Skrzynia biegów Porsche Doppelkupplung (PDK): charakterystyczne cechy i parametry techniczne

Skrzynia biegów Porsche Doppelkupplung (PDK): charakterystyczne cechy i parametry techniczne

Porsche Doppelkupplung (PDK) to automatyczna skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem wykorzystywana w samochodach marki Porsche. Posiada ona manualny tryb sterowania oraz jest połączeniem zalet automatycznej i manualnej skrzyni biegów. Jest to doskonałe rozwiązanie dla samochodów sportowych, gdyż zapewnia niesłychaną dynamikę, natychmiastowa zmianę biegu (do 100 ms), jest wyjątkowo wydajna oraz pomaga w obniżeniu ilości spalanego paliwa. Zmiana biegu odbywa się przy praktycznie jakimkolwiek ubytku na mocy. Jednocześnie tryb pracy automatycznej umożliwia wygodną, codzienną jazdę autem.

Skrzynia biegów PDK została wypuszczona w 1985 roku jako rozwiązanie dla samochodu wyścigowego Porsche 962. Od 2008 roku w wielu modelach przeznaczonych do jazdy po drogach publicznych zamontowana została jej w pełni dostosowana wersja. Model Porsche Carrera był pierwszym samochodem produkcyjnym wyposażonym w skrzynię biegów PDK.

Zasada działania skrzyni biegów Porsche Doppelkupplung (PDK)

Skrzynia PDK zbudowana jest z dwóch modułów, które są połączone z silnikiem za pomocą dwóch równoległych sprzęgieł. Jedno sprzęgło jest odpowiedzialne na wrzucanie biegów nieparzystych, a drugie – parzystych. Wymagany bieg jest wrzucany za pomocą napędzanego elektrohydraulicznie widelca. Nowoczesne modele wyposażone są 8-biegowe skrzynie biegów PDK: pierwsze 6 biegów przeznaczonych jest do jazdy sportowej, a 2 pozostałe zapewniają jazdę ekonomiczną i komfortową.

Oprogramowanie skrzyni biegów jest zaprogramowane do pracy w wielu trybach roboczych skrzyni automatycznej: Normal, Individual, Sport, Sport Plus oraz w niektórych przypadkach Race Track. Manualne sterowanie skrzynią biegów odbywa się poprzez przesunięcie dźwigni selektora zamontowanego na konsoli środkowej w tył i w przód w celu wrzucenia wyższego biegu lub jego redukcji. Można tego także dokonać poprzez wciśnięcie przycisków znajdujących się na kierownicy.

Popularne wersje skrzyni biegów Porsche Doppelkupplung (PDK)      

Kod skrzyni biegówProducentIlość biegówMax pojemność silnika (L)Max moment obrotowy silnika  (N·m)Rodzaj przeniesienia napęduData rozpoczęcia produkcjiModele
8DTZF86.71000Napęd przedni, napęd tylny, napęd na cztery koła2016Porsche Panamera
7DT-75ZF74.8750Napęd tylny, napęd na cztery koła2009Porsche Macan; Porsche Panamera
7DT-70ZF73.8700Napęd tylny, napęd na cztery koła2010Porsche 911 Turbo S; Porsche 911 Turbo
7DT-45ZF74.0450Napęd tylny, napęd na cztery koła2009Porsche 718 Boxster; Porsche 911 Carrera; Porsche Cayman; Porsche 911 Carrera S; Porsche 718 Cayman; Porsche Boxster

Najczęściej spotykane awarie skrzyni biegów Porsche Doppelkupplung (PDK)      

AwarieSkrzynie biegów
Awarie oprogramowania.7DT-75; 7DT-70; 7DT-45
Błędy w ustawieniach sprzęgła.7DT-75; 7DT-70; 7DT-45
Szarpnięcia występujące podczas zmiany biegów.7DT-70; 7DT-45; 7DT-75
Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty