zasada działania i przyczyny awarii

XWD: definicja, funkcja, zasada działania i przyczyny awarii

XWD, Cross-Wheel Drive lub Haldex Generation 4 to nazwy układu napędowego na cztery koła, który pojawił się w 2008 roku w modelu Saab Turbo X. Został on opracowany przez szwedzką firmę Haldex Group przy współpracy z przedsiębiorstwem Saab Automobile AB. Zapewnia on optymalną dystrybucję momentu obrotowego pomiędzy przednią a tylną oś w zależności od stylu jazdy autem oraz warunków jednych. Zapobiega on przed poślizgiem kół oraz zapewnia wydajne spalanie paliwa. Dany system instalowany był w modelu Saab 9-3, Saab 9-5 oraz Opel Insignia do 2011 roku.

Zasada działania systemu XWD

System sterowany jest za pomocą elektronicznej jednostki kontrolnej, która komunikuje się z sterownikami silnika, skrzyni biegów, systemu ABS i ESP. Informacje o prędkości kół, sile hamowania oraz odchyleniu wysyłane są do sterownika systemu oraz wykorzystywane są do sterowania przekładnią rozdzielczą. Przesyła ona moment obrotowy silnika za pomocą wału napędowego do elektronicznie sterowanego mechanizmu różnicowego z ograniczonym poślizgiem. Przenosi on moment obrotowy pomiędzy tylne koła.

Przenoszenie momentu obrotowego

  • Do 100% na jedną oś w przypadku poślizgu.
  • 50% na obydwie osie w celu zoptymalizowania przyspieszenia, zwiększenia przyczepności oraz stabilizacji pozycji samochodu.
  • 90% na przednie koła podczas jazdy po autostradzie dla zapewnienia wydajnego spalania paliwa.
  • Około 60% na przednią oś podczas jazd po drodze o mokrej lub śliskiej nawierzchni.
  • Do 85% na jedno z tylnych kół w momencie, gdy wymaga ona maksymalnej przyczepności podczas manewrowania autem.

Wady systemu XWD

  • Szybsze zużycie uszczelek.
  • Gwałtowne pogorszenie się stanu płynu przekładniowego.
  • System wymaga częstego serwisowania.
    Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

    Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty