Zablokowany zacisk hamulcowy: dlaczego tak się dzieje i jak temu zapobiegać

Zablokowany zacisk hamulcowy: dlaczego tak się dzieje i jak temu zapobiegać

Czy zauważyłeś, że Twój samochód ściąga na jedną ze stron podczas hamowania lub dłużej niż zwykle zajmuje mu całkowite zatrzymanie się? Czy czujesz, że naciśnięcie pedału hamulca wymaga znacznie większego wysiłku niż zwykle? Czy czujesz zapach spalenizny po procesie hamowania? Silnik Twojego auta wolno pracuje, a jego prowadzenie uległo pogorszeniu? Być może nadszedł czas naprawić zacisk hamulcowy.

Konstrukcja zacisku hamulcowego

Zacisk to bardzo ważny element układu hamulcowego, służący do mocowania i unieruchamiania klocków hamulcowych, zapewniając tym samym ich mobilność podczas hamowania. Obecnie dostępne są 2 rodzaje zacisków: pływające i stałe.

Zaciski pływające zazwyczaj posiadają jeden, czasami dwa tłoki zlokalizowane wyłącznie po jednej stronie tarczy hamulcowej. Obudowa zacisku jest przymocowana do wspornika przymocowanego przy pomocy śrub do zwrotnicy; klocki hamulcowe są zamocowane na wsporniku.

Konstrukcja zacisku hamulcowego

W celu zabezpieczenia klocków hamulcowych wewnątrz szczelin prowadzących stosowane są specjalne sprężyny. W momencie wciśnięcia pedału hamulca tłok wysuwa się z cylindra i wywiera nacisk na wewnętrzny klocek hamulcowy. Następnie wspornik przesuwa się wzdłuż trzpieni prowadzących i przyciska zewnętrzny klocek hamulcowy do tarczy.

Zacisk stały nie posiada w swojej konstrukcji trzpieni prowadzących, a jego tłoki umieszczone są po obu stronach tarczy hamulcowej. Podczas hamowania do wszystkich cylindrów dostarczany jest równomiernie pod ciśnieniem płyn hamulcowy, powodujący ruch zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych klocków hamulcowych. W każdym innym przypadku są one od siebie odseparowywane przy pomocy sprężynowych ograniczników.

Dlaczego mój zacisk hamulcowy uległ zakleszczeniu?

Powszechnymi przyczynami zakleszczenia się zacisku hamulcowego są:

  1. Wystawienie na wilgoć i brud. Zgromadzone zanieczyszczenia zapobiegają przed swobodnym poruszaniem się tłoków i trzpieni prowadzących. Woda powoduje ich korozję, prowadzącą do ich zakleszczenia się. Jeśli gumowe osłony przeciwpyłowe służące do ochrony ruchomych części przed szkodliwym działaniem środowiska przeciekają to zwiększa się ryzyko uszkodzenia tłoków i trzpieni. Zakleszczenie zdarza się także dużo częściej, gdy płyn hamulcowy jest regularnie wymieniany: jest on higroskopijny, co oznacza, że wraz z biegiem czasu będzie zawierać coraz większą ilość wody; prowadzi to także do korozji tłoków i trzpieni.
  2. Korzystanie z nieodpowiedniego smaru lub całkowity jego brak. Do trzpieni prowadzących należy stosować specjalny, odporny na wysoką temperaturę smar. Nieodpowiedni smar zazwyczaj ulega wyschnięciu lub wyciekowi; może to także zniszczyć gumowe części zacisku. Trzpień prowadzący nie jest w stanie poruszać się swobodnie w nabrzmiałej tulei.
  3. Gwałtowne zmiany temperatur. Ma to niekorzystny wpływ na gumowe osłony przciwpyłowe. Przyspieszają one korozję oraz mogą powodować wygięcie się tarczy hamulcowej, prowadząc często do zakleszczenia się hamulców.
  4. Zużyte elementy zacisku hamulcowego. Zużyta obudowa zacisku lub powierzchnia tłoka powoduje jego odkształcenie i zakleszczenie. Brud gromadzący się w uszkodzonych miejscach utrudnia swobodny ruch ruchomych części. Ingerencja powietrza powoduje szybszą korozję.
  5. Odkształcenie. Trzpienie prowadzące mogą ulec wygięciu poprzez ich nieprawidłowy montaż, wysokie obciążenie lub nieuważną jazdę; zwiększa to także ryzyko zakleszczenia się zacisku.
  6. Jazda ze zużytymi klockami i tarczami hamulcowymi. Aby zapewnić dobrą przyczepność zużytych okładzin ciernych tłok może zbyt mocno wysuwać się, co może prowadzić do jego zniekształcenia.
  7. Korzystanie z nieodpowiedniego płynu hamulcowego. Jeśli płyn jest zbyt lepki, tłoki nie powracają do swojej pozycji początkowej. Poza tym tłoki polimerowe lub kompozytowe mogą ulec nabrzmieniu wskutek kontaktu z nieodpowiednim płynem hamulcowym.
  8. Wystawienie części na działanie szkodliwych środków chemicznych. Piasek pochodzący z drogi i płyn hamulcowy powoduje przedwczesne zużywanie się gumowych osłon przeciwpyłowych, dlatego niezwykle ważne jest stałe zapewnienie pełnej szczelności układu.
 5 wskazówek na temat tego, jak zapobiegać blokowaniu się zacisków hamulcowych 
  1. Wymieniaj płyn hamulcowy w odpowiednim czasie.
    Duża zawartość wilgoci w płynie hamulcowym powoduje korozję tłoczków.
  2. Regularnie sprawdzaj, czy osłony przeciwpyłowe są w dobrym stanie.
    Gdy są uszkodzone, brud przedostaje się na tłoczki.
  3. Stosuj płyn hamulcowy zalecany przez producenta samochodu.
    Przy nadmiernej lepkości cieczy tłoczki powoli powracają do pozycji wyjściowej.
  4. Smaruj sworznie prowadzące co sześć miesięcy.
    Pozwoli to na swobodne poruszanie się ruchomych części układu wzdłuż pożądanej ścieżki.
     Ważne!  Użyj specjalnego smaru wysokotemperaturowego.
  5. Wyczyść zacisk hamulcowy.
    Usuń brud za pomocą zmywacza do hamulców i szczotki drucianej.

Podsumowanie: Zacisk to rodzaj części samochodowej, która nigdy nie powinna być lekceważona. Jego bezawaryjna praca zapewnia skuteczność układu hamulcowego, a tym samym Twoje bezpieczeństwo – jak i również bezpieczeństwo innych. Ignorowanie pierwszych oznak uszkodzenia zacisku może powodować pęknięcie tarczy hamulcowej lub całkowite uszkodzenie hamulców. Postępuj zgodnie z powyższymi zaleceniami aby upewnić się, że Twój zacisk hamulcowy będzie służył długo i bezawaryjnie.

Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty