TCS oznacza system kontroli trakcji (z ang. Traction Control System), który instalowany jest w samochodach marki Audi, Peugeot, Volkswagen, Fiat, Renault i Seat. Dany system jest zintegrowany z systemem ABS. Jego zadaniem jest polepszenie prowadzenia samochodu oraz jego manewrowości, zwłaszcza na drogach o śliskich nawierzchniach.
Zasada działania systemu TCS
System wykorzystuje czujniki prędkości kół w celu wykrycia poślizgu. W celu przywrócenia przyczepności pojazdu do nawierzchni drogi system zmniejsza prędkość obrotową koła wpadającego w poślizg.
Jeśli koła wpadają w poślizg przy niewielkiej prędkości samochodu system inicjuje przyhamowanie tych kół. Jednostka kontrolna ABS/TCS wysyła sygnał do zaworów kontrolnych, zwiększając tym samym ciśnienie w odpowiednim mechanizmie hamulcowym. Aktywuje to zacisk hamulcowy, powodując zwolnienie koła.
Przy jeździe z wysoką prędkością system aktywuje elektroniczną przepustnicę systemu kontrolnego. Obniża to tymczasowo moment obrotowy silnika oraz przywraca przyczepność ślizgających się kół do nawierzchni drogi.
System TCS jest automatycznie włączany po przekręceniu kluczyka w stacyjce. W razie zaistniałej potrzeby można go dezaktywować poprzez wciśnięcie przycisku znajdującego się na konsoli środkowej. Na desce rozdzielczej zapali się wtedy odpowiednia kontrolka ostrzegająca o wyłączeniu systemu.
Popularne samochody wyposażone w system TCS:
- Peugeot 307;
- Mazda 626 V, Xedos 9 ТА;
- Honda CR-V I;
- Hyundai Matrix FC, Tucson JM;
- Seat Leon Mk II, Ibiza III;
- Audi A6 C6;
- Fiat Punto II.
Przyczyny awarii systemu TCS:
- Zabrudzone czujniki prędkości kół.
- Uszkodzone okablowanie elektryczne.
- Uszkodzone zawory ABS oraz pompa.
- Przepalone bezpieczniki.
Skomentuj