Xtronic CVT to elektroniczne sterowana bezstopniowa skrzynia biegów montowana w wielu modelach marki Nissan, a także w niektórych wersjach Renault oraz Infiniti. Jest ona produkowana od połowy lat 2000-nych. Nowoczesne wersje danej skrzyni biegów charakteryzują się manualnym trybem roboczym z 6 wirtualnymi biegami. Wszystkie skrzynie biegów Xtronic CVT produkowane są przez japońską firmę Jatco, która jest spółką-córką koncernu Nissan Motor Co., Ltd.
Zasada działania skrzyni biegów Xtronic CVT
W większości przypadków skrzynia biegów Xtronic CVT występuje w postaci przekładni bezstopniowej napędzanej paskiem klinowym, która jest elektrycznie sterowana przez hydrauliczny przemiennik momentu obrotowego. W potężniejszych silnikach pasek klinowy został zastąpiony łańcuchem. Wersje samochodów hybrydowych zamiast przemiennika momentu obrotowego wykorzystują suche sprzęgło.
Tryb manualny wykorzystuje elektroniczną jednostkę sterującą posiadającą specjalne oprogramowanie. Aby go aktywować należy przesunąć dźwignią selektora do pozycji “D”, a następnie w lewo, aby odblokować zwolnienie przekładni. Aby wrzucić wyższy bieg lub go zredukować kierowca musi przesunąć dźwignią selektora w lewo lub prawo w kierunku oznaczeń “+” lub “–”.
Popularne skrzynie biegów Xtronic CVT
Kod skrzyni biegów | Max pojemność silnika (L) | Max moment obrotowy silnika (N·m) | Rodzaj przeniesienia napędu | Data rozpoczęcia produkcji | Modele |
JF009E (RE0F08A, RE0F08B) | 1.8 | 175 | Napęd przedni | 2002 | Nissan Cube Z11; Nissan Tiida C11; Nissan Note E11; Nissan Wingroad Y12 |
JF010E (RE0F09A, RE0F09B) | 3.5 | 350 | Napęd przedni, napęd na cztery koła | 2002 | Nissan Murano Z50; Nissan Presage U31; Nissan Altima L32; Nissan Teana J31; Nissan Quest RE52; Nissan Teana J32; Nissan Elgrand E52; Nissan Murano Z51; Renault Megane III; Renault Scenic 3 |
JF011E (RE0F10A) | 2.5 | 250 | Napęd przedni, napęd na cztery koła | 2005 | Nissan Altima L32; Renault Fluence 1; Nissan Murano Z51; Nissan Qashqai J10, J11; Renault Koleos 1; Nissan Sentra B16, B17; Nissan Teana J32; Renault Scenic 3; Nissan X-Trail T31, T32; Nissan Juke F15; Renault Latitude 1; Renault Megane 3; Nissan Tiida C11 |
JF016E (RE0F10D, RE0F10F) | 2.5 | 250 | Napęd przedni, napęd na cztery koła | 2012 | Nissan Elgrand E52; Nissan Murano Z51; Nissan Altima L33, L34; Renault Arkana 1; Nissan Qashqai J11; Renault Megane 3; Nissan Serena C26, C27; Nissan Juke F15; Renault Koleos 2; Nissan NV200 M20; Nissan Sentra B17; Renault Clio 4; Renault Fluence 1; Renault Scenic 3; Nissan Rogue T32; Nissan Teana L33, L34; Nissan X-Trail T32 |
JF017E (RE0F10G, RE0F10E) | 3.5 | 380 | Napęd przedni, napęd na cztery koła | 2012 | Nissan Altima L33, L34; Nissan Maxima A36;Nissan Qashqai J11; Nissan Pathfinder R52; Renault Latitude 1; Nissan Elgrand E52; Infiniti JX35 L50; Nissan Murano Z52; Infiniti QX60; Renault Koleos 2; Nissan Teana L33, L34; Nissan X-Trail T32 |
JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H) | 2.5 | 350 | Napęd przedni, napęd na cztery koła | 2012 | Infiniti QX60; Nissan Pathfinder R52; Nissan Rogue T32; Nissan Serena C27; Nissan X-Trail T32 |
JF019E (RE0F10H, RE0F10J) | 3.5 | 450 | Napęd przedni, napęd na cztery koła | 2014 | Nissan Murano Hybrid Z52; Nissan Altima Hybrid L33 |
Najczęściej spotykane awarie skrzyni biegów Xtronic CT
Awarie | Skrzynie biegów |
Dość częsta awaria silnika krokowego | JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF010E (RE0F09A, RE0F09B); JF011E (RE0F10A) |
Agresywny styl jazdy z towarzyszącym ostrym hamowaniem powoduje wyciągnięcie pasa transmisyjnego skrzyni CVT. | JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF011E (RE0F10A); JF010E (RE0F09A, RE0F09B) |
Cewki ulegają zatkaniu, a przekładnia zaczyna się ześlizgiwać. | JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF016E (RE0F10D, RE0F10F); JF017E (RE0F10G,RE0F10E); JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H); JF010E (RE0F09A, RE0F09B) |
Zawór regulujący ciśnienie w pompie oleju posiada krótką żywotność, jest on wrażliwy na zabrudzenie oraz ulega zakleszczeniu. | JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF011E (RE0F10A); JF017E (RE0F10G, RE0F10E); JF010E (RE0F09A, RE0F09B); JF019E (RE0F10H, RE0F10J); JF016E (RE0F10F, RE0F10D) |
Moduł sterowania przekładni ulega przedwczesnemu uszkodzeniu. | JF010E (RE0F09A, RE0F09B) |
Przegrzewanie skrzyni biegów może powodować awarię wejściowych i wyjściowych czujników prędkościowych skrzyni CVT oraz zaworów bezpieczeństwa. | JF011E (RE0F10A) |
Łożyska wałów wejściowych i wyjściowych ulegają czasami zużyciu nawet przy wyjątkowo niewielkim przebiegu. W takim przypadku wytwarzają one specyficzne szumienie. | JF011E (RE0F10A) |
Awaria łożyska rolkowego skrzyni CVT. | JF016E (RE0F10D, RE0F10F) |
Hydrauliczny przemiennik momentu obrotowego może ulec przedwczesnemu zużyciu. | JF016E (RE0F10D, RE0F10F) |
Wskutek swojej lokalizacji chłodnica płynu przekładniowego dość szybko ulega zabrudzeniu powodując przegrzewanie się skrzyni biegów. | JF017E (RE0F10G, RE0F10E); JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H) |
Szybkiemu zużyciu ulegają połączenia wielowypustowe wskutek wysokiemu momentowi obrotowemu spowodowanego agresywnym stylem jazdy. | JF017E (RE0F10G, RE0F10E) |
Spaleniu ulegają zawory sprzęgła elektromagnetycznego. | JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H) |
Skomentuj