S-matic to funkcja manualnej zmiany biegów w automatycznych skrzyniach biegów instalowanych w samochodach marki Honda. Je debiut miał miejsce w 1999 roku, kiedy wypuszczona została druga generacja Hondy Odyssey. Funkcja S-matic umożliwia kierowcy manualne sterowanie skrzynią biegów, które jest w stanie zwiększyć dynamikę i prowadzenie samochodu, a także przyczynia się do niezawodnego ruszenia autem na śliskich nawierzchniach.
Zasada działania skrzyni biegów S-matic
Skrzynia biegów S-matic została skonstruowana przez przedsiębiorstwo Honda Motor Co., Ltd Group. Zamiast zestawu przekładni planetarnych, który jest typowy dla większości hydraulicznych, automatycznych skrzyni biegów, dana skrzynia biegów posiada dwa wały wyposażone w przekładnie; każdy z nich jest aktywowany przez odpowiednią hydrauliczną jednostkę sterującą. W celu włączenia trybu manualnego kierowca powinien przesunąć dźwignią selektora w odpowiedni otwór, a następnie do pozycji “+” lub “-”, aby wrzucić wyższy bieg lub go zredukować.
Parametry techniczne skrzyni biegów S-matic
Kod skrzyni biegów | Kody wersji | Ilość biegów | Modele |
H5 | BYBA; MRMA; BWEA; B7WA; BAYA; BCLA; BGHA; M7WA; BGFA; MAYA | 5 | Honda Avancier; Honda Odyssey |
Typowe awarie skrzyni biegów S-matic
- Przedwczesne zatkanie zewnętrznego filtra drobnocząsteczkowego typu spin-on.
- Awaria sprzęgła jednokierunkowego w przypadku pracy skrzyni biegów pod zbyt dużymi obciążeniami.
- Zniszczenie tylnego bębna sprzęgłowego.
- Dość częsta awaria tylnych łożysk.
- Uszkodzenie obudowy zaworu regulacji przepływu spowodowane obniżeniem się ciśnienia w układzie, powodujące awarię skrzyni biegów.
Skomentuj