D-4D to seria turbodoładowanych silników Diesla wyposażonych w system bezpośredniego wtrysku paliwa Common Rail. Są one instalowane w samochodach marki Toyota i Lexus. Zostały one po raz pierwszy zamontowane w 1999 roku w samochodzie Toyota Avensis. Bardzo szybko zyskały one na popularności jako niezawodne, wytrzymałe, wysokowydajne i wydajne paliwowo jednostki napędowe.
Parametry silników D-4D
Większość silników D-4D posiada 4 cylindry ustawione względem siebie rzędowo oraz 16 zaworów. Wyjątkiem są silniki 1VD-FTV wyposażone w 8 cylindrów oraz 32 zawory oraz silniki 1ND-TV i 2WZ-TV wyposażone w 4 cylindry oraz 8 zaworów. W zależności od wersji, blok silnika może być wykonany z aluminium lub żeliwa. Zazwyczaj układ paliwowy produkowany jest przez firmę Denso, a rzadziej przez Siemens lub Bosch. Mechanizm układu rozrządu napędzany jest łańcuchem. Tylko kilka wersji napędzana jest paskiem. Wszystkie silniki D-4D są turbodoładowane. Niektóre z nich posiadają intercooler. Czasami zamiast standardowej turbosprężarki wykorzystywana jest wersja ze zmienną geometrią.
Popularne silniki D-4D
Kod silnika | Pojemność silnika (L) | Max moc (KM) | Max moment obrotowy silnika (N·m) | Data rozpoczęcia produkcji | Modele samochodów wyposażone w dany rodzaj silnika |
1AD-FTV | 2.0 | 122–127 | 300–310 | 2005 | Toyota Auris E180; Toyota Verso AR20; Toyota RAV4 XA40; Toyota Avensis T250; Toyota Corolla E150; Toyota Auris E150; Toyota Avensis T270; Toyota Verso AR10 |
2AD-FTV | 2.2 | 136–150 | 310– 360 | 2005 | Toyota Avensis T250; Toyota Verso AR20; Toyota Avensis T270; Toyota RAV4 XA30; Toyota Verso AR10; Toyota RAV4 XA40; Lexus IS XE20 |
1CD-FTV | 2.0 | 90–116 | 215–280 | 1999 | Toyota Avensis T220; Toyota Corolla E120; Toyota Avensis Verso XM20; Toyota Avensis T250; Toyota Corolla E110; Toyota RAV4 XA20; Toyota Corolla Verso E120; Toyota Previa XR30 |
1KD-FTV | 3.0 | 163–188 | 350‒420 | 2000 | Land Cruiser Prado J120; Toyota Fortuner AN60; Land Cruiser Prado J150; Toyota Hilux N140; Toyota Fortuner AN160; Toyota Hilux AN10; Toyota Hilux AN120; Toyota 4Runner N210 |
2KD-FTV | 2.5 | 120–142 | 325–343 | 2001 | Toyota Fortuner AN60; Toyota Hilux AN120; Toyota Innova AN40; Toyota Fortuner AN160; Toyota Hilux N140; Toyota Hilux AN10; Toyota 4Runner N210; Toyota Innova AN140 |
1ND-TV | 1.4 | 68–90 | 170–205 | 2002 | Toyota Yaris XP90; Toyota Auris E150; Toyota Yaris XP10; Toyota Auris E180; Toyota Corolla E120; Toyota Probox XP50; Toyota Corolla E150; Toyota Etios AK10; Toyota Yaris Verso XP20; Toyota iQ AJ10; Toyota Yaris XP130; Toyota Corolla E170; Toyota Urban Cruiser XP110; Toyota Verso-S XP120 |
1VD-FTV | 4.5 | 202– 286 | 430–650 | 2007 | Land Cruiser J70; Land Cruiser J200; Lexus LX450d J200 |
2WZ-TV | 1.4 | 54 | 130 | 2005 | Toyota Aygo AB10 |
Typowe awarie silników D-4D
Awarie | Silniki |
Istnieje wysokie ryzyko uszkodzenie termicznego uszczelki głowicy cylindrów. | 1AD-FTV; 2AD-FTV |
Dość częste przepalanie podkładek uszczelki wtryskiwacza. | 2AD-FTV; 1AD-FTV |
Szybkie formowanie się osadu węglowego na zaworze EGR. | 1AD-FTV; 1CD-FTV; 2AD-FTV |
Znaczne zwiększenie poziomu zużycia oleju silnikowego. W większości przypadków jest to spowodowane zaklinowanymi pierścieniami tłokowymi lub awarią turbosprężarki. | 1AD-FTV; 2KD-FTV; 1ND-TV; 1KD-FTV; 2AD-FTV |
Wtryskiwacze ulegają zatkaniu oraz szybkiemu zużyciu, zwłaszcza, gdy kierowca korzysta z kiepskiej jakości paliwa. | 1CD-FTV; 2KD-FTV; 1KD-FTV |
Dość częsta awaria zaworów regulujących ssanie wysokociśnieniowej pompy paliwa. | 2WZ-TV; 1CD-FTV |
Krótka żywotność czujnika ciśnienia oleju. | 1CD-FTV |
Tłoki są podatne na pękanie. | 1KD-FTV; 2KD-FTV |
Olej zaczyna wyciekać spod uszczelek silnika wskutek zatkania układu wentylacyjnego karteru silnika. | 1ND-TV |
Szybkie zatkanie filtra paliwa. | 1VD-FTV |
Łatwość zniszczenia i uszkodzenia koła pasowego wału korbowego. | 2WZ-TV |
Skomentuj