Silniki TiD i TTiD to jednostki napędowe Diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Były one instalowane w samochodach marki Saab od 1998 do 2012 roku. Skrót TiD można odczytać jako Turbo Injected Diesel i oznacza, że silnik wyposażony jest w pojedynczą turbosprężarkę. Z kolei skrót TTiD (Twin Turbo Injected Diesel) wskazuje, że silnik wyposażony jest w podwójną turbosprężarkę. Pierwszy silnik TiD pojawił się w 1998 roku i był instalowany w samochodzie Saab 9-3. Wersje wyposażone w silniki TTiD wypuszczone zostały w 2007 roku. Praktycznie wszystkie dane silniki produkowane były przez koncern General Motors. Niektóre z nich zostały skonstruowane przy współpracy z innymi producentami, na przykład, Isuzu Motors.
Parametry silników TiD i TTiD
Jednostki napędowe TiD i TTiD posiadają żeliwny blok silnika oraz aluminiową głowicę cylindrów. Większość z nich posiada system wtrysku paliwa Common Rail. Niemniej jednak dostępne są także wersje pozbawione magistrali paliwowej, w których paliwo dostarczane jest przez pompę bezpośrednio do wtryskiwaczy. Mechanizm układu rozrządu napędzany jest zazwyczaj paskiem; rzadziej spotykany jest łańcuch.
Popularne silniki TiD i TTiD
Nazwa | Kod | Pojemność silnika (L) | Ilość i układ cylindrów | Ilość zaworów | Max moc (KM) | Max moment obrotowy silnika (N·m) | Data rozpoczęcia produkcji | Modele Saaba wyposażone w dany rodzaj silnika |
TiD | D223L (X22DTH) | 2.2 | 4, rzędowy | 16 | 115 | 260 | 1998 | 9-3; |
TiD | D308L | 3.0 | V6 | 24 | 170 | 350 | 2001 | 9-5; |
TiD | Z19DTH | 1.9 | 4, rzędowy | 16 | 150 | 320 | 2004 | 9-3; |
TTiD | Z19DTR | 1.9 | 4, rzędowy | 16 | 180 | 400 | 2007 | 9-3; 9-5; |
TiD | Z19DT | 1.9 | 4, rzędowy | 8 | 120 | 280 | 1998 | 9-3; 9-5; |
TiD | A20DTH | 2.0 | 4, rzędowy | 16 | 170 | 350 | 2010 | 9-5 |
Typowe awarie silników TiD i TTiD
Awarie | Silniki |
Układ paliwowy jest podatny na powstawanie korków powietrza. | X22DTH (D223L). |
Szybkie zatkanie filtra cząstek stałych oraz zaworu EGR. | X22DTH (D223L); Z19DTH. |
Wczesne uszkodzenie koła pasowego wału korbowego. | X22DTH (D223L). |
Olej silnikowy może przedostać się do paliwa w momencie, gdy wyschnięciu ulegną podkładki zamontowane pod wtryskiwaczami. | X22DTH (D223L). |
Elektryczne elementy wysokociśnieniowej pompy paliwowej stają się często niezdatne do dalszego użytku. | X22DTH (D223L). |
Uszkodzenie klap wirowych kolektora dolotowego. | Z19DTH; A20DTH. |
Zniekształcenie kolektora wydechowego przy wysokich temperaturach. | Z19DTH. |
Główne łożyska wału korbowego ulegają zniszczeniu, prowadząc do zakleszczenie silnika przy jego wysokich obrotach. | A20DTH. |
Uszczelki chłodnicy oleju bardzo szybko zaczynają cieknąć. | A20DTH. |
Niestabilne obrotowy silnika spowodowane zabrudzonym zaworem kontrolującym ciśnienie paliwa. | A20DTH. |
Blok silnika jest wrażliwy na przegrzewanie. | D308L. |
Skomentuj