Silniki TiD i TTiD: czym one są i ich osiągi

Silniki TiD i TTiD: czym one są i ich osiągi

Silniki TiD i TTiD to jednostki napędowe Diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Były one instalowane w samochodach marki Saab od 1998 do 2012 roku. Skrót TiD można odczytać jako Turbo Injected Diesel i oznacza, że silnik wyposażony jest w pojedynczą turbosprężarkę. Z kolei skrót TTiD (Twin Turbo Injected Diesel) wskazuje, że silnik wyposażony jest w podwójną turbosprężarkę. Pierwszy silnik TiD pojawił się w 1998 roku i był instalowany w samochodzie Saab 9-3. Wersje wyposażone w silniki TTiD wypuszczone zostały w 2007 roku. Praktycznie wszystkie dane silniki produkowane były przez koncern General Motors. Niektóre z nich zostały skonstruowane przy współpracy z innymi producentami, na przykład, Isuzu Motors.

Parametry silników TiD i TTiD

Jednostki napędowe TiD i TTiD posiadają żeliwny blok silnika oraz aluminiową głowicę cylindrów. Większość z nich posiada system wtrysku paliwa Common Rail. Niemniej jednak dostępne są także wersje pozbawione magistrali paliwowej, w których paliwo dostarczane jest przez pompę bezpośrednio do wtryskiwaczy. Mechanizm układu rozrządu napędzany jest zazwyczaj paskiem; rzadziej spotykany jest łańcuch.

Popularne silniki TiD i TTiD

NazwaKodPojemność silnika (L)Ilość i układ cylindrówIlość zaworówMax moc (KM)Max moment obrotowy silnika  (N·m)Data rozpoczęcia produkcjiModele Saaba wyposażone w dany rodzaj silnika
TiDD223L (X22DTH)2.24, rzędowy1611526019989-3;
TiDD308L3.0V62417035020019-5;
TiDZ19DTH1.94, rzędowy1615032020049-3;
TTiDZ19DTR1.94, rzędowy1618040020079-3; 9-5;
TiDZ19DT1.94, rzędowy812028019989-3; 9-5;
TiDA20DTH2.04, rzędowy1617035020109-5

Typowe awarie silników TiD i TTiD

AwarieSilniki
Układ paliwowy jest podatny na powstawanie korków powietrza.X22DTH (D223L).
Szybkie zatkanie filtra cząstek stałych oraz zaworu EGR.X22DTH (D223L); Z19DTH.
Wczesne uszkodzenie koła pasowego wału korbowego.X22DTH (D223L).
Olej silnikowy może przedostać się do paliwa w momencie, gdy wyschnięciu ulegną podkładki zamontowane pod wtryskiwaczami.  X22DTH (D223L).
Elektryczne elementy wysokociśnieniowej pompy paliwowej stają się często niezdatne do dalszego użytku.  X22DTH (D223L).
Uszkodzenie klap wirowych kolektora dolotowego.Z19DTH; A20DTH.
Zniekształcenie kolektora wydechowego przy wysokich temperaturach.Z19DTH.
Główne łożyska wału korbowego ulegają zniszczeniu, prowadząc do zakleszczenie silnika przy jego wysokich obrotach.A20DTH.
Uszczelki chłodnicy oleju bardzo szybko zaczynają cieknąć.A20DTH.
Niestabilne obrotowy silnika spowodowane zabrudzonym zaworem kontrolującym ciśnienie paliwa.  A20DTH.
Blok silnika jest wrażliwy na przegrzewanie.D308L. 
[Głosów: 0   Average: 0/5]

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *