Porsche Doppelkupplung (PDK) to automatyczna skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem wykorzystywana w samochodach marki Porsche. Posiada ona manualny tryb sterowania oraz jest połączeniem zalet automatycznej i manualnej skrzyni biegów. Jest to doskonałe rozwiązanie dla samochodów sportowych, gdyż zapewnia niesłychaną dynamikę, natychmiastowa zmianę biegu (do 100 ms), jest wyjątkowo wydajna oraz pomaga w obniżeniu ilości spalanego paliwa. Zmiana biegu odbywa się przy praktycznie jakimkolwiek ubytku na mocy. Jednocześnie tryb pracy automatycznej umożliwia wygodną, codzienną jazdę autem.
Skrzynia biegów PDK została wypuszczona w 1985 roku jako rozwiązanie dla samochodu wyścigowego Porsche 962. Od 2008 roku w wielu modelach przeznaczonych do jazdy po drogach publicznych zamontowana została jej w pełni dostosowana wersja. Model Porsche Carrera był pierwszym samochodem produkcyjnym wyposażonym w skrzynię biegów PDK.
Zasada działania skrzyni biegów Porsche Doppelkupplung (PDK)
Skrzynia PDK zbudowana jest z dwóch modułów, które są połączone z silnikiem za pomocą dwóch równoległych sprzęgieł. Jedno sprzęgło jest odpowiedzialne na wrzucanie biegów nieparzystych, a drugie – parzystych. Wymagany bieg jest wrzucany za pomocą napędzanego elektrohydraulicznie widelca. Nowoczesne modele wyposażone są 8-biegowe skrzynie biegów PDK: pierwsze 6 biegów przeznaczonych jest do jazdy sportowej, a 2 pozostałe zapewniają jazdę ekonomiczną i komfortową.
Oprogramowanie skrzyni biegów jest zaprogramowane do pracy w wielu trybach roboczych skrzyni automatycznej: Normal, Individual, Sport, Sport Plus oraz w niektórych przypadkach Race Track. Manualne sterowanie skrzynią biegów odbywa się poprzez przesunięcie dźwigni selektora zamontowanego na konsoli środkowej w tył i w przód w celu wrzucenia wyższego biegu lub jego redukcji. Można tego także dokonać poprzez wciśnięcie przycisków znajdujących się na kierownicy.
Popularne wersje skrzyni biegów Porsche Doppelkupplung (PDK)
Kod skrzyni biegów | Producent | Ilość biegów | Max pojemność silnika (L) | Max moment obrotowy silnika (N·m) | Rodzaj przeniesienia napędu | Data rozpoczęcia produkcji | Modele |
8DT | ZF | 8 | 6.7 | 1000 | Napęd przedni, napęd tylny, napęd na cztery koła | 2016 | Porsche Panamera |
7DT-75 | ZF | 7 | 4.8 | 750 | Napęd tylny, napęd na cztery koła | 2009 | Porsche Macan; Porsche Panamera |
7DT-70 | ZF | 7 | 3.8 | 700 | Napęd tylny, napęd na cztery koła | 2010 | Porsche 911 Turbo S; Porsche 911 Turbo |
7DT-45 | ZF | 7 | 4.0 | 450 | Napęd tylny, napęd na cztery koła | 2009 | Porsche 718 Boxster; Porsche 911 Carrera; Porsche Cayman; Porsche 911 Carrera S; Porsche 718 Cayman; Porsche Boxster |
Najczęściej spotykane awarie skrzyni biegów Porsche Doppelkupplung (PDK)
Awarie | Skrzynie biegów |
Awarie oprogramowania. | 7DT-75; 7DT-70; 7DT-45 |
Błędy w ustawieniach sprzęgła. | 7DT-75; 7DT-70; 7DT-45 |
Szarpnięcia występujące podczas zmiany biegów. | 7DT-70; 7DT-45; 7DT-75 |
Skomentuj