Skrzynia biegów CommandShift: niezbędne informacje, rodzaje, cechy i parametry techniczne

Skrzynia biegów CommandShift: niezbędne informacje, rodzaje, cechy i parametry techniczne

CommandShift to nazwa funkcji manualnej zmiany biegów w automatycznych skrzyniach biegów montowanych w samochodach marki Land Rover. Jest ona wykorzystywana od 2003 roku. Umożliwia na naśladowanie manualnej skrzyni biegów, która może pochwalić się dużą ilością zalet. Na przykład, jest przydatna w momencie, gdy istnieje potrzeba uzyskania odpowiedniej prędkości podczas wyprzedzania lub wręcz przeciwnie – hamowania silnikiem podczas zjeżdżania ze wzniesienia. Manualna zmiana biegów pozwala na pewniejsze ruszanie autem na drodze o śliskiej nawierzchni oraz zwiększenie wydajności terenowej pojazdu podczas jazdy po lodzie, piasku oraz śniegu. Dana funkcja jest niezastąpiona w trakcie jazdy sportowej.

Zasada działania skrzyni biegów z funkcją CommandShift

Skrzynie biegów z funkcją CommandShift to klasyczne, automatyczne skrzynie biegów z przekładniami planetarnymi, przemiennikiem momentu obrotowego oraz funkcją blokady. Proces pracy w trybie manualnym zależy od modeli i wersji samochodu. Na przykład, w modelu Discovery Sport należy przekręcić selektor obrotowy znajdujący się na konsoli środkowej do pozycji „S”. Zmiana biegu na wyższy lub jego redukcja odbywa się za pomocą łopatek zmiany biegów.

W modelu Range Rover Sport wybór trybów roboczych skrzyni biegów dokonywany jest za pomocą przesunięcia dźwignią selektora. W celu zmiany na tryb manualny należy przesunąć dźwignię selektora do pozycji „Sport”, a następnie “+” lub “-” w celu zmiany biegu na wyższy lub jego redukcji.

Popularne wersje skrzyni biegów z funkcją CommandShift   

Kod skrzyni biegówProducentIlość biegówMax moment obrotowy silnika  (N·m)Max pojemność silnika (L)Rodzaj przeniesienia napęduData rozpoczęcia produkcjiModele
6HP26ZF 66006.0Napęd przedni, napęd tylny, napęd na cztery koła2001Land Rover Discovery
6HP28ZF66206.7Napęd przedni, napęd tylny, napęd na cztery koła2005Range Rover Sport; Range Rover.
JF506EJatco53503.8Napęd przedni, napęd na cztery koła2000Land Rover Freelander.
TF-81SCAisin54504.0Napęd przedni, napęd na cztery koła2004Land Rover Evoque; Land Rover Freelander.
8HP70ZF87506.2Napęd tylny, napęd na cztery koła2010Range Rover Sport.
9HP48ZF94804.0Napęd przedni, napęd na cztery koła2013Range Rover Evoque; Range Rover Discovery Sport.

  Najczęściej spotykane awarie skrzyni biegów z funkcją CommandShift   

AwarieSkrzynie biegów
Zużyciu ulegają tuleje sprzęgła ciernego przemiennika momentu obrotowego, a następnie same sprzęgło cierne.6HP28; 6HP26; TF-81SC.
Zniszczenie uszczelnień skrzyni biegów wskutek nadmiernych wibracji, co skutkuje wyciekami.6HP28.
Zniekształcenie plastikowej miski skrzyni biegów.6HP28.
Dość częsta awaria jednostki mechatronicznej, zwłaszcza podczas wysokich temperatur otoczenia.6HP28; 8HP70; 6HP26.
Awaria okablowania skrzyni biegów.6HP26.
Częste zatykanie cewek brudem i produktami zużycia sprzęgła ciernego oraz ich awaria.6HP28; 6HP26; 8HP70; JF506E.
Awaria zaworu regulującego ciśnienie oleju.JF506E.
Awaria czujnika prędkości obrotowej.JF506E.
Awaria taśmy hamulcowej oraz zespołu sprzęgła.TF-81SC.
Spontaniczna zmiana biegu na bieg neutralny.9HP48.
    Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

    Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty