Silniki D-4D: charakterystyka działania

Silniki D-4D: charakterystyka działania

D-4D to seria turbodoładowanych silników Diesla wyposażonych w system bezpośredniego wtrysku paliwa Common Rail. Są one instalowane w samochodach marki Toyota i Lexus. Zostały one po raz pierwszy zamontowane w 1999 roku w samochodzie Toyota Avensis. Bardzo szybko zyskały one na popularności jako niezawodne, wytrzymałe, wysokowydajne i wydajne paliwowo jednostki napędowe.

Parametry silników D-4D

Większość silników D-4D posiada 4 cylindry ustawione względem siebie rzędowo oraz 16 zaworów. Wyjątkiem są silniki 1VD-FTV wyposażone w 8 cylindrów oraz 32 zawory oraz silniki 1ND-TV i 2WZ-TV wyposażone w 4 cylindry oraz 8 zaworów. W zależności od wersji, blok silnika może być wykonany z aluminium lub żeliwa. Zazwyczaj układ paliwowy produkowany jest przez firmę Denso, a rzadziej przez Siemens lub Bosch. Mechanizm układu rozrządu napędzany jest łańcuchem. Tylko kilka wersji napędzana jest paskiem. Wszystkie silniki D-4D są turbodoładowane. Niektóre z nich posiadają intercooler. Czasami zamiast standardowej turbosprężarki wykorzystywana jest wersja ze zmienną geometrią.     

Popularne silniki D-4D

Kod silnikaPojemność silnika (L)Max moc (KM)Max moment obrotowy silnika  (N·m)Data rozpoczęcia produkcjiModele samochodów wyposażone w dany rodzaj silnika
1AD-FTV2.0122–127300–310 2005Toyota Auris E180; Toyota Verso AR20; Toyota RAV4 XA40; Toyota Avensis T250; Toyota Corolla E150; Toyota Auris E150; Toyota Avensis T270; Toyota Verso AR10
2AD-FTV2.2136–150 310– 3602005Toyota Avensis T250; Toyota Verso AR20; Toyota Avensis T270; Toyota RAV4 XA30; Toyota Verso AR10; Toyota RAV4 XA40; Lexus IS XE20
1CD-FTV2.090–116215–2801999Toyota Avensis T220; Toyota Corolla E120; Toyota Avensis Verso XM20; Toyota Avensis T250; Toyota Corolla E110; Toyota RAV4 XA20; Toyota Corolla Verso E120; Toyota Previa XR30
1KD-FTV3.0163–188350‒4202000Land Cruiser Prado J120; Toyota Fortuner AN60; Land Cruiser Prado J150; Toyota Hilux N140; Toyota Fortuner AN160; Toyota Hilux AN10; Toyota Hilux AN120; Toyota 4Runner N210
2KD-FTV2.5120–142325–3432001Toyota Fortuner AN60; Toyota Hilux AN120; Toyota Innova AN40; Toyota Fortuner AN160; Toyota Hilux N140; Toyota Hilux AN10; Toyota 4Runner N210; Toyota Innova AN140
1ND-TV1.468–90170–2052002Toyota Yaris XP90; Toyota Auris E150; Toyota Yaris XP10; Toyota Auris E180; Toyota Corolla E120; Toyota Probox XP50; Toyota Corolla E150; Toyota Etios AK10; Toyota Yaris Verso XP20; Toyota iQ AJ10; Toyota Yaris XP130; Toyota Corolla E170; Toyota Urban Cruiser XP110; Toyota Verso-S XP120
1VD-FTV4.5202– 286430–6502007Land Cruiser J70; Land Cruiser J200; Lexus LX450d J200
2WZ-TV1.4541302005Toyota Aygo AB10

Typowe awarie silników D-4D

AwarieSilniki
Istnieje wysokie ryzyko uszkodzenie termicznego uszczelki głowicy cylindrów.1AD-FTV; 2AD-FTV
Dość częste przepalanie podkładek uszczelki wtryskiwacza.2AD-FTV; 1AD-FTV
Szybkie formowanie się osadu węglowego na zaworze EGR.1AD-FTV; 1CD-FTV; 2AD-FTV
Znaczne zwiększenie poziomu zużycia oleju silnikowego. W większości przypadków jest to spowodowane zaklinowanymi pierścieniami tłokowymi lub awarią turbosprężarki.1AD-FTV; 2KD-FTV; 1ND-TV; 1KD-FTV; 2AD-FTV
Wtryskiwacze ulegają zatkaniu oraz szybkiemu zużyciu, zwłaszcza, gdy kierowca korzysta z kiepskiej jakości paliwa.    1CD-FTV; 2KD-FTV; 1KD-FTV
Dość częsta awaria zaworów regulujących ssanie wysokociśnieniowej pompy paliwa.2WZ-TV; 1CD-FTV
Krótka żywotność czujnika ciśnienia oleju.1CD-FTV
Tłoki są podatne na pękanie.1KD-FTV; 2KD-FTV
Olej zaczyna wyciekać spod uszczelek silnika wskutek zatkania układu wentylacyjnego karteru silnika.1ND-TV
Szybkie zatkanie filtra paliwa.1VD-FTV
Łatwość zniszczenia i uszkodzenia koła pasowego wału korbowego.  2WZ-TV
Twój profil jest Twoim osobistym asystentem

Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty