CommandShift to nazwa funkcji manualnej zmiany biegów w automatycznych skrzyniach biegów montowanych w samochodach marki Land Rover. Jest ona wykorzystywana od 2003 roku. Umożliwia na naśladowanie manualnej skrzyni biegów, która może pochwalić się dużą ilością zalet. Na przykład, jest przydatna w momencie, gdy istnieje potrzeba uzyskania odpowiedniej prędkości podczas wyprzedzania lub wręcz przeciwnie – hamowania silnikiem podczas zjeżdżania ze wzniesienia. Manualna zmiana biegów pozwala na pewniejsze ruszanie autem na drodze o śliskiej nawierzchni oraz zwiększenie wydajności terenowej pojazdu podczas jazdy po lodzie, piasku oraz śniegu. Dana funkcja jest niezastąpiona w trakcie jazdy sportowej.
Zasada działania skrzyni biegów z funkcją CommandShift
Skrzynie biegów z funkcją CommandShift to klasyczne, automatyczne skrzynie biegów z przekładniami planetarnymi, przemiennikiem momentu obrotowego oraz funkcją blokady. Proces pracy w trybie manualnym zależy od modeli i wersji samochodu. Na przykład, w modelu Discovery Sport należy przekręcić selektor obrotowy znajdujący się na konsoli środkowej do pozycji „S”. Zmiana biegu na wyższy lub jego redukcja odbywa się za pomocą łopatek zmiany biegów.
W modelu Range Rover Sport wybór trybów roboczych skrzyni biegów dokonywany jest za pomocą przesunięcia dźwignią selektora. W celu zmiany na tryb manualny należy przesunąć dźwignię selektora do pozycji „Sport”, a następnie “+” lub “-” w celu zmiany biegu na wyższy lub jego redukcji.
Popularne wersje skrzyni biegów z funkcją CommandShift
Kod skrzyni biegów | Producent | Ilość biegów | Max moment obrotowy silnika (N·m) | Max pojemność silnika (L) | Rodzaj przeniesienia napędu | Data rozpoczęcia produkcji | Modele |
6HP26 | ZF | 6 | 600 | 6.0 | Napęd przedni, napęd tylny, napęd na cztery koła | 2001 | Land Rover Discovery |
6HP28 | ZF | 6 | 620 | 6.7 | Napęd przedni, napęd tylny, napęd na cztery koła | 2005 | Range Rover Sport; Range Rover. |
JF506E | Jatco | 5 | 350 | 3.8 | Napęd przedni, napęd na cztery koła | 2000 | Land Rover Freelander. |
TF-81SC | Aisin | 5 | 450 | 4.0 | Napęd przedni, napęd na cztery koła | 2004 | Land Rover Evoque; Land Rover Freelander. |
8HP70 | ZF | 8 | 750 | 6.2 | Napęd tylny, napęd na cztery koła | 2010 | Range Rover Sport. |
9HP48 | ZF | 9 | 480 | 4.0 | Napęd przedni, napęd na cztery koła | 2013 | Range Rover Evoque; Range Rover Discovery Sport. |
Najczęściej spotykane awarie skrzyni biegów z funkcją CommandShift
Awarie | Skrzynie biegów |
Zużyciu ulegają tuleje sprzęgła ciernego przemiennika momentu obrotowego, a następnie same sprzęgło cierne. | 6HP28; 6HP26; TF-81SC. |
Zniszczenie uszczelnień skrzyni biegów wskutek nadmiernych wibracji, co skutkuje wyciekami. | 6HP28. |
Zniekształcenie plastikowej miski skrzyni biegów. | 6HP28. |
Dość częsta awaria jednostki mechatronicznej, zwłaszcza podczas wysokich temperatur otoczenia. | 6HP28; 8HP70; 6HP26. |
Awaria okablowania skrzyni biegów. | 6HP26. |
Częste zatykanie cewek brudem i produktami zużycia sprzęgła ciernego oraz ich awaria. | 6HP28; 6HP26; 8HP70; JF506E. |
Awaria zaworu regulującego ciśnienie oleju. | JF506E. |
Awaria czujnika prędkości obrotowej. | JF506E. |
Awaria taśmy hamulcowej oraz zespołu sprzęgła. | TF-81SC. |
Spontaniczna zmiana biegu na bieg neutralny. | 9HP48. |
Skomentuj